Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 20:16
  #277
Medlem
Här kan man jämföra lite den gamla och nya scenen när Georgie träffar på Pennywise.
Stephen King's IT https://www.youtube.com/watch?v=OPdDdC4go6c
IT (2017) https://www.youtube.com/watch?v=Qt9PF7rx9yw

Haha, inte för att varken den gamla eller nya Pennywise va/är superläskig, men va fan Bill Skarsgård's version av Pennywise låter som Scooby Doo
Då anser jag själv att Tim Curry i alla fall gör just den här scenen bättre.
Resten återstår att se. Men nja, jag är skeptisk.
Citera
2017-08-13, 21:14
  #278
Medlem
Knasibass avatar
Tycker de har överdrivit Pennywises utseende. Han tar formen av en clown för att locka till sig barn, barn gillar ju clowner (även om det är diskutabelt). Så varför ser den nya Pennywise så in i helvete läskig ut? Så lockar man inte till sig ungar. Clownen i miniserien var ju åtminstone ganska normal.
Citera
2017-08-13, 21:36
  #279
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasibas
Tycker de har överdrivit Pennywises utseende. Han tar formen av en clown för att locka till sig barn, barn gillar ju clowner (även om det är diskutabelt).

Nej. Nej. Nej. Det där stämmer inte - alls.

I boken är Pennywise äcklig och obehaglig, inte barnvänlig och löjlig alá Tim Curry.

"King came up with the idea for Pennywise after asking himself what scared children "more than anything else in the world", which he felt was clowns."
Citera
2017-08-13, 21:45
  #280
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Nej. Nej. Nej. Det där stämmer inte - alls.

I boken är Pennywise äcklig och obehaglig, inte barnvänlig och löjlig alá Tim Curry.

"King came up with the idea for Pennywise after asking himself what scared children "more than anything else in the world", which he felt was clowns."
Mysko för jag tyckte mig minnas den förklaringen från boken. Men det var länge sedan jag läste den.

(Då kan man ju verkligen undra varför Georgie inte sprang iväg skrikandes direkt om nu clownen såg så hemsk ut.)
Citera
2017-08-13, 21:53
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Nej. Nej. Nej. Det där stämmer inte - alls.

I boken är Pennywise äcklig och obehaglig, inte barnvänlig och löjlig alá Tim Curry.

"King came up with the idea for Pennywise after asking himself what scared children "more than anything else in the world", which he felt was clowns."

Precis enda gången i boken han inte var obehaglig var när han dödade Georgie.
Citera
2017-08-15, 21:38
  #282
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Har du ens läst boken? jag läste om den i vintras, och nu med 20 års mer erfarenhet av livet läste jag in något helt annat än vad jag läste på 80-talet.

Som jag skrev så bygger hela boken på bilden av den oskuldsfulla 50-talet, Stora bitar av det fanns då, framför allt i små orter, barn var mer barn då och det är det som är hela poängen med att de lyckas skada IT första gången, och att de sedan går tillbaka till sina 50-tals jag sedan i vuxen ålder är enda möjligheten att döda IT, det påtalas från första stund i boken.

Jag är missnöjd med att de som gjort film av King efter Frank Darabount har slaktat Kings böcker och därmed gjort sämre filmer än den Usla The Mangler.

Manusförfattare skrev om både Under The Dome och 22-11-63 så att poängen med böckerna försvann helt.

Jag var tonåring på 80-talet så jag vet hur det var då, jag är uppväxt med den tidens TV och filmer, att bullshitta ihop något om 80-talet och få in det i IT betyder att man måste ändra bokens ursprungliga förutsättningar och då blir det en helt annan story.

Och det är just detta jag blir förbannad över, att inte ha respekt för Kings böcker, för IT är så mycket mer än bara Pennywise som otäckt fenomen, det förstår man om man följt King i många år och förstår hans egentliga motiv varför han skriver.

Pleasantvillemyten är inte bara en myt, 50-talet var ett helt annat sorts samhälle i Västvärlden än 60-talet, då var allt undertryckt, 1960-talet exploderade allt som hölls undertryckt på en gång, 40-talisterna var dödströtta på det hyckleri som fanns förr, de ville omforma världen bort från det förljugna.
Se på 50-tals filmer tillexempel, ingenting sägs rakt ut som det var, utan går genom ett filter, man kunde inte skildra världen som den var, dessutom var all film inspelad i studio och därför extra förljugen.

Det är detta King lyfter fram i IT och därför är det en poäng att boken börjar på 50-talet, för Pennywise kunde härja helt fritt då, i nutid var det betydligt fler människor som insåg att något var fel, och det gjorde de på grund av 60-talets stora förändringar av samhället.

På 80-talet ifrågasätter människor mera än på 50-talet och just därför dör poängen i att IT kan härja i det fördolda.

Jag har i åratal hoppats på en seriös filmatisering, Darabount var en gång på väg, han hade lyckats att göra en rättvis film.

Men tyvärr är detta en mer större slakt än TV versionen. King borde vara rasande på grund av ändringar, han var rasande på Kubrik, och det de gjort med de senaste filmatiseringarna är långt värre än det Kubrik gjorde, i Under The Dome skapades en helt ny story i stället.

Jag kommer se filmen men det kommer inte vara boken filmen bygger på ändå, utan bara en ytlig del av boken.

Jag har läst boken men det börjar vara ett tag sedan. Ska läsa om den innan jag ser filmen. Jag tycker det är gulligt att du tror att människan någonsin har varit oskuldsfull.
Citera
2017-08-21, 14:48
  #283
Medlem
LovableGoofballs avatar
Fa-an vad man längtar nu. Testade den där VR-grejen och höll på att skita ner mig, haha. Verkar ligga ett väldigt stort fokus på surrealistisk skräck, även om det säkerligen kommer att finnas en hel del jump-scares också. Så jobbigt hypad!
Citera
2017-08-21, 16:35
  #284
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Italo
Jag har kommit till sidan 900 i boken. Jag köpte den förra fredagen. Hoppas att filmen blir minst lika bra som boken. Undrar om spindeln kommer att bli än mer skrämmande i filmen än i miniserien. Någon som har sett det nya åttabenade monstret ?

Det hoppas jag. "Spindeln" i TV-serien är ju bara en stor, långsam krabba.
Citera
2017-08-21, 22:21
  #285
Medlem
Italos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det hoppas jag. "Spindeln" i TV-serien är ju bara en stor, långsam krabba.
Fast det monstret får vi väl vänta på tills del 2.
Citera
2017-08-30, 10:04
  #286
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zingaja-
Vad tror ni? Själv tycker jag det känns helt onödigt då originalet är så bra redan..

Nu svarar jag på en gammal trådstart, men jag håller inte helt och hållet med de som är av den här åsikten. Originalet (miniserien) är inte dåligt, men som ett fan av Stephen Kings böcker, så tycker jag att miniserien är en otillräcklig filmatisering av boken. Jag har sett den senaste trailern för den nya ''It'' och känner mig väldigt exalterad inför båda filmerna; min känsla är att det har kan bli bra och förhoppningsvis blir det både två väldigt bra filmer, samtidigt som de blir en mer rättvis avspegling av Kings skrivna förlaga än miniserien från 1990.

Nu såg jag att handlingen har ändrats från 1950-talet till 1980-talet. Det får mina förväntningar inför filmerna att sjunka. Kanske kan det bli bra ändå. Det finns en litteraturforskare, som har skrivit en avhandling där han menar att Stephen Kings bok kan läsas som en allegori för 1980-talets AIDS-epidemi och på det sättet passar ju tidsbegreppet. Men med tanke på att handlingen har förlagts till tre decennier senare i filmen, så tror jag ändå inte att den kan bli en helt rättvis filmatisering av boken.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-08-30 kl. 10:10.
Citera
2017-09-02, 06:56
  #287
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ärligt talat, nej. Efter att ha sett några trailers, så har jag ändrat åsikt och tror jag att den här filmatiseringen kommer att bli en katastrof. Det framgår rätt så tydligt att de - likt i de flesta moderna skräckfilmer - troligtvis har fokuserat för mycket på att göra clownen Pennywise till en klassisk skräckfilmsantagonist och om det är huvudfokus, så har filmskaparna missat poängen. Filmen släpps officiellt i Europa om några dagar och jag kommer att se den, men mina förväntningar är inte höga.
Citera
2017-09-02, 15:47
  #288
Medlem
megareds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Här kan man jämföra lite den gamla och nya scenen när Georgie träffar på Pennywise.
Stephen King's IT https://www.youtube.com/watch?v=OPdDdC4go6c
IT (2017) https://www.youtube.com/watch?v=Qt9PF7rx9yw

Haha, inte för att varken den gamla eller nya Pennywise va/är superläskig, men va fan Bill Skarsgård's version av Pennywise låter som Scooby Doo
Då anser jag själv att Tim Curry i alla fall gör just den här scenen bättre.
Resten återstår att se. Men nja, jag är skeptisk.

Väldigt skeptiskt till den nya. Blir oftast inte bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback