Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 13:03
  #13
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
USB-minnen är samma sak som SSD/NVMe-diskar. De håller i princip i oändlighet (åtminstone hundra år). Det enda som degraderar dem är om man skriver mycket till dem, då alla flash-baserade lagringsmedier har en maximal livstid för varje minnescell (livstid = antal gånger den kan skrivas över). Men ska du bara ladda över informationen en gång så lär det hålla längre än du själv kommer leva.


Gällande vanliga HDDs så spelar det ingen roll om det är USB eller SATA eller vad du än har för gränssnitt. De kommer också att hålla informationen längre än du kommer överleva.

Det enda som CD/DVD/Bluray-skivor har till sin fördel är att de är extremt tåliga för yttre påverkan. Du kan i princip låta dem ligga i vatten utan att de tappar data. Det enda de inte klarar är en omgång i micron .


Om jag vore du skulle jag köpa en billig USB-HDD. Går att få två TB för under tusenlappen.

Tack för svar

Jag har funderat lite och även hört mig för lite mer på den lokala datorbutiken.
Dom sa att en Nas hade varit lämpligt. Så jag ska nog rikta in mig på en sådan.

Kommer ta ett tag att spara ihop till det, men det får det nog vara värt.
Citera
2018-10-08, 14:04
  #14
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Vilken sort håller längst? Verbatim?

Är sugen på att bränna om mina skivor, så att jag är säker på att de håller... vill inte förlora information pga snålhet.
Du behöver bra skrivare också. Nero DiscSpeed var bra att testa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback