Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-10, 22:13
  #13
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-ZaUrie
I will
DU borde känna nått nu iaf.
Citera
2010-11-10, 22:24
  #14
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alieninvasion
Du borde försöka bajsa ut dem så fort du bara kan då plommonkärnor (alltså kärnan i kärnan) är giftiga
Inte så att man dör men en jävla resa kan de iaf ställa till med.
Framförallt magbesvär.
Lycka till!

Ehh, den är bara giftig (cyanid) inuti och kroppen kommer inte bryta ner kärnan så giftet passerar utan problem och sedan bajsar man ut kärnan igen. Och en kärna har inte tillräckligt med gift för att orsaka problem.

Jag har råkat svälja plommonkärnor. Nemas problemas.
Citera
2010-11-11, 09:11
  #15
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Update här då!

Hann inte skriva något igår men jag sket ut allt jag hade inom mig. Uppfriskande

Fick inte ont i magen eller nåt, allt gick toppen!
Citera
2010-11-11, 21:56
  #16
Medlem
Pepsi901s avatar
Är inte dom kärnorna ganska stora? O.o
Citera
2010-11-11, 22:56
  #17
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Är inte dom kärnorna ganska stora? O.o

Finns en kille som sväljer biljardbollar.
Citera
2010-11-11, 23:45
  #18
Medlem
Dino-ZaUries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Är inte dom kärnorna ganska stora? O.o

Plommonkärnor är inte stora. Hade varit värre med aprikoser xD

Men jag måste ha ett problem med att suga på saker o ting då jag sväljer allt som hamnar i munnen (vet att det låter lustigt...). Sväljer tuggummi varje dag
Citera
2015-04-24, 20:44
  #19
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Förlåt för att jag drar upp detta igen men jag har gjort detta idag med en kärna.
Lite sökande på nätet gav mig att kärnorna kan innehålla CYANID? :O
Dvs nervgift? Sånt som man använde och gasade ihjäl folk med i krig förr?

Det kan väl inte alls vara bra att svälja det eller är det lugnt när det bara handlar om en?


/Mvh
Citera
2015-04-26, 00:44
  #20
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvarifaxxALaUe
Förlåt för att jag drar upp detta igen men jag har gjort detta idag med en kärna.
Lite sökande på nätet gav mig att kärnorna kan innehålla CYANID? :O
Dvs nervgift? Sånt som man använde och gasade ihjäl folk med i krig förr?

Det kan väl inte alls vara bra att svälja det eller är det lugnt när det bara handlar om en?


/Mvh

Cyanid är ingen nervgift utan den inhiberar komplex 4 i elektrontransportkedjan som leder till att molekylär syre inte reduceras till vatten. Det som följer är asfyxi, dvs man kvävs till döds.

I ditt fall är det helt lugnt men kärnor innehåller glykosiden amygdalin, även kallad vitamin B17. När man tar för mycket kan amygdalin i reaktion med saltsyra frigöra cyanidjoner som reagerar med vätet i HCl och bildar vätecyanid.
http://oi58.tinypic.com/2ueoboi.jpg

Sväljer man kärnor hela kan inte amygdalin frigöras från kärnan. Men biter man på kärnorna innan man sväljer dem så kommer amygdalin kunna reagera med saltsyran i magsäcken, och om man tagit mycket, bilda tillräcklig med vätecyanid som kan vara dödlig för en. Största mängden av vätecyanid kommer tas upp direkt från magsäcken då den är en svag syra. Protonerade joner kan tränga genom membranet i magsäcken och tas upp i blodet i joniserad form (som CN-). CN- har en högre affinitet för hemoglobin än vad syre har, därför kommer den binda till hemoglobinet irreversibelt och transporteras till kroppens vävnader och celler. Inne i cellerna kommer den blockera komplex 4 (som jag skrev ovan).

Du behöver dock inte oroa dig!
__________________
Senast redigerad av Duramater 2015-04-26 kl. 00:51.
Citera
2020-08-29, 16:40
  #21
Medlem
Åt nyss ett plommon som visade sig innehålla en trasig kärna. Men det är väl inte mycket att oroa sig för?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback