2010-11-09, 17:04
Medlem
Inspirements avatar
Jag har gjort en liten skiss på en elgitarr som vart rätt najs. Frågan är om den skulle gå att bygga på riktigt. Då tänker jag främst på huvudet, eftersom det är väldigt lite trä i konstruktionen och jag vet inte om det skulle vara starkt nog för att hålla fast strängarna.

Den är inte ritad i skala överhuvudtaget och jag är medveten om att "THE PSYCHEDELICASTER" är felstavat.
http://yfrog.com/emthepsycadelicasterj
Citera
2010-11-09, 17:10
Medlem
Zomrazils avatar
du funderar inte på att satsa på något annat än att bygga gitarrer eller?
Citera
2010-11-09, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirement
Jag har gjort en liten skiss på en elgitarr
<snip>

Säkerligen. Det är bara höga E, närmast "snabeln" som ser lite svag ut.
Citera
2010-11-09, 17:25
Medlem
Finnelits avatar
Blir nog ett jädra knåp Varför skulle du vilja ha en gitarr sådär överhuvudtaget?
Citera
2010-11-09, 17:54
Medlem
Inspirements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
du funderar inte på att satsa på något annat än att bygga gitarrer eller?
Som att teckna eller? Du kan hitta både musik och bilder (vissa av gitarer) på min hemsida
http://inspirement.freehostingcloud.com

Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Säkerligen. Det är bara höga E, närmast "snabeln" som ser lite svag ut.
Tänkte precis samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnelit
Blir nog ett jädra knåp Varför skulle du vilja ha en gitarr sådär överhuvudtaget?
Ha en gitarr hurdå? Jag gillar udda designer Men detta är ett projekt som ja inte kommer ge mej på än på ett tag. Ja kommer nog behöva lite erfarenhet. Men va fan, Brian May och hans farsa byggde ju en egen gitarr, så varför kan inte jag?
Senast redigerad av Inspirement 2010-11-09 kl. 17:56. Anledning: Fel i länken
Citera
2010-11-09, 18:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Som att teckna eller? Du kan hitta både musik och bilder (vissa av gitarer) på min hemsida
http://inspirement.freehostingcloud.com

Tänkte precis samma sak.

Ha en gitarr hurdå? Jag gillar udda designer Men detta är ett projekt som ja inte kommer ge mej på än på ett tag. Ja kommer nog behöva lite erfarenhet. Men va fan, Brian May och hans farsa byggde ju en egen gitarr, så varför kan inte jag?

Du bör nog se över måtten litegranna, men annars är det väl bara att börja såga.
Citera
2010-11-09, 18:08
Medlem
Finnelits avatar
Citat:

Haha förlåt mig, missuppfattade din bild väldigt grovt (Tog mig en extra titt).
Hör med några rutinerade grabbar/flickor som kan det där och lär dig
Citera
2010-11-09, 18:16
Medlem
jag hade inte försökt bygga en gitarr utan lite hjälp av någon som kan. sen hade jag testat att ha lite fler band
Citera
2010-11-09, 19:36
Medlem
Inspirements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman
jag hade inte försökt bygga en gitarr utan lite hjälp av någon som kan. sen hade jag testat att ha lite fler band
Nee. de låter som en rätt bra id'e att jobba me nån som kan. Och jaa, fler än 10 band kan ju vara bra men då skulle dom inte få plats på sidan :P
Citera
2010-11-09, 22:57
Medlem
Citat:
Nee. de låter som en rätt bra id'e att jobba me nån som kan. Och jaa, fler än 10 band kan ju vara bra men då skulle dom inte få plats på sidan :P

Kroppen ser väl ut lite som en reversed firebird, så det ska väl inte vara problem med den. Är lite konstigt långt avstånd stall-stallmick, och halsmicken sitter ju mer i mitt-position. Men det mäter du väl fram noggrannare sen.

Angående huvet så kan Parker få huvudet på sin Nitefly att hålla ska väl det där funka också. Fast du lär antingen få lite jobbiga vinklar mot översadeln, eller väldigt långt mellan sadel och stämskruv? Kanske vore smartare att behålla designen med hål i mitten men sätta stämskruvarna 3+3 istället?
Citera
2010-11-09, 23:00
Medlem
Ser ut som en yxa man köper med Arena Points i world of warcraft .
Jag har sett att det finns föreläsningar om att bygga gitarrer på nätet. Men de kostar att köpa dom föreläsningarna!
Citera
2010-11-10, 07:07
Medlem
Inspirements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibsonSG
Kroppen ser väl ut lite som en reversed firebird, så det ska väl inte vara problem med den. Är lite konstigt långt avstånd stall-stallmick, och halsmicken sitter ju mer i mitt-position. Men det mäter du väl fram noggrannare sen.

Angående huvet så kan Parker få huvudet på sin Nitefly att hålla ska väl det där funka också. Fast du lär antingen få lite jobbiga vinklar mot översadeln, eller väldigt långt mellan sadel och stämskruv? Kanske vore smartare att behålla designen med hål i mitten men sätta stämskruvarna 3+3 istället?

aa. en reversed fierbird stämmer nog rätt bra, men när jag ritade den så försökte ja göra denj så unik som möjligt. men de e nog rätt svårt me tanke på att de bara finns så många sätt att designa en gitarr utan att den blir för tung på ena eller andra sidan och därför otymplig att jobba med. (tänk flying V
Men jag drog själv många paralleller till Montgomery Airline gitarrerna. ang. mickar o sånt så skrev jag ju att inget är i skala. och då menar jag i förhållande till varandra, så de måste ju såklart fixas till och detaljerade mått och vinklar måste räknas fram innan något arbete påbörjas . Huvudet tänkte jag ungefär som ett stratahuvud, fast med hålen i. så ja kan inte se några problem där. bara skissen som är lite off, och ja orkade inte rätta till. tänkte göra en mer verklighetstrogen bild i vektorgrafik snart.

Kollade Niteflyen också. Riktigt najs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in