Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-03, 00:30
  #1
Medlem
zurfarns avatar
Äsch, jag menade förstås Äckligt BRA Blues.....liksom...

Alligator Records...ett skivbolag, liksom....USA liksom..har en sida som heter Alligator Jukebox.....där några av deras artister framför en eller annan låt.

http://www.alligator.com/jukebox/index1.html#

Man behöver nåt Flash...skitsamma.....lyssna och njut. Finns nåt för alla vuxna smaker.

Men......men.......här kommer kvällens/nattens tips....sida 2 längst ner....sida 3 längst upp....Hound Dog Taylor......lyssna på Gonna send you back to Georgia.....ohhhh jag bara ryser.

Kan nån förklara varför jag, en etablerad far och familjeförsörjare, tillika gammal gubbe och egen företagare....sitter här och gråter av lycka bakom starkbiran.......bara av att höra denne man och hans band......spela skiten av sig nån gång i i början av 70-talet ?????? Gråter av glädje.....det är sant !!!
Citera
2004-07-03, 00:37
  #2
Avstängd
TopDawgs avatar
Fett tack för tipset...Walking the ceiling rockar skönt....

Edit: Vilken jävla guldgruva...Johnny Winter, Dont take advantage of me...

Iceman!! Fy fan!! Tack som fan för denna!!
Citera
2004-07-03, 01:42
  #3
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Fett tack för tipset...Walking the ceiling rockar skönt....

Edit: Vilken jävla guldgruva...Johnny Winter, Dont take advantage of me...

Iceman!! Fy fan!! Tack som fan för denna!!

Här har du allt du behöver, TD. Köp skivorna därifrån...ingen fara. Det har jag gjort...2v lev.tid. Allt man behöver för att bli såååå GLAD .....finns där.En tillfällig svacka i Allsvenskan uppvägs alltid av lite skön musik....sen är man på gång igen....ser livet i ljusare färger, liksom....
Citera
2004-07-03, 04:23
  #4
Medlem
GreenManalishis avatar
lysande tips.
Har iofs rätt mycket Alligator-utgåvor på vinyl men
det var kul att höra Luther Allison
spela Gimme back my wig. Han försöker inte kopiera
Hound Dog Taylors version utan låter den få hans egna sound.

Den första skiva från Alligator jag köpte
hette Showdown och var ett samarbete mellan
gitarristerna Johnny Copeland,Albert Collins och Robert Cray.

Nästa var en samling som heter Genuine Houserocking Music.
På den fastnade jag för Lonnie Mack,Johnny Winter och förstås
Hound Dog Taylor. På den vägen är det.
Citera
2004-07-03, 09:07
  #5
Medlem
retrorods avatar
tack för en riktigt bra sida
Citera
2004-07-03, 18:01
  #6
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Kan nån förklara varför jag, en etablerad far och familjeförsörjare, tillika gammal gubbe och egen företagare....sitter här och gråter av lycka bakom starkbiran.......bara av att höra denne man och hans band......spela skiten av sig nån gång i i början av 70-talet ?????? Gråter av glädje.....det är sant !!!

Därför att det Hound Dog lirar är musikens egen urkraft, det som han och boysen spelar är jämförbart med vad "Lucy" är för människans ursprung.

Jag är inget egentligt bluesfan, tycker ofta att det är ganska tråkig musik, men känslan i The Houserockers är helt enkelt en urkraft, det innehåller allt som musik alltid har varit och stått för.
Jag får världens ståpäls bara jag tänker på någon av deras låtar!
Citera
2004-07-03, 18:28
  #7
Medlem
GreenManalishis avatar
Efter Hound Dogs död gjorde the House-Rockers
minst en skiva tillsammans med JB Hutto
som var Hound Dogs store konkurrent
i Chicago.
Citera
2004-07-03, 18:35
  #8
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Efter Hound Dogs död gjorde the House-Rockers
minst en skiva tillsammans med JB Hutto
som var Hound Dogs store konkurrent
i Chicago.

De lirade även med Cub Koda, jävlar vad det svänger tungt!
Live at the B.L.U.E.S är en riktigt klassiker!
Citera
2004-07-04, 00:18
  #9
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deranged

Jag är inget egentligt bluesfan, tycker ofta att det är ganska tråkig musik

Mig lurar du inte, du har örnkoll, deranged ! Annars så skulle du inte uppträda i denna smala tråd. Förresten...välkommen in i värmen.....kan inte vara kul att hela tiden vistas på såna därna kalla porr-forum.....

Shoo ´nuff man.......borde dela en bira med dig nångång....
Citera
2004-07-04, 00:24
  #10
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
lysande tips.
Har iofs rätt mycket Alligator-utgåvor på vinyl men
det var kul att höra Luther Allison
spela Gimme back my wig. Han försöker inte kopiera
Hound Dog Taylors version utan låter den få hans egna sound.

Den första skiva från Alligator jag köpte
hette Showdown och var ett samarbete mellan
gitarristerna Johnny Copeland,Albert Collins och Robert Cray.

Nästa var en samling som heter Genuine Houserocking Music.
På den fastnade jag för Lonnie Mack,Johnny Winter och förstås
Hound Dog Taylor. På den vägen är det.

Luther Allisons version kommer från en Tribute-platta till Hound Dog, se....

http://www.alligator.com/store/album...5&ArtistID=001

Halvbra.....fäster mig särskilt vid Sonny Landreths slidespel på Taylors Rock....otroligt bra. Killen är född 51 och bor i Lousiana. Håll kollen på honom.

I övrigt är det flera kanoner med.....ja, du kan ju se själv.
Citera
2004-07-04, 01:01
  #11
Medlem
zurfarns avatar
Ja vafan...för den som funderar på att köpa en Hound Dog-skiva från Alligator......så låt mig rekommendera:

Deluxe Edition

se: http://www.alligator.com/store/album...5&ArtistID=001

Öppnar med "Wild about you, baby"....det börjar direkt rycka i fötterna....man börjar fundera på en luftgura....fortsätter med en knäckande version av "The sun is shining " live........den bästa man hört.....luftguran kommer fram, fötterna dansar över v-rumsgolvet.....yeahhhhhh......sååå lycklig...sen kommer en höjdarversion av "Shake Your Moneymaker"......nu skakar man hela överkorppen i lyckliga konvulsioner.....går ut på balkongen med luftguran, skriker till den på gatan gående tanten.....shoo ´nuff baby, lets have some fun......´springer in igen.....hoppar upp på bordet....tar av mig tröjan.....mina fötter spelar över ett stort register nu.....armarna går som ett jävla fågelstreck....hur i helvete kan nån lira så jävla bra röjmusik....det här ju fanimej magiskt......och sen kommer "Give me back my wig "........springer ut på gräsmattan......sååå jävla lycklig, snurrar runt.....lägger mig på gräset, reser mig upp med guran.....å sen är det bara 7 låtar kvar....mannens kärleksfyllda hyllning till läromästaren Elmore kommer i låt nr 8......"It hurts me too"......

Jag blir sååå jävla glad ! Om jag kan förmedla denna glädje till nån annan, om det bara är en enda.........fan, då är jag inte ensam. Det finns flera därute.....som vill ha kul. Hoppas jag.

Hound Dog är mannen som gett spelglädjen ett ansikte !

Han har varit död i 29 år......och världen har inte precis blivit roligare sen dess. Gå tillbaka....ta nya tag....bli glad !!!! Dansande fötter skall aldrig underskattas !
Citera
2004-07-04, 01:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
av "Shake Your Moneymaker"......nu skakar man hela överkorppen i lyckliga konvulsioner....mannens kärleksfyllda hyllning till läromästaren Elmore kommer i låt nr 8......"It hurts me too"......
Efter den beskrivningen måste jag nog köpa skivan

Ger man sig sedan på Elmore så ska det fan i mig vara bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback