2010-11-08, 17:46
Medlem
BubblesDeVeres avatar
Jag bestämde mig för ett tag sedan att äntligen ta mig tid till att föra mitt gitarrspel till nästa nivå. Jag har spelat i många år men alltid förstått vad jag måste lära mig för att få fram det sound som jag alltid velat ha.

Det går ganska bra i mitt spelande men jag har ingen att diskutera detta med. Ingen fattar vad jag pratar om. Jag har ingen att dela mina funderingar och utbyta idéer och knep.

Här vill jag alltså diskutera plektrumtekniken där man ständigt kombinerar "alternate picking" med "sweep picking". Kanske dela lite grymma licks och bra övningar.

Finns det nån mer på FB som pysslar med detta?
Citera
2010-11-08, 17:48
Medlem
nekropedofilis avatar
Har fan alldrig testat, är inte hela grejen med sweeps att man ska köra ett håll åt taget?
Citera
2010-11-08, 17:52
Medlem
BubblesDeVeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekropedofili
Har fan alldrig testat, är inte hela grejen med sweeps att man ska köra ett håll åt taget?

Nja, detta innebär att enkelt uttryckt att man sveper varje gång man byter sträng. hehe tex. ner-upp-ner(byt sträng)ner-upp-ner osv.. eller upp-ner-upp(byt sträng)upp-ner-upp om man lirar uppåt på halsen..

Hajar du?
Citera
2010-11-08, 17:57
Medlem
Björnbärs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=bt-RoSzsEKA

Denna killen verkar ha koll. Kolla på 1:30! Jag vill också kunna!!!
Citera
2010-11-08, 17:57
Medlem
nekropedofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubblesDeVere
Nja, detta innebär att enkelt uttryckt att man sveper varje gång man byter sträng. hehe tex. ner-upp-ner(byt sträng)ner-upp-ner osv.. eller upp-ner-upp(byt sträng)upp-ner-upp om man lirar uppåt på halsen..

Hajar du?
Men måste man inte i princip spela äckligt snabbt för att få det och låta som sweep picking?
Citera
2010-11-08, 18:05
Medlem
Finnelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BubblesDeVere
Jag bestämde mig för ett tag sedan att äntligen ta mig tid till att föra mitt gitarrspel till nästa nivå. Jag har spelat i många år men alltid förstått vad jag måste lära mig för att få fram det sound som jag alltid velat ha.

Det går ganska bra i mitt spelande men jag har ingen att diskutera detta med. Ingen fattar vad jag pratar om. Jag har ingen att dela mina funderingar och utbyta idéer och knep.

Här vill jag alltså diskutera plektrumtekniken där man ständigt kombinerar "alternate picking" med "sweep picking". Kanske dela lite grymma licks och bra övningar.

Finns det nån mer på FB som pysslar med detta?

Arpeggios eller vad menar du?
Citera
2010-11-08, 18:59
Medlem
Baels avatar
Detta kallas för economy picking och det är absolut inget som jag är expert på.
Det finns en bra guide här som du kan kolla på om du inte redan har gjort det. Den är väldigt utförligt förklarad och han har även slängt ihop ett par övningar som man kan nöta på.

Det finns både för- och nackdelar med den här tekniken som jag har förstått det.
Motståndare säger att man inte får lika tight rytm som man får med alt. picking.
Förespråkarna säger att man kan spela mycket snabbare med den här metoden och jag tror definitivt att om man tränar tillräckligt mycket så kan man få till samma sorts rytm med economy picking som alt. picking.
Men vad vet jag
Citera
2010-11-08, 22:54
Medlem
Finnelits avatar
Sen har du förstås en teknik som jag relativt nyligen börjat knepa på;

String skiping

Tas upp tillsammans med diverse arpeggioskalor i denna film:
http://www.youtube.com/watch?v=oWw9EAJWAsI
Citera
2010-11-08, 23:13
Medlem
BubblesDeVeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bael
Detta kallas för economy picking och det är absolut inget som jag är expert på.
Det finns en bra guide här som du kan kolla på om du inte redan har gjort det. Den är väldigt utförligt förklarad och han har även slängt ihop ett par övningar som man kan nöta på.

Det finns både för- och nackdelar med den här tekniken som jag har förstått det.
Motståndare säger att man inte får lika tight rytm som man får med alt. picking.
Förespråkarna säger att man kan spela mycket snabbare med den här metoden och jag tror definitivt att om man tränar tillräckligt mycket så kan man få till samma sorts rytm med economy picking som alt. picking.
Men vad vet jag

Just det! Economy picking har jag hört. För mig har tightheten bara blivit bättre sen jag har börjat spela på det här sättet. Problemet när man ska spela snabbt med endast alternate picking är att man lätt hamnar i en situation där man ska byta till tex en "ljusare" sträng från att ha gjort ett neråt slag blir vägen till ett uppåt slag på nästa sträng lång plus att man lätt nuddar strängen på vägen ner och det resulterar i två snabba anslag och ljudet blir orent. Då utnyttjar man istället situationen och går från ett neråt slag till ytterligare ett neråt slag på nästa sträng.
Detta har jag märkt kräver att man spelar mindre med vristen i handen och med tumme och pekfinger. Och man måste tänka på att vara avslappnad i handen och göra mycket små rörelser.

Det största problemet för mig är att mixa detta med legato. För att spela vissa licks krävs det att man inte plockar vissa toner och det är otroligt svårt i hög fart. Där skulle jag gärna ha tips!
Citera
2010-11-08, 23:17
Medlem
BubblesDeVeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekropedofili
Men måste man inte i princip spela äckligt snabbt för att få det och låta som sweep picking?

Nej det ska inte låta som sweep picking. Sweep picking låter som det gör eftersom man gör stora hopp mellan toner.
Citera
2010-11-09, 00:34
Medlem
UniversalaLaggens avatar
Den största skillnaden på economy och alternate-picking är ju hur det faktiskt låter, så innan man byter för att man tror att det ena går fortare än det andra, tänk på vilket sound du vill ha, strikt alternate låter överlag mer supertight och tydligare aka Paul Gilbert medan economy ger det där "vansinnes-shred-soundet" aka typ trilogy suite op5 med Yngwie. Men det bästa enligt mig om man koncentrerar sig på just det tekniska med respektive plektrum-teknik, så är det att inte låsa sig vid någon av dom! utan att blanda dom och anpassa tekniken efter vilket licket som spelas. Kanske blev lite rörigt, men kort sagt så spela på det sättet som känns bäst och lås dig inte till 100% vid någon teknik men det är svårt att blanda, de flesta kör ju faktiskt antingen det ena eller andra, strikt economy eller alternate... så lär dig behärska båda sen känner du själv vadfan du vill göra av det, ett tips om du ska lära dig economy : malmsteen,malmsteen,malmsteen, kopiera dock inte soundet! bara tekniken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in