2010-11-07, 23:21
Medlem
Joicys avatar
Ber om ursäkt över dålig formulering men jag behöver experthjälp av någon kunnig för nu är tålamodet slut! Vi har Com hem som leverantör och har alltid tidigare haft 3 st datorer totalt med trådlöst nätverk. Vi bytte router för ngn vecka sedan och internetanslutningen fungerar klanderfritt på 2 av datorerna, medan den tredje inte kommer åt Internet.

Den hittar trådlösa nätverket men när jag försöker ansluta fastnar den på ip-adressen förnyas varpå ett felmeddelande kommer i form av att ip-adressen ej kunde förnyas. Provat att reparera 100 ggr, testat kör-cmd-ipconfig osv men erhåller endast ett felmeddelande som säger att det inte går då mediet är frånkopplat. Kollat att knappen för trådlös anslutning på datorn är aktiverad, att nätverkskortet är aktivt och har de senaste drivrutinerna och testat att inaktivera och aktivera igen.

Det är en Acer Aspire som det gäller på vilken jag har Windows XP. Det funkar med kabeln i helt utan problem.

Inställningarna via egenskaper för den trådlösa anslutningen verkar vara ok då jag sökt och kollat hur de ser ut för de andra datorerna - jag vågar inte ändra inställningarna heller då min kunskap är tämligen begränsad när det gäller datorer.

Undsättning, någon?!?

Finns det något jag kan göra?
Citera
2010-11-08, 02:24
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag tippar på att den Acer med XP som bråkar INTE har SP3 (service pack 3) pålagd, rätt så? Stödet för WPA/WPA2 förbättrades iom SP3. Är det redan SP3 pålagt på datorn, ställ in routern att enbart supporta WPA/TKIP och inte någon auto-mode wpa/wpa. Se till att köra på kanal 1, 6 eller 11 i routern då vissa broadcom-drivare vägrar funka med kanal 12 och 13.
Citera
2010-11-09, 20:42
Medlem
Joicys avatar
Hej, tack för svar. Skulle du kunna beskriva hur man går till väga för att göra detta som krävs? Skall man göra detta via någon inställning i datorn? Jag googlade lite ytterligare i min frustration och fick tips om att uppdatera mitt nätverkskort då detta tydligen inte sker trots att man via enhetshanteraren har denna möjlighet. Slutade med att jag gav upp även där då jag enbart hamnade på en massa konstiga amerikanska sidor och klickades vidare hela tiden. Det heter atheros ar5007eg - och modellen heter Aspire One. Hittade inte min modell på Acers hemsida. Tror du att du skulle kunna tipsa mig om hur jag skall göra, så att jag äntligen kan befrias från detta elände? Undsättning, tack!
Citera
2010-11-09, 21:05
Medlem
Joicys avatar
Nu gick jag in och ändrade inställningarna via egenskaper för den trådlösa anslutningen på den datorn som jag har bekymmer med till WPA och TKIP.. Gissade bara. Ingen skillnad efter omstart av datorn, samma skit. Det som är anmärkningsvärt är att det ju med den andra routern funkade helt utan problem - vad är det här?!? Snälla hjälp mig! Modemet från Comhem heter Cisco, om det hjälper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in