2010-11-07, 22:00
Medlem
Är i bil köp tankar och kom och tänka på hur ni som lever med sambo fördelar kostnaden för att köra bilen? Inte direkt bilens kostnad mer bensinkostnaden. Jag kan tänka mig att det kan vara ett krångligt område att dela på rättvist. Vem har er står för kostnaden eller har ni något bra sätt att dela kostnaden jämlikt?
Citera
2010-11-07, 22:02
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Är det du som är sär skrivarn?

Ont: Det är väl inte speciellt svårt att dela upp? Det är väl bara att betala varsin tank eller nåt.
Citera
2010-11-07, 22:03
Medlem
ZooyorkeRs avatar
Duktig särskrivning i början där. Lite svårt att ta dig seriöst men men.

Ett tips är att fylla varannan tank.

Edit, tydligen inte den första som såg det.
Citera
2010-11-07, 22:03
Medlem
MissFitt73s avatar
Den som kör betalar! Om det är en kvinna som kör är det mannen som betalar
Citera
2010-11-07, 22:18
Medlem
Forbliranonyms avatar
Skapa ett typ statoil kort med konto och sätt in 1000 kr var varje månad och så tankar ni med kortet och skiter i vem som kör.
Förövrigt skulle jag inte komma på tanken att ta betalt om min tjej kör min bil kortare sträckor, men om hon skulle köra slut på soppan varje gång hon lånar bilen skulle jag göra som ovan.
Citera
2010-11-07, 22:59
Medlem
Börjar man få dåligt med bensin tankar man helt enkelt utan att fundera mer på det.

Jag har förövrigt lite svårt för begreppen rättvisa & jämlikt när det kommer till ekonomi och samboförhållanden. Det finns ju lite olika bud om vad det innebär. Personligen tycker jag det kvittar vem som betalar vad sålänge bådas ekonomi går ihop. Trots allt är väl meningen med förhållanden att man lever ett bra liv tillsammans?

Annars kan man föra körjournal och dela upp kostnaderna i efterhand om det känns viktigt att var och en betalar sina egna kostnader.
Senast redigerad av Magban 2010-11-07 kl. 23:02.
Citera
2010-11-08, 20:30
Medlem
toby79s avatar
Jag skulle vilja säga att det beror helt på.
Om den ena pendlar flera mil till jobbet och den andra bara åker ibland så är det lättast att den som pendlar står för tankningen och bjuder på de mil som blir. Det jämnar säkert ut sig i andra hänseenden i slutänden.

Om båda kör ungefär lika mycket så är det nästan rimligast att den som håller på att göra slut på bensinen också fyller upp, men i det läget kan det bli så att A alltid får bilen tankad och B alltid tankar. Då kan det ju vara läge att dela på kostnaden. I ett sånt läge kan det ju vara lämpligt att skaffa en hemmapump med tillhörande konto (ger även ofta lite rabatt) där A och B helt enkelt pytsar in en summa pengar varje månad och sen sköter bensinbolaget resten. Eller så kan A betala någon passande räkning för något annat.

Alltså: Den som nyttjar bilen mest står för kostnaden. Men sen ska man inte glömma bort de administrativa kostnaderna som skatt, försäkring och underhåll. Där kan det också vara en bra idé att man delar upp kostnaderna efter hur mycket man faktiskt nyttjar bilen. Annars kommer en att stå för den andres kostnader. Det är nog inte många som tänker så, utan bara ser till bensinen. Men bensinen är ju bara en del större eller mindre av ett bilägande.
Citera
2010-11-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Men sen ska man inte glömma bort de administrativa kostnaderna som skatt, försäkring och underhåll. Där kan det också vara en bra idé att man delar upp kostnaderna efter hur mycket man faktiskt nyttjar bilen. Annars kommer en att stå för den andres kostnader.

Ett tips... Ingå aldrig ett samboförhållande... Förr eller senare tvingas trots allt den ene eller andra att stå för den andes kostnader, brrrrr, hemska tanke.....
Citera
2010-11-08, 21:12
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ett tips... Ingå aldrig ett samboförhållande... Förr eller senare tvingas trots allt den ene eller andra att stå för den andes kostnader, brrrrr, hemska tanke.....
Ja det kan ju bli som han i lyxfällan. Du vet "din dröm - min verklighet"
Men visst är det så att räknar man på det så kommer ett samboförhållande alltid att sluta med att någon part känner sig missgynnad ekonomiskt. Detta beror säkert på att pengar är lite av tabu så länge allt rullar på. Antar att gnabbet kommer fram mot slutet av förhållandet då den ena faktiskt räknar på vad denne betalt och vad den fått.
Citera
2010-11-08, 23:51
Medlem
Den som äger bilen betalar ju fortfarande mest. Men en lösning är ju att den som har bilen alltid fyller på full tank vid den närmaste macken innan den parkeras hemma. Känns kanske onödigt för den som åker mest att hela tiden tanka fullt dock.

En annan lösning är väl att nollställa trippmätaren när det är dags att åka och ta säg 20 kr / milen eller något.
Citera
2010-12-03, 16:46
Medlem
Stonedboys avatar
Då jag kör bilen mest tankar jag naturligtvis jämt. Tycker det är larvigt óch ta betalt för nåra små fjuttiga liter det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in