Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-07, 20:53
  #1
Medlem
Gingers avatar
Jag har i planerna att försöka skapa ett "nytt" Nes spel.
Så jag skulle vilja ha lite svar på vissa frågor.

1. Hur svårt är det att programmera ett Nes spel av: "Smb3, Mega Man 1,2,3,4, Zelda"-kvalitetén? (Låt oss säga att jag inte kan särskilt mycket om programmering)
2. Skulle någon vilja köpa ett nytt Nes-spel i dagens samhälle? Liksom. Tänk dig. En sprillans ny Nes-kassett i din hand. Direkt uttagen ur den nya förpackningen. Och ut ramlar även alldeles ny Manual. Helt orörd...
Nå gott folk. Tror ni det finns efterfrågan på detta?
Citera
2010-11-07, 20:57
  #2
Avstängd
tjabbas avatar
jag är initialt nyfiken
Citera
2010-11-07, 20:57
  #3
Medlem
avgns avatar
Det är väl inte så svårt om man har ganska bra datorkunskaper.
Det görs ju fortfarande spel till NES då och då. Dom flesta säljs via internet eller retrospelmässor.
Kolla lite på denna sida för material http://www.retrousb.com/
Citera
2010-11-07, 21:36
  #4
Medlem
superKings avatar
Släpptes ju ett NES spel för lite över ett år sedan, var typ megaman-klon fast sjukt svårt. Han som gjort spelet sålde även spelet på kassett som gick spela i en orginal NES. Tror han hade tagit ett annat spel och ersatt spelet.

Har dock ingen aning om vilket programeringspråk man använder för göra NESspel.
Citera
2010-11-07, 21:39
  #5
Medlem
z0xs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Battle_...tress_of_Peril
Citera
2010-11-07, 21:47
  #6
Medlem
Gingers avatar
Var är manualen och kartongen till den då? Och varför är den transparent? Ett Nes-spel är väll grått?

Fan. Halva upplevelsen av spelen var ju att läsa manualen, och hålla i kartongen.
Hur många gånger har man liksom inte runkat till Mega Man 3 Manualen?

För att klassas som ett riktigt spel, så skall KARTONG och MANUAL finnas med. Annars är det ogiltigt.
Inte sant?
Citera
2010-11-07, 21:56
  #7
Medlem
avgns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Och varför är den transparent? Ett Nes-spel är väll grått?
Dom kom ju i alla möjliga färger. Grönt,svart guld och grått för att nämna ett par exempel
Citera
2010-11-07, 21:56
  #8
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Var är manualen och kartongen till den då? Och varför är den transparent? Ett Nes-spel är väll grått?

Fan. Halva upplevelsen av spelen var ju att läsa manualen, och hålla i kartongen.
Hur många gånger har man liksom inte runkat till Mega Man 3 Manualen?

För att klassas som ett riktigt spel, så skall KARTONG och MANUAL finnas med. Annars är det ogiltigt.
Inte sant?
Battle Kid kommer med en manual precis som andra NES-spel. Ingen kartong dock.
Citera
2010-11-07, 22:43
  #9
Medlem
robotwos avatar
Om du inte har några programmerings-kunskaper kan jag ju bara säga lycka till ... Du kommer behöva rätt mycket kunskap inom 6502 Assembly samt förstå dig på alla register och portar som ett NES använder för att kommunicera mellan alla interna och externa komponenter
Om du inte vet vad 6502 ASM är för sorts programmerings-språk så pekar jag till följande länkar:
http://en.wikibooks.org/wiki/6502_Assembly grunderna.
http://ww1.prweb.com/prfiles/2003/11...reenshot_0.gif exempel på hur sådan kod kan se ut.

NES har en lite småsvår grafikprocessor , förstod alldrig riktigt hur den fungerade vilket är varför jag gick över till MasterSystem istället

Har själv försökt att göra ett fåtal spel i olika sorters ASM ,
men det är svårt att hålla sig lika entusiastisk när det tar typ 6000 rader kod för 4 "rum"
__________________
Senast redigerad av robotwo 2010-11-07 kl. 22:47.
Citera
2010-11-07, 23:07
  #10
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robotwo
Om du inte har några programmerings-kunskaper kan jag ju bara säga lycka till ... Du kommer behöva rätt mycket kunskap inom 6502 Assembly samt förstå dig på alla register och portar som ett NES använder för att kommunicera mellan alla interna och externa komponenter
Om du inte vet vad 6502 ASM är för sorts programmerings-språk så pekar jag till följande länkar:
http://en.wikibooks.org/wiki/6502_Assembly grunderna.
http://ww1.prweb.com/prfiles/2003/11...reenshot_0.gif exempel på hur sådan kod kan se ut.

NES har en lite småsvår grafikprocessor , förstod alldrig riktigt hur den fungerade vilket är varför jag gick över till MasterSystem istället

Har själv försökt att göra ett fåtal spel i olika sorters ASM ,
men det är svårt att hålla sig lika entusiastisk när det tar typ 6000 rader kod för 4 "rum"

Men låt oss leka med tanken att jag pluggar detta språk skitmycket i ett år.
Tror du någon skulle vilja köpa ett nyproducerat Nes-spel idag?
Citera
2010-11-07, 23:14
  #11
Medlem
robotwos avatar
Tror rätt många köpt Battle Kid faktiskt ...
om vi ignorerar det så säljer ju AtariAge ut tokmassa nya Atari 2600 spel varje år
http://www.youtube.com/user/AtariAges

Du skulle ju kunna fixa en fungerande prototyp till Retrogathering nästa år

Hittade en sida med lite grunder om hur man trixar med NES här:
http://en.wikibooks.org/wiki/NES_Programming

Ska se ifall jag kan fixa någon av mina prototyper klar tills Retrogathering ... bara för skojs skull
Citera
2010-11-09, 17:06
  #12
Medlem
Tsubasas avatar
Jag hade köpt ett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback