Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-08, 16:38
  #13
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Rätt säker på att felet är i Windows.

Märkte samma sak när jag nyligen installerade Win 7 på en stationär dator. 2 diskar där ena har Win 7 och andra XP. I XP funkade det perfekt innan jag stängde av väntläge men med Win 7 blev det samma fel som du har.

Jag har inte haft tid att fixa felet eftersom det jag bara låtit det hänt 1 gång innan jag stängde av väntläge som jag normalt bruka göra.

Edit:
Jag kanske har blandat ihop väntläge och viloläge nu.
Kanske drivrutiner eller någon inställning?

Okej, jag ska nog göra likadant när jag kommer hem igen. Men jag har fått för mig på något konstigt vänster att det är bra för laptopen att gå in i Vänte/viloläge. Eller är det bara för att spara ström?
Citera
2010-11-08, 18:24
  #14
Medlem
nycklars avatar
kanske är kontakten som styr skärm av/på när man fäller ihop/öppnar datorn som glappar.
Citera
2010-11-08, 21:25
  #15
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nycklar
kanske är kontakten som styr skärm av/på när man fäller ihop/öppnar datorn som glappar.

Så är det vara! För när en "knapp" på datorn blinkar då går inte skärmen igång men när den inte gör det så funkar den klockrent. Men varför fungerar inte skärmen efter att den gått i viloläge?
Citera
2010-11-09, 00:25
  #16
Medlem
bergsturks avatar
Men har du lyst på skärmjäveln med lampjäveln ännu???
Citera
2010-11-09, 06:43
  #17
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men har du lyst på skärmjäveln med lampjäveln ännu???

Ska jag göra det när datorn är på eller av eller i cp/viloläge, argturk?
Citera
2010-11-09, 10:00
  #18
Medlem
PeterNosters avatar
En LCD skärm består av ett skikt med flytande kristall som har egenskapen att det går att få det att släppa igenom ljus i små punkter, pixlar, med hjälp av elektricitet. Bakom det skiktet finns en typ av lysrör. Ett vanligt lysrör kan gå sönder men vanligast är att glimtändaren pajar. För att kolla om lysröret är tänt eller om LCD skiktet inte har öppnat pixlarna för ljuset kan man lysa med en lampa på LCD skiktet från utsidan. Ljuset går in genom LCD skiktet där pixlarna är öppna och reflekteras ut igen så att du kan se en svag bild.
Ser di en svag bild så har inte lysröret tänts eller är trasigt.
Är det nåt fel på LCD skiktet eller att grafikkortet inte öppnat pixlarna så reflekteras inget ljus.

Om du inte ser en svag bild när du lyser med lampan så kan det vara LCD skiktet eller grafikkortet som pajat. Anslut laptopen till en extern skärm om det går. Om den skärmen fungerar så fungerar säkert grafikkortet.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2010-11-09 kl. 10:06.
Citera
2016-08-20, 02:44
  #19
Medlem
Var hos en datareparatör med min laptop som har slocknat.
De påstod att den var helt kasserad och inte enbart skärmen som det var fel på, trots att man hörde start-jingeln efter man startar datorn, var de bara väldigt okunniga, eller hörs den där start-jingeln även om datorn är död?
Citera
2016-08-20, 06:40
  #20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Var hos en datareparatör med min laptop som har slocknat.
De påstod att den var helt kasserad och inte enbart skärmen som det var fel på, trots att man hörde start-jingeln efter man startar datorn, var de bara väldigt okunniga, eller hörs den där start-jingeln även om datorn är död?

Finns det ljud finns det hopp. Det brukar ju komma felsignaler i form av pipsignaler om något är fel i POST så den har kommit rätt långt om den kommit ända till jingeln.

I tråden finns det tips om vad man kan göra för att felsöka. Prova lamptricket.
Koppla den till en extern skärm och testa.
Citera
2016-08-23, 07:36
  #21
Medlem
Fick ett snarlikt problem på en Asus Laptop och det visade sig att när jag kopplade in en extern monitor så funkade den. Tror att felet låg i Energy Settings, jag har iallafall pillat mycket på dom och nu funkar det som det ska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback