• 1
  • 2
2010-11-07, 16:31
Medlem
Om man har ca: 3-4000kr i myntrör. Vet någon om banken tar en kostnad för att lägga in dom på kontot?

Tänkte passa på nu när 50 öringen ändå ska bort.
Citera
2010-11-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyzmonster
Om man har ca: 3-4000kr i myntrör. Vet någon om banken tar en kostnad för att lägga in dom på kontot?

Tänkte passa på nu när 50 öringen ändå ska bort.

Sätter du in pengarna på ditt konoto i samma bank så kostar det noll kronor, tar du ut pengarna kontant i kassan så får du betala en procentsats. Så mitt råd är att du sätter in pengarna och tar ut dem sen i en bankomat/minuten.
Citera
2010-11-07, 16:36
Medlem
anooonyms avatar
I våran lokala myntsamlarmaskin på swedbank kostar det 3% av summan man lägger in.
Citera
2010-11-07, 17:06
Medlem
Min-Mammas avatar
Måste man lämna in dom i myntrör? För jag har 4000 i enkronor och femmor som ligger i påsar, uppräknade i och för sig.
Citera
2010-11-07, 18:26
Medlem
Malewhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Måste man lämna in dom i myntrör? För jag har 4000 i enkronor och femmor som ligger i påsar, uppräknade i och för sig.

Du får myntrör på banken om du ber lite snällt.
Citera
2010-11-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma

Det är knappast lönt att göra det. När jag gjorde det en gång för en växelkassa jag hade så tömde de ut alla i mynträkningsmaskinen eftersom de ändå måste räkna igenom alla och "registrera" mynten på något sätt, om jag förstod det hela rätt.

Och har du mynten redan sorterade i påsar är det ju bara extra tid för dig att lägga dem i myntrör, när de i maskinen sorteras ner i rör ändå.

Jag har för övrigt aldrig behövt betala för mynten, så länge jag gör en insättning. Det bör väl vara självklart, oavsett jag kommer med tre hundralappar jag vill sätta in eller tre hundra enkronor! Kanske tar de en avgift om du bara vill växla, dock!
Citera
2010-11-08, 09:42
Medlem
grovsmides avatar
Jag sparar också allt smågrus man får, hyffsat smidigt att dumpa i cashguard när man handlar. Jag handlar ju dock upp det innan det växt till sig så som för dig men ändå 3-4000:- är inga problem att mata in om man delar upp det på kanske 150mynt åt gången..

Annars kanske mata in i Jackvegas? ta ut ett "vinstkvitto" så får man pengar i kassan tror jag. Cashguard är nog smidigare att mata in förresten.
Citera
2010-11-08, 20:47
Medlem
_killahs avatar
Har du nordea?

Dom har en maskin där man bara häller i alla mynt, den räknar och sätter in på kontot dagen efter. Mycket smidigt och helt gratis.
Citera
2010-11-08, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
I våran lokala myntsamlarmaskin på swedbank kostar det 3% av summan man lägger in.
Det var det värsta. Snacka om girighet om någon har ett par hundra kronor.
Hur kan man ens komma på tanken att ta betalt när det är en icke människa som räknar mynten?
Citera
2010-11-08, 21:30
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Hur kan man ens komma på tanken att ta betalt när det är en icke människa som räknar mynten?
Det kanske kostar att underhålla maskinen? Med en 3%-avgift så blir maskinen kanske själv-underhållande (kostnaden är lönen till de som måste laga den osv).
Citera
2010-11-09, 01:23
Medlem
LadyMysticas avatar
Förra sommaren när jag var hem till Sverige så ville min mamma att jag skulle lämna in hennes myntsamling till banken.

Som ett idogt nöt satt jag och la in alla mynt i rör, det tog sin rundliga tid. Sedan ner till Swedbank och där möttes jag av: nej nej, vi godtar inte rör, du häller bara ner allt i maskinen - duh.

Så kolla det innan, det är mitt tips. Mynta up 7.623:- tog sin tid.

Ingen kostnad f.ö. Jag bara drog mammas bankomatkort i maskinen och allt gick direkt in på hennes konto.
Citera
2010-12-01, 00:08
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk

Bra fråga. Eftersom mynten räknar sig själva, paketerar sig själva i påsar, och själva smyger in i speciellt utformade värdetransportbilar som inte innehåller två biffiga väktare. Därefter tar sig påsarna helt själv, och utan miljöpåverkan, genom halva sverige till värdebolagets depå där dom på nytt räknar sig själva och sätts in på bankens internkonton.

kan påtala att värdetjänster kostar bankerna äckliga summor med pengar varje år, och det är pengar som kommer från kunderna. vad mig behagar får de som utnyttjar tjänsten även betala för den, för jag tänker definitivt inte göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in