Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-28, 22:04
  #109
Medlem
The hidden history of humanity - https://youtu.be/GbWMw249xY8

"Based upon the Secret Doctrine, this documentary focuses on the evolution of consciousness over millions of years while revealing the secret chronology of human history from ancient Lemuria and Atlantis to our current root race, while following the natural cyclic deluges between races."
Citera
2017-11-01, 13:59
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Priiicken
The hidden history of humanity - https://youtu.be/GbWMw249xY8

"Based upon the Secret Doctrine, this documentary focuses on the evolution of consciousness over millions of years while revealing the secret chronology of human history from ancient Lemuria and Atlantis to our current root race, while following the natural cyclic deluges between races."

Jag tror inte man ska se denna dokumentären som en absolut sanning. Jag ser det mer som ett komplement till vår tids mycket bristfälliga förståelse av vår egen historia. Det viktiga är nog mer att förstå att tidigare civilisationer har existerat. Förståelsen om att civilisationer som går i en allt för självisk och materialistisk inriktning sedan får betala priset för dessa val. Förståelsen om att vår evolution går i cykler som är exakt bestämda utifrån kosmiska lagar. Vårt medvetandes evolution är direkt påverkad utifrån dessa cykler. Tiden vi lever i nu är inne på slutet av en cykel och början av en ny. Den kollektiva fria viljan är den sista och avgörande faktorn som befäster hur denna nya tiden sedan ser ut.
Citera
2017-11-04, 20:35
  #111
Medlem
wodelars avatar
Myten om Atlantis har med största sannolikhet skapats utifrån en stor naturkatastrof. Ett supervulkanutbrott i dagens Santorini (Thera ) på 1600-talet f.v.t., förintade en stor del av ön och bidrog troligen även till att den minoiska civilisationens på Kreta gick tillbaka.
__________________
Senast redigerad av wodelar 2017-11-04 kl. 20:40.
Citera
2017-11-05, 23:13
  #112
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wodelar
Myten om Atlantis har med största sannolikhet skapats utifrån en stor naturkatastrof. Ett supervulkanutbrott i dagens Santorini (Thera ) på 1600-talet f.v.t., förintade en stor del av ön och bidrog troligen även till att den minoiska civilisationens på Kreta gick tillbaka.
Myten om Atlantis kommer från Platons "republiken" där en fiktiv stat kallad Atlantis får vara en gigantisk motståndare som krossar fiende efter fiende till de når Platons idealstat och åker på stryk.
Och därefter försvinner Atlantis lite bekvämt så att Platons idealstat kan bevisa sin allmänna överlägsenhet även på andra områden.

Trots att konflikten med Atlantis är en ganska liten och inte särskilt betydelsefull del av Platos "republiken" så har det i efterhand fått enorma proportioner och en gigantisk mängd mystik omkring sig som främst förklaras av att Platon inte brydde sig om att definiera Atlantis särskilt väl eftersom det var i stort irrelevant.
Atlantis var en mystisk sjömakt som hotade hans idealstat och det var därför Atlantis militära styrkor som var det som räknades medans Atlantis självt var rätt ointressant, utan bara var något mäktigt rike nånstans långt borta åt det hållet (bortom Herakles Stoder, alltså utanför själva medelhavet och därför inte en av de existerande stater eller länder som grekerna kände till).
Och passande nog sjönk Atlantis under vågorna pga en konflikt med gudarna eller nåt. Ointressat i vilket fall, då de slutade vara ett hot idealstaten efter det att idealstaten besegrat deras mäktiga expeditionsstyrkor som lyckats spöa alla andra stater med lätthet.

Men eftersom Platon glatt blandade påhitt med verklighet och gärna tog inspiration från andra legender och berättelser, verkliga såväl som fiktiva, så finns det de som tror att berättelsen om Atlantis också ska komma från en annan legend som då skulle ha någon historisk faktabaserad bakgrund.

En ring som ger osynlighet? Tolkien var inte först. Fast det var inte Platon heller....
Citera
2018-10-02, 08:04
  #113
Medlem
Dan88s avatar
Atlantis har hittats

En youtube kanal jag följer (Bright Insight) har nyligen lagt upp två videos angående Atlantis, att det var en riktig stad och att den låg vid Richatformationen i nordvästra Afrika.

I mina ögon är bevisen och argumenten som läggs fram väldigt starka och går inte att förneka.

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=oDoM4BmoDQM

Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=lyV8TUlV3Ds
Citera
2018-10-02, 08:13
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
En youtube kanal jag följer (Bright Insight) har nyligen lagt upp två videos angående Atlantis, att det var en riktig stad och att den låg vid Richatformationen i nordvästra Afrika.

I mina ögon är bevisen och argumenten som läggs fram väldigt starka och går inte att förneka.

Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=oDoM4BmoDQM

Del 2: https://www.youtube.com/watch?v=lyV8TUlV3Ds
Det är gamla nyheter, Brigt Inside har kopierat videon från en känd konspirationsteoretiker (kommer ej ihåg namnet).

Men ja just nu ser det ut som Afrikas öga är Atlantis, men vi får helt enkelt vänta på att platsen blir undersökt på en högre nivå av forskare och arkeologer innan vi drar helt säkra slutsatser.
Citera
2018-10-02, 12:30
  #115
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns flera städer och mindre bosättningar som på ett eller annat sätt med tiden har hamnat under vatten. Alla sjunkna städer är inte Atlantis. Hur vet man då om en stad man hittar under vattnet är Atlantis eller något annat?

Det är annars tämligen vedertaget att Atlantis bara är en saga som Platon skrev utan mycket mer verklighetsgrund än när Elsa Beskow skrev om Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin. Om man ser en grönklädd tant på stan, bör man då tänka "Aha, där är Beskows sagofigur i verkligheten" eller är det helt enkelt en grönklädd tant bara?

Tillägg: Nä men vad satan, menar idioten som TS länkar till att Richatformationen är Atlantis??? För fan...
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-10-02 kl. 12:41.
Citera
2018-10-02, 12:34
  #116
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om man ser en grönklädd tant på stan, bör man då tänka "Aha, där är Beskows sagofigur i verkligheten" eller är det helt enkelt en grönklädd tant bara?
Det finns naturligtvis ingen orsak att göra livet tråkigare än nödvändigt så ja, det bör man göra.

Det där med Afrikas öga är spännande. Det hade jag helt missat och då är jag ändå hyggligt påläst när det gäller underliga teorier och mystiska platser.
Citera
2018-10-02, 12:45
  #117
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det finns naturligtvis ingen orsak att göra livet tråkigare än nödvändigt så ja, det bör man göra.

Det där med Afrikas öga är spännande. Det hade jag helt missat och då är jag ändå hyggligt påläst när det gäller underliga teorier och mystiska platser.
Frågan är då om man vill veta hur verkligheten är beskaffad eller om man tycker det är för tråkigt och därför hellre vill leva i fantasier. Själv tycker jag verkligheten är tillräckligt spännande och jag föredrar att veta hur saker verkligen är. Extra illa tycker jag det är när folk hittar på rena rövarhistorier för att lura andra och det är fallet med så gott som alla sådana här "spännande teorier".
Citera
2018-10-02, 13:20
  #118
Medlem
godhetsapostelns avatar
Att det skulle vara en saga är på inga sätt belagt. Sluta skriv trams i tråden. I princip alla andra "sagostäder" har man funnit, men det har varit på land.
Jag tror man hittar det en dag...dock inte denna gång
Citera
2018-10-02, 13:25
  #119
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Att det skulle vara en saga är på inga sätt belagt. Sluta skriv trams i tråden. I princip alla andra "sagostäder" har man funnit, men det har varit på land.
Jag tror man hittar det en dag...dock inte denna gång
Det är ju du som skriver trams. Vad finns det annars för belägg för att Atlantis har funnits på riktigt?

Och vilka andra städer som någon gång betraktats enbart som sagor har hittats och bevisats vara de tidigare förmodade sagostäderna?
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-10-02 kl. 13:29.
Citera
2018-10-02, 13:42
  #120
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är ju du som skriver trams. Vad finns det annars för belägg för att Atlantis har funnits på riktigt?

Och vilka andra städer som någon gång betraktats enbart som sagor har hittats och bevisats vara de tidigare förmodade sagostäderna?
Det skulle väl vara staden Z i Amazonas, som Percy Fawcett menade skulle ha funnits. Han blev utskrattad av sin samtid, men nya fynd visar att han nog ändå hade rätt. Men det är ju nåt helt annat än sagorna om Atlantis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback