Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-06, 02:17
  #1
Medlem
Hej Flashback, ledsen om jag har postat denna tråden helt fel nu, i så fall får jag be en moderator flytta mig till rätt kategori.

Har lite allmänna frågor om övervakningskameror och övervakning på skolområden.

1. Får en skola lov att ha övervakningskameror på området?
2. Om nej, om det finns en närliggande vårdcentral med en övervakningskamera som har uppsyn över skolgården, får dess film då användas som bevis material/allmänt för att polisen ska kunna identifiera vilka som varit på skolområdet?
3. Kameran ifråga var en rund sak, precis som en typisk kamera man har i bussar längst bak, brukar sådana kameror vara i färg? Händelsen ifråga var på natten, men på ett förhållandevis väl upplyst område.

Kan ju berätta att händelsen bakom det hela var att jag och en kompis sprayade inspirerande citat på golvpapper som vi sedan tejpade upp på skolan med silvertejp för att motivera våra lärare att kämpa vidare. Många av dem har det tufft nu så vi ville göra dem lite glada. Visste sen tidigare att skolan inte hade några kameror så vi hade inga masker på oss, upptäckte försent att vårdcentralen mittemot hade det. Polisen kom och vi sprang för livet och satt i ett buskage resten av natten. Jag har illrött hår och enorma glasögon så jag är lätt igenkänd kan man säga.

Lite kul nu när jag tänker tillbaka på det dock, förutom en molande smärtan i magen när jag inser hur jävla korkad jag var.

Oh well, det var sjukt lamt, onödigt, etc jag vet. Är otroligt tacksam för svar dock!

Edit: Polisen såg oss aldrig på nära håll utan vi sprang allt vad benen bar oss innan de kom tillräckligt nära för det.
Citera
2010-11-06, 02:21
  #2
Avstängd
TheGuns avatar
ja.. skolor får ha kameraövervaking om dom har tillstånd..
Citera
2010-11-06, 02:21
  #3
Medlem
Blaxmixs avatar
Tror dom kan använda det ja men.. vad ska hända tror du, fängelse?
Citera
2010-11-06, 02:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGun
ja.. skolor får ha kameraövervaking om dom har tillstånd..
Finns inga kameror på hela området, är det vågat att anse att de då inte har tillstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Tror dom kan använda det ja men.. vad ska hända tror du, fängelse?
Haha, nej men böter kanske. Olaglig affischering, vad vet jag. Ser inte så snyggt ut i brottsregistret även om tanken var hur god som helst, houh.
Citera
2010-11-06, 02:28
  #5
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurantt
Finns inga kameror på hela området, är det vågat att anse att de då inte har tillstånd?


Haha, nej men böter kanske. Olaglig affischering, vad vet jag. Ser inte så snyggt ut i brottsregistret även om tanken var hur god som helst, houh.

För att det ska finns med i ditt register måste du bli dömd, vilket du med största sannolikhet inte kommer att bli för något sånt.
Citera
2010-11-06, 02:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
För att det ska finns med i ditt register måste du bli dömd, vilket du med största sannolikhet inte kommer att bli för något sånt.
Fan vad skönt! Tack!
Citera
2010-11-06, 16:05
  #7
Medlem
1. Får en skola lov att ha övervakningskameror på området?
Om det är området utanför skolans egna lokaler du menar så ja, det får dom om det finns tillstånd för detta av Länsstyrelsen.

2. Om nej, om det finns en närliggande vårdcentral med en övervakningskamera som har uppsyn över skolgården, får dess film då användas som bevis material/allmänt för att polisen ska kunna identifiera vilka som varit på skolområdet?
Det sjuka med den svenska kameralagen är att bilderna som "olagligen" spelas in på en plats där det inte finns finns tillstånd att filma håller som bevismaterial i rätten. Alltså, du får inte filma där men du får använda bilderna i rätten.

3. Kameran ifråga var en rund sak, precis som en typisk kamera man har i bussar längst bak, brukar sådana kameror vara i färg? Händelsen ifråga var på natten, men på ett förhållandevis väl upplyst område.

Det är med största sannolikt en D/N-kamera vilket gör att den går över till svartvitt när det blir mörkt. Det ska till en hel del ljus för att den ska fortsätta att spela in i färg.
Citera
2010-11-09, 13:35
  #8
Medlem
Jag kan också tillägga att skolor får ha värmekameror utan tillstånd, eftersom man via dem inte kan identifiera de som "fastnar på film". Men de är bra om man vill se när någon har fuffens för sig så att man kan skicka dit väktare.
Citera
2010-11-12, 21:04
  #9
Medlem
femforfems avatar
Svar:Ja det får dom. vet inte om dom har några restriktioner om var på skolgården dom får filma.
Hur jag vet detta är för att dom har nyligen satt upp det vid en skola nära mig.
Någon däremot som vet om dom får ha övervakningskameror INNE i skolan?
5för5!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback