Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-09-27, 22:51
  #37
Medlem
[quote=DalPelle|48588456]Solen hjälper helt klart.
Tycker det har blivit lite bättre med tetralysal, dock så har jag mindre än på bilden. Inga mirakel har skett men lite har det hjälpt. Ta på rätt tider och glöm ingen gång för maximal effekt.

Jag går på tetralysal börjar för en vecka sen. Ett bra tips är att under kuren tvätt ansiktet MINDRE, vilket ger mindre fett
Citera
2016-09-27, 23:20
  #38
Medlem
RoffelMaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DalPelle
Solen hjälper helt klart.
Tycker det har blivit lite bättre med tetralysal, dock så har jag mindre än på bilden. Inga mirakel har skett men lite har det hjälpt. Ta på rätt tider och glöm ingen gång för maximal effekt.

Vissa påstår att solen hjälper men det finns faktiskt inte övertygande evidens för att det skulle ha någon positiv effekt.

Tetralysal fungerar inte så bra faktiskt. Det hjälper vissa men är egentligen en tveksam behandling.

Mitt tips är isotretinoin. En kur löser acnen livet ut för de allra flesta, över 90%. Och för fåtalet det inte funkar med en kur för är det bara att kliva på en till och då brukar det lösa sig

Av någon anledning är man rädd för biverkningarna av isotretinoin men de är egentligen inte så farliga. Man blir rätt torr i huden, man påverkar levern (och eventuellt blodfetter) men det har man koll på under kuren. Det man är mest rädd för är psykiska biverkningar, men det är riktigt tveksamt om det ens är några.

Prata med en dermatolog (det är dom enda läkarna som kan skriva ut isotretinoin) och be om det, överdriv hur dåligt du mår över acnen, säg att du inte vill/kan äta antibiotika. Kan man prata för sig borde det gå bra då, om du har acnen av graden på bilden i trådstarten.
Citera
2016-09-28, 03:42
  #39
Medlem
cineramas avatar
Som kvinna, kan man eventuellt ha PCOS. Jag fick ta tetralysal i 1 år men hjälpte inte mycket. Sedan började med p-piller av andra anledningar, då försvann aknet. Detta var i min ungdom.

Nu på senare år misstänkte jag att jag har PCOS och fick det undersökt och jag har det. Det kan bidra till ökad akne. (och andra mindre trevliga saker)

Då hjälper hormontabletter bättre än antibiotika...

Be också om att få testosteronnivån undersökt. Jag hade inte förhöjd testosteron men man kan ha det.
Citera
2016-09-28, 11:54
  #40
Medlem
RoffelMaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Som kvinna, kan man eventuellt ha PCOS. Jag fick ta tetralysal i 1 år men hjälpte inte mycket. Sedan började med p-piller av andra anledningar, då försvann aknet. Detta var i min ungdom.

Nu på senare år misstänkte jag att jag har PCOS och fick det undersökt och jag har det. Det kan bidra till ökad akne. (och andra mindre trevliga saker)

Då hjälper hormontabletter bättre än antibiotika...

Be också om att få testosteronnivån undersökt. Jag hade inte förhöjd testosteron men man kan ha det.

Det stämmer att manliga könshormoner påverkar acne. Celler i talgkörtlarna har receptorer för dessa och ökar sin talgproduktion vid stimuli.

Men att inrikta sig på att ändra hormonbalansen bara för att minska sin acne är inte att rekommendera.
Citera
2016-10-12, 11:08
  #41
Medlem
mjohan84s avatar
jag fyller i lite här, har haft problem med acne sedan 12 årsåldern , började med stioxyl ett tag vilket hjälpte mig att få bort småfinnarna, vid 16årsåldern hade jag rätt svår acne med även stora bölder vilket fick mig att besöka en hudläkare och då
skrev ut antibiotika (tetracyklin) , detta hjälpte enormt och jag fortsatte även med stioxyl som ej finns längre


har alltid upplevt att acnen är som värst på hösten samt att mjölkprodukter, jordnötter, chips och choklad
påverkar negativt samt även protein och keratin.

just nu äter jag erymax (antibiotika) men ska gå över till tetracyklin istället (erymax äts om man utsätts för sol)

detta i kombination med duac och epiduo för lokal behandling
kör även en basiron kräm på dagarna, är runt 35 idag och har bestämt mig
för att rensa kroppen ifrån acnen pga den påverkar mig psykiskt
Citera
2016-11-10, 09:59
  #42
Medlem
hejalla68s avatar
vad tror ni händer om jag käkar 7 st b5 tabletter i samband med tetralysal, morgon och kväll. kommer det påverka? alltså att tetralysal gör mindre effekt eller nått?

just nu kör jag, (morgon och kväll):
7x b5 tabletter
1x Zink
1x selen,vitamin E

antibiotika:
1x tetralysal 300 mg
1x lymecycline actavis 300 mg
__________________
Senast redigerad av hejalla68 2016-11-10 kl. 10:02.
Citera
2016-11-10, 16:31
  #43
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejalla68
vad tror ni händer om jag käkar 7 st b5 tabletter i samband med tetralysal, morgon och kväll. kommer det påverka? alltså att tetralysal gör mindre effekt eller nått?

just nu kör jag, (morgon och kväll):
7x b5 tabletter
1x Zink
1x selen,vitamin E

antibiotika:
1x tetralysal 300 mg
1x lymecycline actavis 300 mg
Tetralysal och Lymecycline är (väl) samma läkemedel men olika tillverkare.
Jag fick idag ett recept på Tetralysal som byttes ut mot Lymecycline på apoteket (dvs billigare preparat).

Kan tyvärr inte svara direkt på dina frågor mer än att Tetralysal inte ska tas ihop med järntabletter och mjölkprodukter så det borde ju inte krocka med de du räknade upp. Någon annan får gärna komplettera.
Citera
2016-11-26, 22:54
  #44
Medlem
hejalla68s avatar
Vad händer om man tar för mycket Tetralysal under lång period?
ex 4 tabletter om dagen i 3 mån?
Citera
2016-11-30, 22:44
  #45
Medlem
hejalla68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight
Av egen erfarenhet kan jag säga att det fungerar.

Jag tog tetralysal-kurer ibland upp emot ett år och ibland dubbla doser under kortare tid, tillslut(efter 2-3 år) gav sig cystorna(bölder som växte upp mot flera centimeter och gjorde fruktansvärt ont) och nu efter ytterligare några år har jag ingen acne kvar.

Allt jag kan säga är att hålla ut, följ läkarens anvisningar om olika läkemedel som erbjuds och var ärlig gentemot hur de fungerar! Kom ihåg att acne är väldigt individuellt och därför måste behandlingarna anpassas efter just dina behov.
wow. du käkade antibiotika i ett år? blev du inte resistent?
Citera
2016-12-12, 23:26
  #46
Medlem
Käkat skiten i flera år nu. Slutade i ungefär ett halvår och acnen kom tillbaka nästan med en gång.. Och har börjat på ny dos och den försvann igen. Känns lite sådär, skönt att hitta något som funkar men att käka skiten är knappast nyttigt för kroppen. Läkare verkar inte vara intresserade av att hitta annan lösning (förutom krämer som knappast funkar på mig) så de tänker väl att detta får duga. Är liksom 22 år gammal och har finnar som en 15åring. Känns märkligt.
Citera
2016-12-30, 16:21
  #47
Medlem
Stadsarkitektens avatar
VARNING!

Sola inte och sola inte solarium under tiden du tar Tetralysal.

Min hud föråldrades med typ 5-10 år på 6 månader efter lite solariebesök och Tetralysal. Står i bikapsedeln, men är ju inget man läser som 17-åring och läkarn sade inget.
Citera
2017-01-26, 11:45
  #48
Medlem
Ja tetralysal funkar för mig, har tagit det i ungefär 6 veckor. Fick också en kräm av läkaren som heter epiduo vilket torkar ut finnar(smörjer in den på kvällen och har under natten).
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback