• 1
  • 2
2010-11-06, 15:47
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmadame
Jaha så det syftar alltså inte på ett klassiskt oprovocerat, motivlöst rån mot person eller egendom, utan en slags återgällning för bristande överänskommelse?

Nej, man hittar på en "lag" som offret ifråga har brutit mot, och kräver "böter". På skolgårdar kan det vara att man har på sig fel färger på kläderna, eller sitter på fel bänk. Man hittar på det allteftersom alltså.

Bötning är, som sagt, en pk-fiering av ordet rån eller utpressning, för att få det att låta mindre farligt än vad det är. Ofta är det fortfarande ett överhängande hot om våld om man inte betalar. Att de kallar det bötning i det här fallet, när det rör sig om 25000 kronor och vuxna människor, kan jag inte förstå. Antagligen eftersom det var på en skolgård och rörde sig om invandrare.
Citera
2010-11-06, 16:52
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Jaha så det syftar alltså inte på ett klassiskt oprovocerat, motivlöst rån mot person eller egendom, utan en slags återgällning för bristande överänskommelse?
Som Ettan^ säger så behöver det inte faktiskt ha förekommit något riktigt "brott", utan kan helt enkelt vara så att personen ville ha pengar.

Så ja, med andra ord, det kan mycket väl vara ett "klassiskt" oprovocerat rån.
Citera
2010-11-07, 00:42
Medlem
Pissmadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Som Ettan^ säger så behöver det inte faktiskt ha förekommit något riktigt "brott", utan kan helt enkelt vara så att personen ville ha pengar.

Så ja, med andra ord, det kan mycket väl vara ett "klassiskt" oprovocerat rån.

?..

Varför förgör han inte denna/dessa protagonister på direkten isf, dom överstrider ju hans helgedomliga sfär och individuella egendom? Problem solved

Nä, men vafan detta må väll vara det skummaste jag hört om någonsin, dom har alltså uppfunnit en egen lag som innefattar andra individers struktur.. Betuýder det att jag kan stifta en lag att jag ska få knulla min grannes fru i 2:an, annars måste han köpa mig en ny porche cabriolette??
Ack! Detta triviala stats-samhälle där allt bara kretsar kring pengar, kan vi inte avskaffa pengar?! Så slipper vi dessa muteringar i den hjärn-genologiska plasmapoolen.. Inga pengar = inget skit!

over n out
Citera
2010-11-07, 01:38
Medlem
Zoms avatar
Citat:
?..

Varför förgör han inte denna/dessa protagonister på direkten isf, dom överstrider ju hans helgedomliga sfär och individuella egendom? Problem solved

Nä, men vafan detta må väll vara det skummaste jag hört om någonsin, dom har alltså uppfunnit en egen lag som innefattar andra individers struktur.. Betuýder det att jag kan stifta en lag att jag ska få knulla min grannes fru i 2:an, annars måste han köpa mig en ny porche cabriolette??
Ack! Detta triviala stats-samhälle där allt bara kretsar kring pengar, kan vi inte avskaffa pengar?! Så slipper vi dessa muteringar i den hjärn-genologiska plasmapoolen.. Inga pengar = inget skit!

over n out
Klart du kan instifta en egen "lag", dock så måste du ju ha ett sätt att påtvinga den på folk. I det här fallet är det hot om våld eller andra otrevligheter om personen inte uppfyller "lagen". Hur du nu skulle få din granne att följa din "lag" är ju upp till dig.

Notera dock att det här har ingenting alls att göra med instiftade lagar, därav
citattecknen. Den här "lagen" har ingenting med myndigheterna att göra.
Citera
2010-11-07, 09:03
Medlem
Badsectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlygandeJakob
Räknas ett rån med byte på 25000 som ett småbelopp enligt lagen/polispraxis? Vad gör man om man blir rånad på 25000 men inte KAN tigga så mycket, ska man bara lägga sig och dö då?
Då får man väl räkna med att personerna hade avsikt att döda om så var.... alltså borde straffvärdet för det här vara liknande mord... allra minst 12 år inlåst...allra minst.
Ska det klassas som "småbrott"? Vansinne..
Alltså - 25000 är ju en SKRÄCK-bötning.
Skulle gissa att gränsen för bötning av normalgraden - alltså sådan man "får räkna med" - går vid ca 1000 kr.

(Nej, du behöver inte "räkna med" att blir rånad. Leta upp svinen och ta deras öron eller nåt.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in