Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-23, 10:03
  #121
Medlem
medelklassmans avatar
Julbump!

Själv är bästa dräng!

Egen julsnaps och processen i korthet:

Skapad: frostnatten 6-7/12

Önskade egenskaper: julstämning, fruktig utan sötma, bredd i smaken.....

Avsilning och buteljering: idag 23/12

Processbeskrivning:
En liter nonsensvodka, Finlandia, avsikten är att dela upp litern på 3st 33cl flaskor med patentkork.

Kryddning: 1/4 kanelstång, en nypa pomeransskal, två stjärnanis, 6 frostnupna rönnbär....

I 16 dagar har mixturen formats och tillåtits mogna i medelklassmannens garage.
Nu väntar tesilen och buteljering samt handgjorda etiketter.

Släktens julbord och julluncher kommer att ackompanjeras av den hemmagjorda hjärtevärmaren.

I övrigt så återfinns Löytens liniakvavit, Op och Herrgårds akvavit - vi får se om medelklassmannens julspecial kan matcha övriga favoriter till julmaten..

Citera
2014-11-12, 10:33
  #122
Medlem
skvallertackas avatar
Fråga.

Planerar att göra en snaps på citroncest och stjärnanis för att få det åt lakritsitronhållet. Är det någon av er här som har erfarenhet i det?

Spriten som jag tänkte använda mig av är renat.
Citera
2014-11-12, 18:21
  #123
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Fråga.

Planerar att göra en snaps på citroncest och stjärnanis för att få det åt lakritsitronhållet. Är det någon av er här som har erfarenhet i det?

Spriten som jag tänkte använda mig av är renat.

Jag har inte använt stjärnanis för lakrits men gjorde en sensommarsnaps men vilda körsbär, kryddpeppar och fänkål. Då fungerande fänkålen väldigt trevligt för att få lite lakritstoner!
Citera
2014-12-12, 15:23
  #124
Medlem
Fjodorovs avatar
Kan man göra en god snaps på vodka, apelsinskal och nejlikor? Vad kan läggas till eller är det lönlöst?
Citera
2014-12-16, 22:50
  #125
Medlem
Illiaden054s avatar
Precis gjort 12 olika snaps samt get mig på en Ron zacapa clone som ska serveras vid jul samt ges bort i i en trevlig låda med hembryggd Gingerbeer, pale ale, en ljus torrhummlad lager samt en veteöl.

Återkommer med recept och bilder när det är klart, står nu och lagras på ett gäng olika sätt

Fridens
Citera
2014-12-19, 18:35
  #126
Medlem
pickledonions avatar
Jag väntar med spänning på vad Medelklassman satte ihop för snaps till detta året.

Själv blev det en snaps med pomerans samt en med apelsin och kanel. De doftar trevligt och kommer förhoppningsvis att vara mycket trevliga till sillen.
Citera
2014-12-19, 18:36
  #127
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Kan man göra en god snaps på vodka, apelsinskal och nejlikor? Vad kan läggas till eller är det lönlöst?

Lägg till en kanelsång eller två och 5-10 kardemummakärnor så blir det finfint!
Citera
2014-12-19, 18:47
  #128
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Lägg till en kanelsång eller två och 5-10 kardemummakärnor så blir det finfint!

Ah, tack för tipsen. Får ta med mig det till framtiden, serverade "snapsen" för två dagar sen.
Tyckte med bara apelsinskal och kryddnejlika smakade den som om de gångerna man råkat svälja parfym. Men den luktade jul.
Citera
2015-07-21, 13:19
  #129
Medlem
Ed Geins avatar
Blev sugen på att krydda lite Brännvin till årets kräftskivor.
Ordnade med några Sjuttisar och gav mig ut i natur och butik efter lämpliga kryddor efter att ha frågat google.

Valet föll på
1. Johannesört. Den var mycket vanligare än jag trodde och nu när jag lärt mig hur den ser ut så ser jag den överallt. Proppade en barnmatsburk full med blommor och slog i sprit upp till kanten. Nu har den stått sen i lördags (3dagar) och det blivna koncentratet har silats genom ett kaffefilter. Det fick en djupröd vacker färg och smakade starkt av örten. Hällde tillbaka den ca DL som jag hällt i barnmatsburken i flaskan som den kom ifrån. Blev ganska gott tycker jag

2 svartvinbär.
Fyllde en stor rödbets/gurkburk med nyplockade blad från svartvinbärs busken på tomten hällde i hela sjuttisen. Smakade av med pipett med jämna mellanrum och när jag tyckte smaken var bra hade jag i en limefrukt uppskuren i klyftor och lät det stå en halv dag till. Silade genom kaffefilter och hällde tillbaka i flaskan. Gav en god frisk snaps med liten limeton. Smask!

3. Anis fänkål

Köpte en santamaria påse med hela fänkålsfrön och två påsar med hela anisfrön. Tömde påsarnas innehåll i en barnmatsburk och hällde på sprit upp till kanten för att precis med den 1a få ett koncentrat. Den står fortfarande kvar i barnmatsburken har smakat och den smakar starkt av anis o fänkål. Blandar ut den med resten av sjuttisen när smaken är finfin
Citera
2018-03-27, 19:27
  #130
Medlem
HinGambleGoths avatar
Jag har kryddat med gran två gånger nu, alltså grankvist med barr och allt. Sällskapet tyckte om det och det ger en stark smak som liknar gin fast lite mjukare i kanten.

Jag har även prövat en hårdare citronkryddning, med mer av skalet kvar och starkare brännvin, serverat iskallt. Ger kanske lite för stark och bitande smak men är gott till en salt förrätt. Borde nog ses mer som ett experiment och i sommar blir det nog mildare citron tillsammans med dill.
Citera
2019-06-04, 16:32
  #131
Medlem
Cloecuds avatar
Jag har precis filtrerat av en laddning gullvivesnaps. Förvånansvärt god smak på den. Blommig och litet småsöt. Enkel att göra dessutom:

Dra blommorna ur gullvivans blomhus och fyll sedan en stor konservburk med dessa. Slå över Brännvin Special så att det täcker, skruva åt locket och låt stå mörkt en vecka. Sila av den nu färdiga essensen i en lämplig flaska och späd sedan med mera brännvin. Låt mogna i kylen.

Min är inte riktigt mogen än, men redan nu så är den riktigt bra. Den kommer att vara perfekt när det är dags att duka fram midsommarsillen.
Citera
2019-11-28, 08:49
  #132
Medlem
Cloecuds avatar
Det är dags att sätta julsnapsen! Jag brukar göra några olika varianter varje år, och denna gång blir det:
1: En akvavitaktig variant på kummin, dillfrön och stjärnanis (Istället för fänkål)
2: En sort med limeblad, kryddnejlika, kanelstång, hel muskotblomma och bockhornsklöver.
3: En sort med äppelskal, dillfrön och torkade lingon.
Jag har även en rejäl skvätt gullvivesnaps kvar från i somras som fortfarande är helt drickbar.
Basen till alla snapsar är Brännvin Special.

Vad blir det i era snapsgummor i jul?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback