• 1
  • 2
2010-11-05, 01:21
Medlem
sossesuspensoars avatar
Min dator beter sig MYCKET konstigt;

Det hela började för ca två dagar sedan, efter att min dator varit på i drygt 40 timmar utan vila (temp: max 50C). När jag sätter på min dator så reagerar varken skärmen, musen (blinkar vanligtvis till då och då med jämna mellanrum) eller tangentbordet (precis som musen så lyser alltid tangentbordet då datorn är påslagen). Noterbart är att datorn i sig betedde sig precis som vanligt. Alla fläktar (ink. de som sitter på de olika korten) surrade som alltid.

När jag senare startar om datorn så reagerar skärmen, och det står något i stil med "tryck del för att starta windows automatiskt". Men musen och tangentbordet är precis lika döda som tidigare. Jag förstår nu att någonting är jävligt fel, och jag kollar runt lite här på flashback. Folk med liknande problem blir rekommenderade att förse sig med nya nätverksaggregat. Jag sticker då in till stan och köper mig ett sprillans 500W nätagg. När jag kommer hem så byter jag ut det gamla nätagget (på 420W) och väntar med spänning på resultatet. Det går precis lika dåligt som tidigare till en början, men sedan händer det oväntade. Datorn funkar faktiskt!

Men nu (bytte nätagget för omkring ett dygn sen) när jag satte på den så började den krångla igen. Den startades precis som den ska göra, bilden kom fram, musen och tangentbordet lyste. Men helt plötsligt (samtidigt som windows håller på och laddar i samband med uppstarten) så fryser datorn till. Och nu är jag där allt började igen, till mitt stora ursinne.

Jag hoppas innerligt att någon har tid att hjälpa mig! Tack på förhand.
Citera
2010-11-05, 01:37
Medlem
Megadeths avatar
detta verkar mycket märkligt. men för att jag eller någon annan ska kunna hjälpa dig så lär vi först behöva veta vad det är för saker du sitter på. allt från operativsystem till hårdvara är här av intresse.

vi vet heller inte hur mycket du kan om datorer så det är svårt för oss att veta i vilken ände vi ska börja hjälpa dig så att säga. så man inte börjar bubbla massa förkortningar om gpu/cpu osv. utan att du förstår. så fyll på så mycket information du kan komma på så ska vi försöka hjälpa dig.
Citera
2010-11-05, 01:46
Medlem
Xer0s avatar
Pröva alltid att rulla om OS:et (windows) på en separat partition i alla fall en gång innan du springer och köper ny hårdvara om inte har lyckats identifiera att felet beror på någon specifik hårdvarukomponent.
Nätagg verkar ju lotto.. kan lika gärna var hårdisken, eller bara nått jäva virus.
Citera
2010-11-05, 01:48
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
detta verkar mycket märkligt. men för att jag eller någon annan ska kunna hjälpa dig så lär vi först behöva veta vad det är för saker du sitter på. allt från operativsystem till hårdvara är här av intresse.

vi vet heller inte hur mycket du kan om datorer så det är svårt för oss att veta i vilken ände vi ska börja hjälpa dig så att säga. så man inte börjar bubbla massa förkortningar om gpu/cpu osv. utan att du förstår. så fyll på så mycket information du kan komma på så ska vi försöka hjälpa dig.

Okej, jag hoppas inte ni dömer ut mig direkt nu.

Min dator är från -04. Egentligen är det en burk full med skrot (en del grejer är utbytta sedan -04). Men jag har en del grejer på pc:n jag inte gärna offrar. Personligen är jag inte alltför kunnig, jag kan kanske lite mer än en vanlig person, men jag kan absolut inte jämföra mig med er som offrar mycket tid kring datorer. Jag vet hur en dator är byggd och lite allmänt kring det. Inte mycket mer än så. Förklara så gott ni kan, försök anpassa er efter en relativt oerfaren kotte.
Citera
2010-11-05, 01:52
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Okej, jag hoppas inte ni dömer ut mig direkt nu.

Min dator är från -04. Egentligen är det en burk full med skrot (en del grejer är utbytta sedan -04). Men jag har en del grejer på pc:n jag inte gärna offrar. Personligen är jag inte alltför kunnig, jag kan kanske lite mer än en vanlig person, men jag kan absolut inte jämföra mig med er som offrar mycket tid kring datorer. Jag vet hur en dator är byggd och lite allmänt kring det. Inte mycket mer än så. Förklara så gott ni kan, försök anpassa er efter en relativt oerfaren kotte.

ingen fara. lite basic frågor då. är ditt operativsystem uppdaterat? om du har mer än 1 minnes modul i datorn så testa att köra med 1 i taget, minnen har tyvärr en tendens att dö mellan varven och kan då ställa till med alla dem konstigaste felen. antivirus/antispyware program uppdaterade?
Citera
2010-11-05, 02:25
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
ingen fara. lite basic frågor då. är ditt operativsystem uppdaterat? om du har mer än 1 minnes modul i datorn så testa att köra med 1 i taget, minnen har tyvärr en tendens att dö mellan varven och kan då ställa till med alla dem konstigaste felen. antivirus/antispyware program uppdaterade?
Nej, mitt operativsystem är piratkopierat och ej uppdaterat. Jag har endast en minnesmodul. Virus är ej orsaken till datorns beteende.

EDIT: Kan faktiskt vara virus det är frågan om. Vet inte om virus utgör några speciella symptomer, isåfall hur. Antog bara att det ej var virus i fråga, då jag aldrig tidigare haft problem med det. Hur ska jag gå tillväga om det faktiskt är virus?
Senast redigerad av sossesuspensoar 2010-11-05 kl. 02:36.
Citera
2010-11-05, 02:34
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Pröva alltid att rulla om OS:et (windows) på en separat partition i alla fall en gång innan du springer och köper ny hårdvara om inte har lyckats identifiera att felet beror på någon specifik hårdvarukomponent.
Nätagg verkar ju lotto.. kan lika gärna var hårdisken, eller bara nått jäva virus.
Äsch, det var ändå dags att köpa nytt nätagg...
Hur gör jag om det är ett virus?
Citera
2010-11-05, 02:36
Medlem
PeterNosters avatar
Det kan inte vara värmeproblem och inte kraftbrist. Jag skulle börja med att göra en minnestest i nästa steg. För att utesluta Windows som felkälla så laddar du ner en Linuxdistribution t.ex Open Suse med hjälp av annan dator och bränner en DVD. Lugn vi ska inte installera Linux (än).
Sätt i skivan i datorn och boota om den. När installationsmenyn dyker upp så välj Minnestest längst ner. Kör minnestesten. Det kan ta riktigt lång tid. Minnestesten körs utan att något installeras på hårddisken och utan Windows det gör att man kan utesluta vissa fel. Om minnestesten går bra så återstår hårddisk och Windowsinstallationen.

I nästa steg skulle jag faktiskt försöka installera Open Suse Linux när jag ändå har skivan. Det kan ge en del ledtrådar vid själva installationen.

Hur gammal är hårddisken förresten?
Senast redigerad av PeterNoster 2010-11-05 kl. 02:39.
Citera
2010-11-05, 02:57
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kan inte vara värmeproblem och inte kraftbrist. Jag skulle börja med att göra en minnestest i nästa steg. För att utesluta Windows som felkälla så laddar du ner en Linuxdistribution t.ex Open Suse med hjälp av annan dator och bränner en DVD. Lugn vi ska inte installera Linux (än).
Sätt i skivan i datorn och boota om den. När installationsmenyn dyker upp så välj Minnestest längst ner. Kör minnestesten. Det kan ta riktigt lång tid. Minnestesten körs utan att något installeras på hårddisken och utan Windows det gör att man kan utesluta vissa fel. Om minnestesten går bra så återstår hårddisk och Windowsinstallationen.

I nästa steg skulle jag faktiskt försöka installera Open Suse Linux när jag ändå har skivan. Det kan ge en del ledtrådar vid själva installationen.

Hur gammal är hårddisken förresten?
Okej, låter spännande. Jag gör det inte idag, ska alldeles strax släpa mig till slafen. Ev. imorgon. Förhoppningsvis så händer något dramatiskt inatt, så att datorn funkar lagom tills imorgon bitti.
Hårddisken är en mycket, mycket(antik?) gammal sådan, 120gig ligger den på. Fylld till 118gig skulle jag tro.
Citera
2010-11-05, 14:40
Medlem
sossesuspensoars avatar
Hej igen!

När jag tidigare idag provade att sätta på datorn (efter jag varit och pillat lite i burken) så funkade den mot förmodan, precis som vanligt (även skärmen, musen och tangentbordet lyste precis som de skulle)! När jag sedan kom till skrivbordet så kommer en ruta upp, där det står någonting i stil med "din dator har uppdaterats, för att verkställa var god starta om".

Men nu när jag sätter på så funkar allt utom tangentbordet. Jag kommer till en ruta: http://img574.imageshack.us/img574/6500/namnls.png där det bara står massa information, och att jag ska klicka "del" (för setup) eller "f2+alt" (för awdflash). Men tangentbordet fungerar ju inte! Vad kan felet vara...
Citera
2010-11-05, 17:19
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Hej igen!

När jag tidigare idag provade att sätta på datorn (efter jag varit och pillat lite i burken) så funkade den mot förmodan, precis som vanligt (även skärmen, musen och tangentbordet lyste precis som de skulle)! När jag sedan kom till skrivbordet så kommer en ruta upp, där det står någonting i stil med "din dator har uppdaterats, för att verkställa var god starta om".

Men nu när jag sätter på så funkar allt utom tangentbordet. Jag kommer till en ruta: http://img574.imageshack.us/img574/6500/namnls.png där det bara står massa information, och att jag ska klicka "del" (för setup) eller "f2+alt" (för awdflash). Men tangentbordet fungerar ju inte! Vad kan felet vara...

är tangentbordet av usb modell? det kan ju vara så att du inte har play & play påslaget i bios. gå in i bios genom att starta om datorn och gå in med antingen "f10" eller "del" det beror lite på tillverkare det där. när du väl tagit dig in så leta efter plug & play och sätt på den.

sen att ha en så full hårddisk som du har är INTE bra för datorn heller. utan se till att avinstallera det du kan avvara så hårdisken får lite användingsrum.

sen när vi endå är igång. sök igenom datorn med malwarebytes http://www.techspot.com/downloads/47...i-malware.html och superantispyware http://www.superantispyware.com/down...NTISPYWAREFREE

och återkom sedan med svaren på vad som hänt.
Citera
2010-11-05, 17:27
Medlem
Det kan vara moderkortet som inte riktigt vill heller. Börja med att koppla bort allt till datorn(förutom strömsladden). Koppla bort hårddisk, grafikkort osv.
Det du ska ha kvar är. Detta är om du vill testa ditt gamla nätagg igen och se om de felar eller inte. Om det fungerar som de ska kan du ju lämna tillbaka ditt nya och få tillbaka pengarna. (Onödigt att byta grejer som inte är sönder).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (Kabel)
Minne

När du väl har gjort det, kopplar du dit grafikkortet och sätter dig en skärmsladd. Koppla även in hårddisken med ditt OS på. Koppla inte in tangetbord eller mus. Se om datorn startar och kommer förbi windowsloggan och inte bara fryser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in