Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-05, 01:17
  #13
Medlem
leksands.s avatar
Jobbar du som support åt en Internetleverantör eller typ hp?
Citera
2010-11-05, 09:21
  #14
Medlem
zewmahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viklas
Oj, bra fråga.. 5% av fallen kanske? Väldigt sällsynt att folk har koll på hur inteernätz fungerar och de flesta har noll koll vad en ip adress är och ännu färre vet vad en mac adress är.

Brukar själv uppleva att supporten nästan blir förvånade (kanske lättade?) när man som kund faktiskt vet hur man förnyar ip-adressen, kör traceroutes osv.

Trivs du på jobbet? Jag hade pallat 5 samtal innan jag begått harakiri
Citera
2010-11-05, 11:22
  #15
Medlem
Plottis avatar
Tänkt faktiskt att starta upp en sån här tråd.. fast "Fråga IT-konsulten"

Men nu han supporten innan, så då blir de inte av!



Min fråga: Hur känns det att vara support? Skulle du inte vilja satsa på något större? (antar att du sitter endast i telefon och svarar)
Citera
2010-11-05, 11:26
  #16
Medlem
Lön? Och tips på hur man fixar sådant jobb, utbildning?
Citera
2010-11-05, 11:42
  #17
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Lön? Och tips på hur man fixar sådant jobb, utbildning?

Ja, hur fick trådskaparen jobbet? Vilken del av platsbanken?
Citera
2010-11-05, 12:50
  #18
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Lön? Och tips på hur man fixar sådant jobb, utbildning?

Elektronik, nätverk och IT. Och idag jobbar jag som IT-konsult.
Citera
2010-11-05, 19:21
  #19
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Lön? Och tips på hur man fixar sådant jobb, utbildning?

Du behöver ingen utbildning för att jobba som 1st line support. Man får göra ett litet prov på intervjun, typ skillnaden på TCP och UDP, klarar du det får du gå utbildning sedan sätter dom dig på telefonen. Bara o kolla bemanningsföretagen. Vanligast är att det är call-centers som anställer.
Och personalomsättningen är stor. Folk jobbar i några månader, sedan kommer en ny utbildningsrupp.
Citera
2010-11-05, 22:57
  #20
Medlem
Viklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leksands.
Jobbar du som support åt en Internetleverantör eller typ hp?
ISP.

Citat:
Ursprungligen postat av zewmah
Brukar själv uppleva att supporten nästan blir förvånade (kanske lättade?) när man som kund faktiskt vet hur man förnyar ip-adressen, kör traceroutes osv.

Trivs du på jobbet? Jag hade pallat 5 samtal innan jag begått harakiri

Man blir inte så förvånad, mest lättad.

Jag trivs skitbra på jobbet, har grymt bra kollegor och bra chefer och stämningen på jobbet är alltid bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Tänkt faktiskt att starta upp en sån här tråd.. fast "Fråga IT-konsulten"

Men nu han supporten innan, så då blir de inte av!



Min fråga: Hur känns det att vara support? Skulle du inte vilja satsa på något större? (antar att du sitter endast i telefon och svarar)

Jag blir inte kvar på supporten hela mitt liv

Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Lön? Och tips på hur man fixar sådant jobb, utbildning?

Du behöver ingen utbildning, är du villig att lära dig så går det nog bra

Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Du behöver ingen utbildning för att jobba som 1st line support. Man får göra ett litet prov på intervjun, typ skillnaden på TCP och UDP, klarar du det får du gå utbildning sedan sätter dom dig på telefonen. Bara o kolla bemanningsföretagen. Vanligast är att det är call-centers som anställer.
Och personalomsättningen är stor. Folk jobbar i några månader, sedan kommer en ny utbildningsrupp.

På det företag jag jobbar på så har vi koll på hur saker och ting fungerar, vi är inga zombies som fyller i alternativ 1 och sedan klickar oss vidare till alternativ två.
Jag tror nog faktiskt du skulle bli förvånad om du kunde se hur mycket de flesta av oss på 1st line på mitt företag vet.

Sen finns det givetvis undantagsfall med folk som inte har sån bra koll på hur saker och ting fungerar men det är oftast dessa personer som drar iväg ganska snabbt.
Citera
2010-11-06, 00:35
  #21
Medlem
Hur vanligt är det med studenter som jobbar extra. Alltså inte heltid.
Jag som själv går en datautbildning skulle ju tycka att det var toppen med support som extraknäck
Citera
2010-11-06, 08:06
  #22
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viklas
ISP.


På det företag jag jobbar på så har vi koll på hur saker och ting fungerar, vi är inga zombies som fyller i alternativ 1 och sedan klickar oss vidare till alternativ två.
Jag tror nog faktiskt du skulle bli förvånad om du kunde se hur mycket de flesta av oss på 1st line på mitt företag vet.

Sen finns det givetvis undantagsfall med folk som inte har sån bra koll på hur saker och ting fungerar men det är oftast dessa personer som drar iväg ganska snabbt.

Ja självklart, var inte så jag menade. Jag menade att det är lätt att komma in, men är du inte tillräckligt tekniskt begåvad upptäcker dom det snabbt och låter dig gå.
Man lär sig ju snabbt, och det fanns vissa personer på supporten där jag jobbade extra som snarare skulle passa som systemutvecklare på IBM än på 1st line
Jag satt på supp för en av sveriges största premium-ISP, och det är ju inte så att dom inte har några krav på sina medarbetare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback