2010-11-04, 17:55
Medlem
Hur kalkylerar banker hur mycket man får låna? (till bostad)

Var en gång för länge sen på bank och snackade bolån och de kalkylerade hur mycket jag skulle få låna. De gjorde nån schablonbudget med kostnader, typ 6000 kr per vuxen, 3000 kr per barn, lite schablonbelopp till diverse utgifter osv. Det som blev över var det låneutrymme man hade, dvs utrymme att betala ränta och eventuell amortering. Vet nån lite mer om exakt vilka siffror banker använder sig av där. Och en sak till, vilken ränta kommer de använda i kalkylen, är det rörlig + 1% eller nåt sånt?
Citera
2010-11-04, 19:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merepublic
Hur kalkylerar banker hur mycket man får låna? (till bostad)

Var en gång för länge sen på bank och snackade bolån och de kalkylerade hur mycket jag skulle få låna. De gjorde nån schablonbudget med kostnader, typ 6000 kr per vuxen, 3000 kr per barn, lite schablonbelopp till diverse utgifter osv. Det som blev över var det låneutrymme man hade, dvs utrymme att betala ränta och eventuell amortering. Vet nån lite mer om exakt vilka siffror banker använder sig av där. Och en sak till, vilken ränta kommer de använda i kalkylen, är det rörlig + 1% eller nåt sånt?

Förr brukade det väl vara dagens situation +3% Men eftersom vi har krisränta idag borde de kalkylera med +5% eller något sådant för att vara på den säkra sidan?
Citera
2010-11-04, 19:27
Medlem
En kompis till mig ansökte nyligen om lånelöfte hos Swedbank och de räknade med en ränta på 6,5%.
Citera
2010-11-06, 15:18
Medlem
storm79s avatar
tror det är 5-årig ränta +3%, som standard
Citera
2010-11-07, 13:56
Medlem
-Divine-s avatar
Bankmän kör med att personen skall ha 11 000kr efter boendekostnader, amorteringar och räntor. De räknar med en ränta om 8%. klarar du det så får du troligtvis lånet!

Den går under namnet "skräckkalkylen" och används ofta på osäkrare kunder såsom män upp till 25 m.m

///DIVINE
Citera
2010-11-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Divine-
Bankmän kör med att personen skall ha 11 000kr efter boendekostnader, amorteringar och räntor. De räknar med en ränta om 8%. klarar du det så får du troligtvis lånet!

Den går under namnet "skräckkalkylen" och används ofta på osäkrare kunder såsom män upp till 25 m.m

///DIVINE

Tror det är lite olika för olika banker, men i princip stämmer det som Divine skriver. Själv lånade jag för ett år sedan, och skrev sedan om lånet i februari i år. Man räknade vid det senare tillfället på högre ränta om ca 7-8 % och efter bostadskostnader m.m. skulle man ha ca 8-9000 kr över om man var singel och 11 000 kr över totalt om man var två. För ett år sedan var beloppen något lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in