Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-04, 10:47
  #1
Medlem
Som rubriken gäller e det nån här som vet exakt vad som gäller, jag hittar på vissa ställen att lastbilar och bussar med en totalvikt över 3,5 ton ska medföra snökedjor, men på andra stälen så står det att det gäller alla lastbilar, snälla kan nån hjälpa mig att hitta det som stämmer eller om nån av er här har personlig erfarenhet. jag vet inte vad lastbilen väger, men den rymmer 27 kubik om det hjälper.
Citera
2010-11-04, 10:50
  #2
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rindal
Som rubriken gäller e det nån här som vet exakt vad som gäller, jag hittar på vissa ställen att lastbilar och bussar med en totalvikt över 3,5 ton ska medföra snökedjor, men på andra stälen så står det att det gäller alla lastbilar, snälla kan nån hjälpa mig att hitta det som stämmer eller om nån av er här har personlig erfarenhet. jag vet inte vad lastbilen väger, men den rymmer 27 kubik om det hjälper.

Har du bild på lastbilen? Lite beroende på hur du/ vad du lastar så kan du få en hel del vikt på 27 M3.

Vad ska du köra i den?
Citera
2010-11-04, 10:54
  #3
Medlem
SchKutts avatar
http://www.nvfnorden.org/lisalib/get...spx?itemid=388

Där verkar du ha en ganska bra länk som förklarar läget. Den är från 07 men är väl inte ändrat vad jag har hört.
Citera
2010-11-04, 10:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuzzen
Har du bild på lastbilen? Lite beroende på hur du/ vad du lastar så kan du få en hel del vikt på 27 M3.

Vad ska du köra i den?

Vi ska åka från göteborg till bergen och tillbaka, så det e juh fjällsstigning som gäller, det e möbler som ska fraktas.

ska se ifall jag kan leta upp en liknande bild
Citera
2010-11-04, 11:00
  #5
Medlem
Ostpops avatar
Vad som än gäller, ta med kedjor!
Citera
2010-11-04, 11:37
  #6
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rindal
Vi ska åka från göteborg till bergen och tillbaka, så det e juh fjällsstigning som gäller, det e möbler som ska fraktas.

ska se ifall jag kan leta upp en liknande bild

Låter som det är en såm som man kan hyra på statoil, ok o sv. Då är det inget krav på snökedjor om jag minns rätt, men är aldrig fel att ha med oavsett bil. Är vädret allt för snöigt och blåsigt över fjället så kör dom med kolonnkörning efter snöröjningsmaskiner eller så stänger dom vägen tills dom har röjt undan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback