2010-11-04, 03:42
Medlem
VenomXs avatar
Såg en notis på Aftonbladet om att DiCaprio eventuellt ska spela denne lille upptågsmakare i en film, googlade lite för att friska upp minnet, sökte även här och blev lite förvånad att gubben inte verkar ha diskuterats på FB tidigare.

Nåväl, historian i korthet för de som ev. inte vet, så är detta alltså en snubbe som byggde sig ett eget litet hotell i 3 våningar i USA på slutet av 1800-talet (senare känt som "Murder Castle") som enbart fungerade som mordfabrik. Ett hundratal "hotellrum" fanns, alla med unik karaktäristik - vissa fönsterlösa, vissa ljudisolerade, lönndörrar, blindgångar, trappor som inte ledde någonstans, you name it. Många rum var tydligen regelrätta tortyrkammare och han hade till och med installerat en sträckbänk i ett av dem.

I flera av rummen hade han dessutom gasledningar så att han kunde gasa ihjäl de offer han inte tog av daga på manuellt sätt, och diverse hiss-anordningar/schakt tog kropparna ner till källaren där han hade två stora brännugnar, obduktionsbord, syrabad och en massa annat smått och gott för att eliminera alla spår. 27 mer eller mindre bekräftade offer, över 200 misstänkta.

Anledningen till att jag postar om detta är främst att jag undrar om någon råkar veta var man kan få tag på mer information om fallet i allmänhet än vad Wikipedia och X antal mer generella seriemördar-sidor (de är ju typ likadana allihopa) på nätet har att bjuda på. Nån som sitter inne med något bok/film-tips, kanske?

Vore t.ex. kul med mer ingående detaljer om hur huset var uppbyggt, och gärna även vad/hur Mudgett gjorde med offren dvs sånt som man i princip knappt alls går in på på ovan nämnda sidor. Kanske är svårt att hitta information om detta idag också iofs då det var så länge sedan - samma tid som Jack The Ripper härjade, ungefär.

Nåväl, fwiw så slänger jag ut frågeställningen i alla fall. Vilka diskussioner som helst på ämnet Mudgett, eller H. H. Holmes som han också var känd som, är förstås välkomna.
Citera
2010-11-04, 03:46
Medlem
Efterblivions avatar
Faktiskt aldrig hört talats om det du nämner, ska ta och kolla in tråden senare igen tyvärr kan jag dock inte hjälpa dig!
Citera
2010-11-04, 04:08
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterblivion
Faktiskt aldrig hört talats om det du nämner, ska ta och kolla in tråden senare igen tyvärr kan jag dock inte hjälpa dig!

Tror inte att det är så många som har det faktiskt, han är ju förvisso känd som Amerikas första egentliga seriemördare men han är ju helt klart inte alls lika omnämnd som Gacy, Dahmer och dem. Sällan nån som tar upp honom när just seriemördare kommer på tal.

Hittade i alla fall en sida med lite mer information än de flesta andra efter att jag startade tråden, så jag slänger in den här också för de som vill fördjupa sig lite (tyvärr lite jobbig sida att läsa pga varierande textstorlekar m.m):

http://www.prairieghosts.com/holmes.html
Citera
2010-11-04, 07:12
Medlem
på wikipedia står en massa intressant, han var duktig på att manipulera och få som han ville!
Citera
2010-11-05, 23:05
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Tror inte att det är så många som har det faktiskt, han är ju förvisso känd som Amerikas första egentliga seriemördare men han är ju helt klart inte alls lika omnämnd som Gacy, Dahmer och dem. Sällan nån som tar upp honom när just seriemördare kommer på tal.

Hittade i alla fall en sida med lite mer information än de flesta andra efter att jag startade tråden, så jag slänger in den här också för de som vill fördjupa sig lite (tyvärr lite jobbig sida att läsa pga varierande textstorlekar m.m):

http://www.prairieghosts.com/holmes.html

det finns ett X antal böcker om den här snubben, jag skulle vilja få tag i "The Strange Case of Dr. H.H. Holmes" som är skriven år 2005 den senaste boken borde ha mest detaljer då det säkert har dykt upp mer fakta och historier från när han körde sin grejj på 1800talet. well well jävligt intressant grejj skiljer sej helt klart från alla andra serie mördare, finns också en grevinna eller drottning som gjorde en liknande grejj som H. H. gjorde, ska se om jag hittar något om henne.
Citera
2010-11-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
det finns ett X antal böcker om den här snubben, jag skulle vilja få tag i "The Strange Case of Dr. H.H. Holmes" som är skriven år 2005 den senaste boken borde ha mest detaljer då det säkert har dykt upp mer fakta och historier från när han körde sin grejj på 1800talet.

well well jävligt intressant grejj skiljer sej helt klart från alla andra serie mördare, finns också en grevinna eller drottning som gjorde en liknande grejj som H. H. gjorde, ska se om jag hittar något om henne.

Är det Bathory du tänker på?
Citera
2010-11-05, 23:22
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Är det Bathory du tänker på?

Elizabeth Bathory precis du va snabbare än mej där, jag läste om henne i någon historia tidning för nått år sen. men dock var H.H. Holmes snäppet vassare med tanke på hans sjuka "slott".
Men jag fick för mej att hon hade som en tortyr avdelning i sitt enorma hem. well jag har ingen källa på den utan det är mer spekulationer.

H.H. Holmes hus finns det någon utförlig blueprint över byggnaden? tycker mest att 2:a våningen är den enda som går att googla fram.
Citera
2010-11-06, 14:22
Medlem
Ja, Bathory är ju en av dessa lustiga anomalier. Jag har inte läst något särskilt om Mudgett. Han har förblivit en vag gestalt vars mordiska verksamhet har varit för fantastisk för att kännas helt realistiskt. Fransosen Marcel Petiot gjorde också bruk av brännugn i sitt mordiska företag.
Citera
2010-11-06, 20:52
Medlem
charlieparkers avatar
Finns en dokumentär på YouTube om denne charmige man:

http://www.youtube.com/watch?v=GfBcrbkj3pc
Citera
2010-11-13, 17:14
Bannlyst
Det finns även en mycket intressant bok som heter Djävulen i den Vita staden skriven av Erik Larson som behandlar både Mudgett (H.H. Holmes) och världsutställningen i Chicago 1893. Båda storylinesen löper parallellt och jag kan å det varmaste rekommendera boken. Mycket intressant. Jag antar att den finns på biblioteket även om jag hittade mitt exemplar på Tradera. Kolla därför båda delar eftersom den inte verkar finnas på Adlibris eller Bokus.

// Roger P.
Citera
2010-11-13, 20:50
Medlem
DearLeaders avatar
Finns en bra Discovery-dokumentär om H H Holmes. Sök på video.google så hittar du den säkert..
Citera
2010-11-14, 12:53
Medlem
Finns en dokumentär jag kan rekommendera:

"H.H.Holmes, Americas first serial killer."
Gjord av John Borowski och utgiven av Waterfront Productions.

Jag hittade den på CG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in