Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-10, 01:40
  #2497
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
Det enormt stora och logiska steg man bör ta är att inse att det inte finns någon högre makt som kan rädda dig - endast du själv kan göra det.
Alla klarar det kanske inte själv.
De som är beroende och har ett skadligt bruk av alkohol
Fast man lovat dyrt och heligt att man skall förändra sig.
Det blir bara värre och värre.
Man behöver då en kraft utanför sig själv; läkare, medikamenter, psykolog, vänner, polisen etc
För många är inte ens detta tillräckligt; det går inte ändå.
Man skiter i alla goda råd, fuskar med medikamenterna, spelar ett dubbelspel med terapueten och socialen. Man skall bara dricka litet, bara dricka på helger, bara dricka öl osv. men det gåråt helvete igen. Och igen. Förlorar jobbet. frun. barnen. Lägenheten kanske.
Då behöver du en annan kraft.
Om du vill bli nykter.
För en del är AA lämpligt.
För andra inte.
För dem hoppas vi att det fanns ytterligare en lösning.
Annars får de ta på sig träfracken i förtid.
Citera
2024-02-10, 05:50
  #2498
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Alla klarar det kanske inte själv.
De som är beroende och har ett skadligt bruk av alkohol
Fast man lovat dyrt och heligt att man skall förändra sig.
Det blir bara värre och värre.
Man behöver då en kraft utanför sig själv; läkare, medikamenter, psykolog, vänner, polisen etc
För många är inte ens detta tillräckligt; det går inte ändå.
Man skiter i alla goda råd, fuskar med medikamenterna, spelar ett dubbelspel med terapueten och socialen. Man skall bara dricka litet, bara dricka på helger, bara dricka öl osv. men det gåråt helvete igen. Och igen. Förlorar jobbet. frun. barnen. Lägenheten kanske.
Då behöver du en annan kraft.
Om du vill bli nykter.
För en del är AA lämpligt.
För andra inte.
För dem hoppas vi att det fanns ytterligare en lösning.
Annars får de ta på sig träfracken i förtid.
Alla missbrukare dör inte i sitt bruk som du så heligt försöker få fram. Träffat otaliga 80+:are som varit periodaktiva samt helalkade sedan längre tid.
Citera
2024-02-10, 22:18
  #2499
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Alla klarar det kanske inte själv.
De som är beroende och har ett skadligt bruk av alkohol
Fast man lovat dyrt och heligt att man skall förändra sig.
Det blir bara värre och värre.
Man behöver då en kraft utanför sig själv; läkare, medikamenter, psykolog, vänner, polisen etc
För många är inte ens detta tillräckligt; det går inte ändå.
Man skiter i alla goda råd, fuskar med medikamenterna, spelar ett dubbelspel med terapueten och socialen. Man skall bara dricka litet, bara dricka på helger, bara dricka öl osv. men det gåråt helvete igen. Och igen. Förlorar jobbet. frun. barnen. Lägenheten kanske.
Då behöver du en annan kraft.
Om du vill bli nykter.
För en del är AA lämpligt.
För andra inte.
För dem hoppas vi att det fanns ytterligare en lösning.
Annars får de ta på sig träfracken i förtid.

"Man behöver då en kraft utanför sig själv; läkare, medikamenter, psykolog, vänner, polisen etc"
Det är inte vad XA lär ut. Det finns bara en som kan rädda dig enligt XA eller hur? "Måtte du finna honom nu".

Klarar man det inte själv så klarar man det inte alls!
Citera
2024-02-15, 16:52
  #2500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
får en starkare självbild som just missbrukare vilket känns väldigt kontra-produktivt.
...

Dessutom så pratar man mycket om droger antar jag vilket jag tycker är det sista man behöver när man vill sluta?

Jag tyckte inte om AA/NA, trivs ganska bra med SMART + meditation. Jag gillar att SMART är positivt inställda till alla hälsosamma verktyg som fungerar, och man får prova vården och AA samtidigt. Med AA upplevde jag mycket tryck att fokusera bara på AA.

Min + erfarenhet av SMART är att man inte fokuserar på missbruksdiskussioner utan använder praktiska, vetenskapsbaserade verktyg. Man diskuterar att ta sig framåt.
Citera
2024-02-16, 11:05
  #2501
Medlem
trueforgoods avatar
NA/AA är bra för att ta sig ur ett missbruk i den mer akuta fasen när man slutar men är övertygad om att det är kontraproduktivt att fortsätta gå på möten är efter år.

Ska man bli helt fri måste man släppa sin missbruksidentitet som vidmakthålles så länge man går på dessa möten. Man måste bort från tankar på droger och lägga allt det där bakom sig, inte sitta och lyssna på folk som pratar om sina missbruksproblem år in och år ut.

Jag gick på ett möte och det räckte. Fick med mig den vita brickan "Bara för idag" som jag hängde innanför dörren och hjälpte mig att undvika återfall i den mest kritiska perioden.

Har en kompis som fortfarande går på möten och han har blivit hjärntvättad att man alltid är en missbrukare och måste gå på möten livet ut. Att man inte kan läka i detta liv utan alltid kommer vara trasig. Sorgligt.
Citera
2024-02-20, 21:14
  #2502
Medlem
benadryls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
NA/AA är bra för att ta sig ur ett missbruk i den mer akuta fasen när man slutar men är övertygad om att det är kontraproduktivt att fortsätta gå på möten är efter år.

Ska man bli helt fri måste man släppa sin missbruksidentitet som vidmakthålles så länge man går på dessa möten. Man måste bort från tankar på droger och lägga allt det där bakom sig, inte sitta och lyssna på folk som pratar om sina missbruksproblem år in och år ut.

Jag gick på ett möte och det räckte. Fick med mig den vita brickan "Bara för idag" som jag hängde innanför dörren och hjälpte mig att undvika återfall i den mest kritiska perioden.

Har en kompis som fortfarande går på möten och han har blivit hjärntvättad att man alltid är en missbrukare och måste gå på möten livet ut. Att man inte kan läka i detta liv utan alltid kommer vara trasig. Sorgligt.

Gratulerar till du kunde sluta med ett möte!

Jag har själv varit nykter i snart 5 år med AA. Jag går fortfarande på mycket möten och är aktiv inom gemenskapen. För mig har AA varit viktigt eftersom att jag när jag slutade droga insåg att jag saknade verktygen för att kunna leva ett normalt liv när jag kapat drogerna och jag insåg att det inte var alkoholen eller drogerna som var mitt egentliga problem utan sättet jag tänkte på, hur jag interagerade med mina medmänniskor osv osv.
För mig har AA varit oerhört viktigt iom att jag kunnat dela mina nyktra erfarenheter med folk som har mer erfarenhet än jag av att leva nyktra och att klara av en karriär, relationer och att vara nöjda med tillvaron.
Det har också varit viktigt för mig att kunna byta ut mitt umgänge och skapa meningsfulla relationer med människor med andra intressen än droger och fester

Jag är av åsikten att jag inte vill glömma bort att jag är en missbrukare. Om allt blir bra och jag glömmer bort och tror att jag kan dricka eller droga igen så är jag illa ute

AA kanske inte funkar för alla men jag är en nöjd kund och jag tror att för folk som kommit till en punkt där man är trött på missbrukar livet och är villig att prova ett annat sätt att leva så är det definitivt ett attraktivt alternativ
Citera
2024-02-26, 16:10
  #2503
Medlem
Fan min polare har blivit skitjobbig sen han gick med i NA och genomgick dom "12 stegen". Citerar massa budskap och tror uppenbarligen han är lite förmer än andra genom att han nu "förstår saker". Han har också blivit mer respektlös och kan inte ta kritik. Om jag säger något negativt om hans beteende vänder han det mot att jag är manipulativ vilket är väldigt obehagligt, och inte något jag är van vid från hans sida. Han känns starkare mentalt än innan men hans ego känns också större. Vidare känns han inte alls lika autentisk som tidigare utan mer som massa skal har lagts på honom.

Är detta vanligt eller?
__________________
Senast redigerad av populopidus 2024-02-26 kl. 16:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback