2010-12-12, 13:16
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
detta info är till er invandrare och svenskar som är avundsjuka på Polen!

Sverige har inte så länge varit ett urfattigt land, som hela europa skrattade åt,
denna plöstliga rikedom som kom på 1960-70-talet, kom av en slump och omoraliskt beteende,

Sverige har kunnat göra denna enorma utveckling tack vara samarbete med Hitlertyskland,
inget att vara stol över? eller?

1) Sverige var en viktig leverantör av diverse krigsmateriell, så som järnmalm, kullager, aluminim,
och man fick betalt i hårdvaluta --> tonvis guldtackor...och var fick Hitler tag på guld?

jo genom erövring av länder och plundring av deras banker och även genom smält tandguld från miljoner koncentrationslägerfångar...

2) 1945...fick Sverige liksom alla västeuropeiska länder stora lån av USA - Marshallhjälpen
man ville få fart på europas ekonomi, och plötsligt fick alla länder råd att köpa svenska produkter,
allt från gummistövlar till maskiner

3) eftersom hela europa är sönderbombat så finns det enorma behov av allt, Sverige klarar inte av att producera , så stor är efterfrågan, då tar man in invandrare-gästarbetare ,och kan öka produktiviten enormt mycket

på 1970-1980 talet tar sagan slut, de andra europeiska länder börjar konkurrera med Sverige

så om Hitler inte hade samarbetat med Sverige och inte bombat sönder hela kontinenten, och USA inte lånat ut en massa cash, då skulle Sverige fortsätta vara ett relativt fattigt land

Ja det är ju delvis sant, men det finns många länder som fram till utbrottet an WWII hade export till Tyskland i större eller mindre omfattning inklusive Polen. Att Sverige inte valde att gå med i kriget var ett svårt men bra val tycker jag. Vi hade ett mycket litet utyggt försvar bl a och PA Hansson bildade en samlingsregering. Att det sedan urminnes tider varit ett vänskapsförhållande mellan länderna bidrog starkt till detta ställningstagande. Men andra länder kände samma sak som ex-vis Italien, Rumänien, Ungern, Österrike etc etc.
Citera
2010-12-12, 13:39
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polakmaly
Jag är så jävla trött på det här snacket, jag måste alltid förklara om och om igen. Polen var isolerat efter första världskriget. Landet som sedan länge var bortglömt kom tillbaka från ingenstans, kastade ut bolsjevikerna och satte sin fot i Europa igen. Landet vart som sagt isolerat och inget kom varken in eller ut. Hur skulle du klara av att två väldigt starka grabbar hoppar på dig? Skulle du strida till sista andetag med hedern i behåll eller skulle du kapitulera? Tror nog du skulle kubba...

Länge leve Polen och dess folk som aldrig glömde vart de var ifrån och vilka de är.

Peace

Att Polen krossades på en månad av Tyskland är ju ännu en myt. Samtidigt som polackerna stred mot tyskarna så invarderade Sovjetunionen östra Polen. Så det blev att tvåfrontskrig. Att strida på två fronter med de två starkaste makterna i Euoropa samtidigt har inget land i modern tid klarat av...

En liten anektod är faktiskt att Sabaton (ett mycket bra svenskt metalband) har gjort en grym låt, 40:1 om just en händelse där 720 polacker höll stång mot nästan 30 000 tyskar med det senaste krigsmaterielet.. ganska cool faktsikt måste jag säga... det sätter ju en relevans mot 300 spartaner som slogs mot Perserna (och det är ju mer eller mindre myt till skillnad från polackernas "äkta" heroiska slag). Här snackar man faktiskt "respekt".

Länk till låten: http://www.youtube.com/watch?v=epeQwq-aYV0
Länk wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_wizna
Citera
2010-12-12, 14:05
Medlem
Naturligtvis kommer Polackerna att radda Europa igen. Som sa manga ggr. Forr. Den som kan historia vet det. Misstaget man gjorde gjorde, var att 1920 inte lata Lenins roda arme passera Polen obehindrat. Europa hade blivit kommunistiskt, men vi hade sluppit Hitler.
Slaget kallas for undret vid Warszawa. En av de ryska generalerna, som polackerna lat komma undan,hette Stalin..
Polacker ger inte mycket for den vasterlandska PK naiviteten. De har modet att lara fega pedofildyrkare vad vast star for. Tillsammans med ryssar, tjecker, slovener,serber och kroater kommer slaverna med all sakerhet befria Europa, och bli en ny stormakt
Citera
2010-12-12, 14:49
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Nu får du ta och kamma dig. Först tar du fram en Cisco rapport där Japan ligger i topp... (japaner är så vitt jag vet inte germaner) och utgår ifrån detta med en härlig slutsats.

Sverige i topp av de germanska länderna. Andra undersökningar placerar Sverige som etta.

Övriga germanska länder placerar sig även de högt. Alla högra än Polen.

Citat:
Det är som att be mediamaffian ta fram en rapport om hur mycket de förlorar på en illegal nedladdning och tro att det är sant pga att det är en officiell rapport. Lär dig detta: så vitt vi vet idag så är de flesta innovationer redan uppfunna dvs, grekerna och romarna och dessförinnan araberna och indier och kineser har varit mästare på innovationer vi i väst har gått vidare och finslipat och förbättrat dem. Samtliga kontinenter har bidragit med sin del, andra har bemästrat dem och tagit kredit för dem som om de har kommit fram till det helt ensamma. Så lätt är det ju inte. Se bara på Nobelprisen där det fördelas mellan judar, europeer, amerikaner, asiater. Att det sedan finns länder som oss som har en bra politik och framförallt pengar till utveckling gör oss inte bättre eller sämre än andra. Vu behöver fortfarande en grund (som redan är uppfunnen) att arbeta efter. Att det skulle vara germaner som kom fram med de flesta innovationerna idag är inget konstigt (om det nu är så) samtliga kontinenter har haft sin storhetstid när det gäller uppfinningar inkl. Afrika.

Du vet inte ens vad innovation innebär och du ber mig kamma mig?

När hade Afrika söder om Sahara sin storhetstid?

Citat:
En liten not: Se hur många judar fick Nobelpriset fram till andra världskriget för sina innovationer (och jag lovar de är inte germaner)...

Vad har det med saken att göra? Oavsett vilket folkslag någon tillhör så agerar dom inom ett viss land. Lyckas judar i germanska länder bättre än judar i ickegermanska länder så beror det på någonting.
Citera
2010-12-12, 15:04
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Det finns även andra kriterier. Se bara oss när Gustav Adolf, Banér och Torstensson ägde stora delar av Europa under 1600-talet. Även Karl XII under 1700-talet. Vi hade ändå endast 1 miljon innevånare här.

Snarare 2 miljoner. Anledningen till att Sverige kunde vara så framgångsrikt var att övriga länder, på grund av diverse begränsningar inte kunde ställa upp större arméer än Sverige. Runt 20- 50 000 man.

När övriga större länder fick möjlighet att ha större arméer kunde Sverige inte längre konkurrera.
Citera
2010-12-12, 15:31
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergssprängare
Naturligtvis kommer Polackerna att radda Europa igen. Som sa manga ggr. Forr. Den som kan historia vet det. Misstaget man gjorde gjorde, var att 1920 inte lata Lenins roda arme passera Polen obehindrat. Europa hade blivit kommunistiskt, men vi hade sluppit Hitler.
Slaget kallas for undret vid Warszawa. En av de ryska generalerna, som polackerna lat komma undan,hette Stalin..
Polacker ger inte mycket for den vasterlandska PK naiviteten. De har modet att lara fega pedofildyrkare vad vast star for. Tillsammans med ryssar, tjecker, slovener,serber och kroater kommer slaverna med all sakerhet befria Europa, och bli en ny stormakt

Ojdå, här är du verkligen ute i kylan. Det du beskriver heter på annat språk Panslavism. Panslavism var under en kort tid ganska poppis och framför allt i tjeckien och söderöver. I Polen var panslavismen nästintill noll då man förstod att detta skulle innebära att man skulle bli en lydstad till Ryssland. Jag tror inte Kroaterna var så värst imponerade av tanken heller. Panslavismen är utdöd sedan länge förutom kanske någon grupp fanatister någonstans i balkanområdet som ser att man håller sig väl med Ryssland.
Sedan Polen blev en stat på 800-talet har man tvärtom antagit katolicismen väldigt snabbt och hela tiden ansett sig att vara en västorienterad stat, ser man det hela geografiskt och politiskt så kan man utan vidare påstå att Polen nästintill aldrig någonsin ansett dem själva som en öststat. Benämningen öststat är relativt nytt då den tillkom egentligen med annexeringen av Polen av Ryssland. Ett exempel är att kalla Finland eller tom oss för väststater. Vi ligger ju i norr. Eller att kalla Grekland eller Italien vara väststater, de ligger ju i söder. Väststat resp. Öststat är en politiks term och inte en geografisk i den här bemärkelsen.

Så att kalla Polen, fd. Össtyskland eller Tjeckien för öststater är idag felaktigt på alla sätt. De har antagit en politik och styrelseskick som är demokratiskt dvs "västligt".
Men eftersom vi har generationer som är födda och fortfarande lever i den postkommunistiska eran samt egentligen också andra världskriget så kommer utrtycket "öststat" att användas i folkmun ännu en tid. Det enda landet som man inte använder det uttrycket för längre (eller väldigt sällan) är Östtyskland som i själva verket förutom Rumänien (Albanien hör hit också) hade det mest totalitära kommunistförtrycket i Europa.

Sedan får man se även de kulturyttringar som har funnits under mer än ett tusen år. Polen och Tjeckien tillhör egentligen väst lika mycket som oss. Och då talar jag inte om vilken mat man äter utan kulturella gemenskaper man hittar inom musik, religion, hitoria etc etc.

Så att säga att slaviskt talande stater skulle förenas är att lika troligt att Tyskland och England skulle göra gemensam sak, och du hör själv hur väldigt troligt detta skulle bli, eller kanske de latinska länderna Frankrike och Spanien.... det faller på sitt eget grepp tycker du inte?

/kerm
Citera
2010-12-12, 16:02
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Snarare 2 miljoner. Anledningen till att Sverige kunde vara så framgångsrikt var att övriga länder, på grund av diverse begränsningar inte kunde ställa upp större arméer än Sverige. Runt 20- 50 000 man.

När övriga större länder fick möjlighet att ha större arméer kunde Sverige inte längre konkurrera.

Du har helt fel där tyvärr. Kom gärna med underlag när du skriver något sådant annars kan det bli så fel. Enligt följande underbara bok http://www.bokus.com/bok/9789185377374/trettioariga-kriget/ och dessutom kan jag rekommendera Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek http://www.smb.nu/.
Du har fel på varenda punkt. Sverige nådde först en befolkning på 2 miljoner runt mitten av 1700-talet, kanske även litet senare. Inräknat med Finland kanske runt 2,5 miljoner. Dessutom var den svenska armen vid de flesta slagen betydligt mindre än de kejserliga armeerna. Det som utgjorde skillnaden var att Gustav Adolf i tidiga år reste till Holland och lärde sig mobil krigsföring som då Holländarna använde i sitt krig mot Spanien och väldigt framgångsrikt tom. Gustav Adolf (efter Gustav Adofls död vid Lützen använde även Banér och sedan Torstensson samma teknik) förädlade dessutom denna teknik och kunde besegra större kelserliga trupper ledda av Wallenstein eller också Piccolomini.

Läs på och sudda ut och gör rätt!

/kerm
Senast redigerad av kermith 2010-12-12 kl. 16:05.
Citera
2010-12-12, 16:13
Medlem
Ang. Panslavism. Om du forsoker imponera med dina kunskaper sa har du lyckats, daremot inte med din forstaelse av vad jag skrivit. Panslavismen ar dod, daremot uppstar en ny ideologi, ej baserad pa politik, utan pa andra faktorer som kultur, varderingar och frihet. Detta ar taget ur verkligheten, inte ur wikipedia, dar dina inlagg harstammar fran. Du borde ga ut oftare..
Citera
2010-12-12, 16:20
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergssprängare
Ang. Panslavism. Om du forsoker imponera med dina kunskaper sa har du lyckats, daremot inte med din forstaelse av vad jag skrivit. Panslavismen ar dod, daremot uppstar en ny ideologi, ej baserad pa politik, utan pa andra faktorer som kultur, varderingar och frihet. Detta ar taget ur verkligheten, inte ur wikipedia, dar dina inlagg harstammar fran. Du borde ga ut oftare..

Kul att du är imponerad. Jag trodde att vi diskuterade fakta inte din egen våta dröm. Har aldrig hört talas om denna ideologi du pratar om. Det är omöjligt att diskutera med dig som redan har hårt bestämt dig för din egen åsikt. Vilken åsikt det är vet nog ingen dock på detta forum. Du får gärna förklara det så att jag och andra förstår det än bara ha en monolog med dig själv...

Dessutom så är det -10 här i Skara så jag planerar inte på att gå ut mer.. idag iallafall.

/kerm
Senast redigerad av kermith 2010-12-12 kl. 16:25.
Citera
2010-12-12, 16:26
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Du har helt fel där tyvärr. Kom gärna med underlag när du skriver något sådant annars kan det bli så fel. Enligt följande underbara bok http://www.bokus.com/bok/9789185377374/trettioariga-kriget/ och dessutom kan jag rekommendera Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek http://www.smb.nu/.
Du har fel på varenda punkt. Sverige nådde först en befolkning på 2 miljoner runt mitten av 1700-talet, kanske även litet senare. Inräknat med Finland kanske runt 2,5 miljoner.

Jag räknar självfallet med det dåtida svenska riket. Att räkna med hur många invånare det nuvarande svenska riket har är av förklarliga skäl minst sagt ointressant.

http://www.historia.se/htmldata6/index.html

Här är befolkningsmängder i det nuvarande Sverige.

Att påstå att Sverige hade en miljon invånare 1700 är felaktigt, även om man ser till nuvarande Sverige. Vilket som sagt är meningslöst.

Varför man inte skulle räkna med exempelvis Finland som under flera hundra år varit en naturlig del av Sverige och som även var det fram till 1809 förstår jag inte?

Citat:
Dessutom var den svenska armen vid de flesta slagen betydligt mindre än de kejserliga armeerna. Det som utgjorde skillnaden var att Gustav Adolf i tidiga år reste till Holland och lärde sig mobil krigsföring som då Holländarna använde i sitt krig mot Spanien och väldigt framgångsrikt tom. Gustav Adolf (efter Gustav Adofls död vid Lützen använde även Banér och sedan Torstensson samma teknik) förädlade dessutom denna teknik och kunde besegra större kelserliga trupper ledda av Wallenstein eller också Piccolomini.

Det är jag väl medveten om. Ibland var fiendearméerna upp till tre gånger större och någonstans där gick gränsen för vad som mäktades med. När övriga Europa började organisera sig i samma skala så räckte inte arméer på 20 000 man till längre. Jämför 100 år senare när Napoleons armé bestod av 500 000- 600 000 man så förstår du att Sverige av förklarliga skäl inte kunde mäkta med. Detta oavsett hur fin teknik de besatt.

Citat:
Läs på och sudda ut och gör rätt!

Gör det.
Citera
2010-12-12, 16:43
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Jag räknar självfallet med det dåtida svenska riket. Att räkna med hur många invånare det nuvarande svenska riket har är av förklarliga skäl minst sagt ointressant.

http://www.historia.se/htmldata6/index.html

Här är befolkningsmängder i det nuvarande Sverige.

Att påstå att Sverige hade en miljon invånare 1700 är felaktigt, även om man ser till nuvarande Sverige. Vilket som sagt är meningslöst.

Varför man inte skulle räkna med exempelvis Finland som under flera hundra år varit en naturlig del av Sverige och som även var det fram till 1809 förstår jag inte?

Det är jag väl medveten om. Ibland var fiendearméerna upp till tre gånger större och någonstans där gick gränsen för vad som mäktades med. När övriga Europa började organisera sig i samma skala så räckte inte arméer på 20 000 man till längre. Jämför 100 år senare när Napoleons armé bestod av 500 000- 600 000 man så förstår du att Sverige av förklarliga skäl inte kunde mäkta med. Detta oavsett hur fin teknik de besatt.

Gör det.

Den länken du skickade stämmer ganska väl med befolkningen på runt 1 miljon runt 1630. Så vart vill du komma?

Europa hade en stor befolkningsökning så det är inte märkligt att Napoleon hade en så stor armé. Dessutom är det nästan 200 år efter Det trettioåriga kriget och Gustav Adolf som Napolen skrapade ihop en sådan armé. Så det är klart att det är en enorm skillnad. Och allt har med rätt teknik och krigsteori att göra, det bevisas om och om i historien, allt från Alexander den store, romarriket, Gustav Adolf till Hitler etc etc.att man kan med mindre arméer besegra betydligt större arméer såsom mitt exempel med Gustav Adolf.

Nu glömde du sudda ut igen och rätta.

/kerm
Citera
2010-12-12, 16:51
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Den länken du skickade stämmer ganska väl med befolkningen på runt 1 miljon runt 1630. Så vart vill du komma?

Vart jag vill komma är att du påstod att Sverige runt 1700 hade en befolkning på runt 1 miljon. Det stämmer inte. Möjligtvis om du tar nuvarande Sverige minus Skåne. Runt 1700 bestod det svenska riket av drygt 2 miljoner invånare och landytor som är vitt skilda från dagens Sverige.

Citat:
Europa hade en stor befolkningsökning så det är inte märkligt att Napoleon hade en så stor armé. Dessutom är det nästan 200 år efter Det trettioåriga kriget och Gustav Adolf som Napolen skrapade ihop en sådan armé. Så det är klart att det är en enorm skillnad. Och allt har med rätt teknik och krigsteori att göra, det bevisas om och om i historien, allt från Alexander den store, romarriket, Gustav Adolf till Hitler etc etc.att man kan med mindre arméer besegra betydligt större arméer såsom mitt exempel med Gustav Adolf.

Och vad i det jag skrev var felaktigt?

"Snarare 2 miljoner. Anledningen till att Sverige kunde vara så framgångsrikt var att övriga länder, på grund av diverse begränsningar inte kunde ställa upp större arméer än Sverige. Runt 20- 50 000 man.

När övriga större länder fick möjlighet att ha större arméer kunde Sverige inte längre konkurrera."

Allt har inte alls med teknik och krigsteori att göra. Sovjet under ww2 är ett bra exempel på när kvantitet besegrat kvalitet.

Citat:
Nu glömde du sudda ut igen och rätta.
/kerm

Jag har inte glömt att sudda och rätta någonting. Det är du som får stå för det då det är du som står för felen.
Senast redigerad av Lommi 2010-12-12 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in