Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-11-01, 23:29
  #1
Medlem
rideronthestorms avatar
Hej, jag funderar på att byta operativsystem till Ubuntu eftersom Windows XP bara strular. (Hade Vista från början men när hårddisken kraschade installerade jag XP som nu bara stular)

Som jag har förstått det är Ubuntu ett OS som utgår från Linux, stämmer det?
Vad är det för för/nackdelar med Ubuntu?

Jag spelar mest på Xbox 360 men det finns en del spel som bara finns till dator så jag har lite frågor angående dom:
Först och främst hur gör man om man vill spela?
Kommer man kunna spela FM11 på Ubuntu?
Kommer man kunna spela The Old Republic?
Hur är det med äldre spel som GTA:SA, StarWars KoTOR 1-2?

Funderar även på att ladda ner Windows 7 eller återgå till Vista och ha både ett Windows och Ubuntu på datorn, är det att rekommendera?

Datorn i fråga är en HP Compaq Laptop (Presario v6500

Tack på förhand!
Citera
2010-11-01, 23:35
  #2
Medlem
pellesvansloess avatar
Att Ubuntu ingår inom linux är korrekt.

Om du dock endast använder din dator till att surfa och spela vad man kan sätta inom ramen vanliga spel kan du lika gärna ha Windows enligt mig.

Att ha flera operativsystem på en dator är inte att rekomendera, inte från egna erfarenheter med laptops. Kör på Windows 7 enligt mig


/P
Citera
2010-11-01, 23:41
  #3
Medlem
fejkadmedlems avatar
Jag rekommenderar att först testa Ubuntu, då det är gratis och enkelt att installera.
För att spela spel, och köra andra program, som är gjorda för Windows (.exe-filer) behövs ett program som heter Wine. Detta program finns lättillgängligt i Ubuntu Software Center.
Citera
2010-11-01, 23:43
  #4
Medlem
Kebabkaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellesvansloes
Att Ubuntu ingår inom linux är korrekt.

Om du dock endast använder din dator till att surfa och spela vad man kan sätta inom ramen vanliga spel kan du lika gärna ha Windows enligt mig.

Att ha flera operativsystem på en dator är inte att rekomendera, inte från egna erfarenheter med laptops. Kör på Windows 7 enligt mig


/P

Håller med, tror Windows är rätt stig att traska på i detta fallet. Mycket mek för en nybörjare innan du kan spela spel på Ubuntu. Kör in Windows 7 på gamla bettan.
Citera
2010-11-01, 23:43
  #5
Medlem
xopahs avatar
Sjulle villa fokusera på två saker...

Citat:
Ursprungligen postat av rideronthestorm
Jag spelar mest på Xbox 360 men ....

och...
Citat:
Ursprungligen postat av rideronthestorm
Kommer man kunna spela FM11 på Ubuntu? ...The Old Republic? ...GTA:SA, StarWars KoTOR 1-2?


Ganska motsägelse fullt tycker jag!. Många spel för att mest spela på Xbox enligt mig...
Kan du inte hålla dig till ett påstående?

OT:
Om du vill spela de där spelen är det bäst att du håller dig till Windows.
Om du däremot kan hålla dig ifrån spelen och göra som du säger i ditt första påstående (spela på Xbox) så blir Ubuntu ett bra operativ för dig!
Citera
2010-11-01, 23:54
  #6
Medlem
funkysods avatar
Dualboot brukar inte vara några problem. Installera du windoze först och sedan någon lämplig nybörjar dist av linux. De fixar dualbooten automatiskt. Klart du ska våga ta ett steg för att upptäcka en roligare datorupplevelser. Så kan du lira på i windoze tills du fått snurr och smak för linux!

"Who needs Windows and Gates if you don't have walls!"
Citera
2010-11-02, 00:07
  #7
Medlem
rejvers avatar
Testa gärna ubuntu men antagligen kommer dina windowsspel att fungera dåligt. Wine är ett kompatibilitetslager som gör att windowsprogram fungerar hyfsat på tex. linux-system men översättningen leder till en prestandaförlust. Dessutom är grafikdrivrutinerna inte alls på samma nivå i Linux som i windows (om du inte har nvidia).

För andra sysslor är dock ubuntu riktigt bra, bytte själv bort windows 7 för ubuntu på min laptop.
Citera
2010-11-02, 00:16
  #8
Medlem
För spel är det nog bäst att hålla sig till Windows. Wine klarar av .exe-filer men det är inte bra nog för att kunna spela spel utan bekymmer. Förutom det är det verligen värt det att testa Ubuntu. Jag tycker själv att deras version 10.10 är väldigt bra. Jag använder Ubuntu mer och mer faktiskt efter att de släppte version 10.04. Och dualboot har alltid gått bra för mig om Windows bara finns där först. Installationen är väldigt enkel dessutom och om du nu skulle vilja testa utan att installera kan du faktiskt köra operativsystemet från usb eller cd när du startar datorn.
Citera
2010-11-02, 01:15
  #9
Medlem
rideronthestorms avatar
Tack för alla svar!

Okej så enligt uppfattningen jag har nu så är det inga problem att ha båda OS installerade så länge man har windows först.

Såhär känns det som att jag borde göra:

Installera Windows 7 först och sedan låter det deffinitivt som att det är värt installera Ubuntu.
Sen känns det som att jag kommer använda Ubuntu för vanlig surf och Win7 för nästan enbart spelande.

Låter mer problemfritt att spela på Win7.

Låter det som en bra plan?

Off-Topic: Hur vet man om man ska har Win7 32x eller 64 eller rent av mer?
Vad betyder det? Har aldrig fattat.
Citera
2010-11-02, 01:21
  #10
Medlem
64-bit kan ge mer prestanda men du behöver 64-bit hårdvara för det så klart. Jag själv använder både Windows och Ubuntus 64-bit versioner. Jag har läst att datorn borde starta lite snabbare och jag har sett test där 64-bit versionerna ibland var över 30% snabbare för vissa uppgifter. Men det märks nog bara när man håller på med lite tyngre saker som videoredigering. Annars är 64-bit bra för att utnyttja all RAM-minne om man har mer än 4GB.
Citera
2010-11-02, 01:37
  #11
Medlem
rideronthestorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hvergelmir
64-bit kan ge mer prestanda men du behöver 64-bit hårdvara för det så klart. Jag själv använder både Windows och Ubuntus 64-bit versioner. Jag har läst att datorn borde starta lite snabbare och jag har sett test där 64-bit versionerna ibland var över 30% snabbare för vissa uppgifter. Men det märks nog bara när man håller på med lite tyngre saker som videoredigering. Annars är 64-bit bra för att utnyttja all RAM-minne om man har mer än 4GB.

Okej, alltså borde det inte spela någon större roll som har 4gb ram eller?
Vad rekommenderar ni?

hur vet man om hårdvaran klarar det?
Citera
2010-11-02, 03:36
  #12
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hvergelmir
Annars är 64-bit bra för att utnyttja all RAM-minne om man har mer än 4GB.

Nä, 64 GB minne kan du ha innan du behöver överge ditt 32-bitars Ubuntu. Egentligen är det samma för Windows, men Microsoft har stängt av PAE på de flesta 32-bitarsutgåvor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback