Flashback bygger pepparkakshus!
2004-06-28, 02:10
Medlem
att det ska vara 365 dagar på ett år, att det är 24 timmar på ett dygn att en minut är sextio sekunder o allt sådant....som idag är självklart....
Citera
2004-06-28, 18:46
Medlem
Farbror Buskes avatar
olika definitioner på år enligt susning.nu

Citat:
Ursprungligen postat av susning.nu

Babylonierna,delade in året i 12 månader om 30 dagar och hade en slaskmånad på fem dagar, vilket skulle kunna tyda på att något hänt som förändrat antalet dagar på året (men det kan också bero på att de hade en talbas på 60).

Ett anomalistiskt år är omloppstiden relativt periheliet (då jorden är närmast solen), 365,2596 medelsoldygn.

Ett gregorianskt år är 365,2425 medelsoldagar.

Ett julianskt år är 365,25 medelsoldagar.

Ett kalenderår är ett år med det antal dygn som finns i kalendern för det året, 365 eller 366 dygn. Ibland stoppas skottsekunder in för att kalenderåret inte skall skilja så mycket från det tropiska året. Man vill behålla kalenderåren så att inte midsommar, midvinter, höst och vårdagjämning börjar fara omkring över hela kalendern.

Ett sideriskt år är den tid det tar för jorden att åka ett varv runt solen i förhållande till dom omgivande stjärnorna. Detta varierar något från år till år pga tyngdkraftsinverkan från omgivande planeter och från Månen. Ett medelvärde är 365,256363051 dygn.

Ett stjärnår är detsamma som ett sideriskt år.

Ett tropiskt år är jordens omloppstid i förhållande till vårdagjämningspunkten. Eftersom vårdagsjämningspunkten flyttar sig ständigt (om än långsamt) är det tropiska året något kortare än det sideriska året. Ett medelvärde är 365,24219 dygn. Ett vetenskapligt år är 365,25 dygn. Används som tidsenhet i diverse fysikaliska beräkningar. Detta för att de andra årens längd varierar ständigt. Det vetenskapliga året är alltid samma. 365,25 dygn, dvs exakt 31 557 600 sekunder.
och dygn:

Citat:

Ett dygn är en tidsenhet som motsvarar den tid det tar för jorden att vrida sig ett varv runt sin axel i förhållande till närmaste avståndet till Solen. Denna enhet är inom fysiken definierad till 24 timmar, 1 440 minuter eller 86 400 sekunder och benämns också medelsoldygn. Eftersom jorden på ett dygn även tillryggalägger en del av sitt årliga varv runt Solen, motsvarar ett dygn inte exakt ett jordvarv i förhållande till världsrymden, dvs ett medelstjärndygn.

Ett medelstjärndygn är något kortare; 23 timmar, 56 minuteroch 4,09054 sekunder (eller 86164,09054 sekunder). På varje plats på jorden delas dygnet in i natt (den mörka delen) och dag (den ljusa delen). Redan i antikens Egypten delades den för arbete användbara dagen in i tio timmar, så småningom även natten i tio timmar och de däremellan liggande gryningen och skymningen i två timmar vardera, så att dygnet i sin helhet bestod av 24 timmar.

De gamla sumererna hade ett talsystem baserat på 60, därför delades timmen in i 60 minuter och 60 sekunder.

Även en grad (dvs. enheten för att mäta vinklar) delas in i (båg)minuter och (båg)sekunder.
Citera
2004-06-28, 18:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Förutom Farbror Buskes utmärkta fakta, kan jag bara lägga till lite kantkommentarer.

Att det är 365 dagar på ett år, kan man kanske lätt begripa - det är ju vad det är. En dag är från när t ex solen stiger upp tills nästa soluppgång och året är ju också lättdefinerat.

Månader ges ju också ganska enkelt av månens faser.

Lite knepigare är det ju att förstå varför 24 timmar per dygn. Varför inte 10 eller 20?

Jag misstänker att det har något med månen. Men, jag vet banne mig inte.

Någon som har en idé?

Samma sak med varför använde de gamla sumererna 60 som talbas?
Naturligast är ju 10 som antalet fingrar, möjligen 20 om man tar med tårna.
Citera
2004-06-28, 21:03
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Lite knepigare är det ju att förstå varför 24 timmar per dygn. Varför inte 10 eller 20?

Jag misstänker att det har något med månen. Men, jag vet banne mig inte.

Någon som har en idé?

En får takke ,

du missade dock nog slutet på det andra citatet, lyfter ut det här igen

Citat:
Redan i antikens Egypten delades den för arbete användbara dagen in i tio timmar, så småningom även natten i tio timmar och de däremellan liggande gryningen och skymningen i två timmar vardera, så att dygnet i sin helhet bestod av 24 timmar.
Citera
2004-06-28, 21:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
En får takke ,

du missade dock nog slutet på det andra citatet, lyfter ut det här igen

Nja, missade och missade - jag får göra som små barn gör - varför just den indelningen?

Det måste ju ha funnits något bra skäl.

Planeterna? De var solen + merkurius + venus + månen + mars + jupiter + saturnus = 7 stycken enligt dåtidens tankar. Hmmm ...
Citera
2004-06-29, 19:29
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Tio timmar på en dag + 1 timme för soluppgång + 1 för solnedgång. Så bestämde Egyptierna det en gång i tiden (så har jag iaf läst nånstans).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in