Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-30, 12:32
  #1
Medlem
KuntasKintes avatar
Resenärer drabbade av rese svindlare!

Lena och barnen hade väskan packade för att fira semester i Kroatien. Men biljetterna för 20 000 kronor fanns inte. Hon tvingades köpa nya för 33 000.

Hennes familj skulle fira midsommar i Kroatien. Resan betalades tidigt i våras. Men en ingivelse inför avresan fick Lenas mamma att kontrollera extra noga så att allt stämde.

Det gjorde det inte.

– Först fick vi klartecken. Papperen vi fått hem innehöll allt vi behövde för att kunna åka. De var våra biljetter sade VD Sasha Djakovic på Scandjet

Lite djupare granskning avslöjade att biljetterna bara bokats, inte betalats. Om familjen gett sig av till Landvetter som planerat hade papperet med uppgifterna inte ens kunnat beveka den mest godhjärtade incheckningspersonal.

Lena är mycket kritisk till hur researrangören Scandjet hanterat saken. Hon vet inte säkert om historien som går ut på att arrangören blivit lurad i sin tur går att lita på.

– Det är så många detaljer som inte stämmer. Varför var inte biljetterna betalda då när vi betalade i våras? undrar hon.

Hennes familj var fast besluten att fira midsommar i Kroatien. Lösningen blev att köpa en likadan resa hos en annan resebyrå.

– Den kostade 33 000 kronor för fyra personer. Vi tog den på avbetalning. Vi kunde inte tänka oss att stanna hemma, Vi kommer att kämpa för att få tillbaka pengarna från Scandjet och Sasha Djakovic, säger Lena

Direkt när hon insåg att deras semestern höll på att gå om intet kom hon att tänka på kompisarna Cornelia och Anders. Deras familj hade köpt en resa till Grekland av samma arrangör och räknade med att åka strax efter nyår men även dom blev lurade.

Vad vet ni om denna bedragaren Sasha Djakovic och bolaget Scandjet
Citera
2011-03-06, 07:55
  #2
Avstängd
Eftersom jag har länkat till den här tråden från en annan här på Flashback, så tänkte jag bara göra ett inlägg här. Jag inser med all önskvärd tydlighet att det pågår/pågått någon sorts förtalskampanj mot ScandJet/Sasha Djakovic, och att den här tråden kan vara del av den.

Men, jag tycker också det är intressant hur man som ingen annan som jag sett tidigare, lyckats plocka bort innehållet i denna kampanj, om än inte från Googles index, denna färdighet har ju även andra som skrivit OM dessa personer lyckats tillgodogöra sig. Det tycker jag är intressant.

Mängder med uppenbart felaktig information är ju dessutom ett utomordentligt sätt att dra fokus från riktig information. Eller är det så enkelt att allt BRA som sägs är sant, och allt DÅLIGT är ett led i en förtalskampanj.
Ett exempel på det skulle kunna vara att man hittar en sida där någon säger att Scandjet AB resegaranti varit för låg, och ska höjas från 100.000 till 500.000SEK. Hur ska jag tolka det, är DET desinformation spridd av RP? Vad jag kan se är den faktiska resegarantin 50.000SEK, alltså hälften av vad man säger att man ska höja FRÅN, och 10% av vad man ska höja TILL.

50.000SEK räcker ju inte så långt om flygningar ställs in.

Men när det gäller Scandjet, så...jag vet inte, jag skulle kolla deras utbud, första flygdatum från Landvetter till dom 2 resmål som erbjuds, ligger 3 månader fram i tiden, sen har man 1 avgång i veckan, man är dessutom inte ensamma om att sälja dessa resor.
Väljer man avresa Norrköping, inga resmål erbjuds.
Avresa Amsterdam, 1 rutt, och 1 avgång erbjuds.
Ängelholm, inga rutter.
Örnsköldsvik, resor till Split erbjuds, närmaste avgång ligger 2 månader fram.

Kollar man deras sida med "Pressreleaser" så gör dom en ganska stor grej av att man flyger från Norrköping till Kroatien, varför jag tycker det är konstigt att man inte erbjuds några resmål med Norrköping valt som avgång. Vissa avgångar är ju "gemensamma" t.ex. går Örnsköldsvik-Split den 27 Augusti (fullbokat) via Göteborg, varför det totala antalet "seatmiles" är ännu mindre.

Alla som kan det allra minsta om flybranschen vet att det är extremt dyrt att ha plan ståendes, så gissningsvis så hyr man kapaciteten, men det verkar underligt att ett företag bara väljer att jobba halva året, vad gör man den andra halvan?

Tittar man på dom flightbeteckningar som används, så kan man lista ut att primärt så "får" man kapacitet av Swedish Moose Airlines (!??) och tittar man då på Flygtorget, så ser det inte så bra ut, flighter annonserade i December blev inte av, och frågan om hur man (Scandjet) uppnår 20MSEK i omsättning blir allt mer intressant. Jag tänker bara anta att det INTE är RP som ligger bakom informationen på Flygtorget, eftersom dom flesta överhuvudtaget inte gör den kopplingen.


Bakom Swedish Moose Airlines finns SMA Aviation AB ett för 2010 nyregistrerat bolag med enbart ett mobilnummer samt en Box adress angiven. Vidare på Flygtorget hittar man att VD för SMA Aviation, Daniel Lundberg, även är/var inblandad i MCA Airways AB ett företag som 2009 gick 12MSEK back, man kan även läsa på Flygtorget att man (MCA) till slut ställde in alla flygningar, man köptes sedan under konkurshot av Nordic Airways AB, som i sin tur gick i konkurs, konkursen inleddes 2009, senaste årsredovisningen från bolaget var för 2007.

Det kan också sägas, något off-topic, att det bolag som äger det bolag som försåg FlyMe med i princip all dess kapacitet (enligt den lease-princip som även används här), Nordic Aero, och som följaktligen var det företag dit merparten av FlyMe´s pengar gick, nu har ansökt om konkurs, och konkursförvaltaren i det ärendet kommer från Hamiltons Advokatbyrå, samma byrå som den åtalade Staffan Edh jobbade för samtidigt som han var styrelsemedlem i FlyMe, samma firma som administrerade det klientmedelskonto som används för plundring av FlyMe enligt nu pågående åtal/rättegång.

Tillbaka till Scandjet. Jag hittade den här sidan som jag tyckte var intressant, ett företag som heter Coriter AB, kolla på adressen och telefonnumret för frågor. Läkarkopplingen är intressant i sig, eftersom vi VET att RP har varit verksam "åt det hållet" men idag ska det alltså inte finnas NÅGON koppling mellan ScandJet/RP. Adressen är en .com adress, under .se innehas Coriter, via Loopia, av ScandJet, om det inte är någon som registrerat den i deras namn.
__________________
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-03-06 kl. 08:27.
Citera
2011-03-06, 09:01
  #3
Avstängd
Vill man sen göra det ytterligare intressant så kan man kolla på vad som faktiskt gömmer sig "längst bak" i Googles SERP. Man kan såklart ha åsikten att allt dåligt som skrivs om ScandJet är ren fabrikation av Robert Peric. Men om vi försöker hålla ett öppet sinne.

Man hittar att ScandJet verkar ha ytterligare en domän, ScandJet.aero. Rent "flygtekniskt" står en del intressant, man uppger att man har en kabinfaktor på 88%, jag kan ju egentligen inte uttala mig om om det är rätt eller fel, men som ett exempel så hade FlyMe, som sålde ganska många biljetter i prisspannet 1-195SEK, en kabinfaktor på 55-65%.

Men, man anger också ett telefonnummer som är 031-7742727, Googlar man istället på det numret, så hittar man att det kan/ska gå till B.E.S.T. Marknad AB. ScandJets sida är från 2007-2008 (man anger siffror för 2007) och B.E.S.T. Marknad AB är från 2007.

B.E.S.T koncernen är ju en hyfsat stor, man har omsättningar i spannet 50MSEK, det som är riktigt intressant är ju att man bl.a. har kriminalvården som en av kund under den här perioden.

Robert Perics advokat i det påstådda bråket, Klas Tisell, är ju idag, som nämnts i någon annan tråd, bl.a. likvidator för Deep Lounge Restaurang & Nattklubb, detta nämns här. Cafer Ok även han tidigare i flygbranschen med GoodJet och FlyMe.

Så jag har svårt att se den klara skiljelinjen, så då är frågan, vad var det man ville göra, rikta en kampanj mot RP, eller förhindra att kunder luras genom t.ex. fabriksoutlet.com (eller, mina egna tillägg, ScandJet, sjukvårdsresor utomlands, osv. osv.)
__________________
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-03-06 kl. 09:05.
Citera
2011-03-06, 09:10
  #4
Medlem
Grattis Carina!

Det var nog de mest förvirrade inlägg jag har sett sedan Sundsvall brann.
Citera
2011-03-06, 10:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkorv
Grattis Carina!

Det var nog de mest förvirrade inlägg jag har sett sedan Sundsvall brann.

Ja, vad fan dillar människan om???

Carina: Du kanske kan dela med dig av länken till tråden du pratar om så man förstår varför du skriver det du skriver?

Hur du även lyckas skriva extremt långa inlägg utan att kommentera vad tråden egentligen handlade om är ett mysterium. De intressanta frågorna är:
- Stämmer utdraget från en artikel som säger att familjen bokat biljett och betalat den utan att få komma iväg på sin resa?
- Om ja, har de fått tillbaka pengarna i efterhand?

Om de inte fått tillbaka pengarna, tycker du att det är en del av en smutskastningskampanj om man klagar på detta?

Jag försöker förstå vad du pratar om. Menar du att Scandjet blivit drabbat av att flyget inte kommit iväg och att de endast köpt ett antal platser på flygningen? Om det är så spelar det väl ändå ingen roll, pengarna ska väl ändå tillbaka till familjen?
__________________
Senast redigerad av backflasha 2011-03-06 kl. 10:23.
Citera
2011-03-06, 18:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Hur du även lyckas skriva extremt långa inlägg utan att kommentera vad tråden egentligen handlade om är ett mysterium. De intressanta frågorna är:

Det är ju inte upp till mig att själv bedöma det jag skrivit, MEN, rubriken på tråden är:

Sasha Djakovic och bluffbolaget Scandjet

och sista meningen i trådskaparens första inlägg är: Vad vet ni om denna bedragaren Sasha Djakovic och bolaget Scandjet.

Jag redogör sen för varför jag tror att man ska akta sig för ScandJet (kursade bolag som levererar flygkapaciteten, tveksamheter om det faktiskt blir några flygningar alls, en extremt låg resegaranti, resegarantin, som om jag förstår det rätt, dessutom bara gäller paketresor, och inte bara flygstolar, osv.) om texten är förvirrad och därför (eller av annan anledning) går dig förlorad, så ser jag inte det som något större problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback