Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-29, 18:18
  #1
Avstängd
kaktuskrukas avatar
Hej, häromdagen satt jag och kollade på nyheterna, vilket inte hör till vanligheterna då jag mest brukar kolla in aftonbladet och andra nyhetssidor på internet istället. Men iaf när jag satt och kolla så slog det mig som tusen gånger tidigare men denna gången värre, hela nyhetssändningen handlade om korruption, våld och återigen våld, och korruption igen, det var bl a en polisstation i Mexico som blivit sönderskjuten och därefter hade hela poliskåren sagt upp sig. Saker som dessa var vad hela nyhetssändningen handlade om, det var inte ett enda positivt ämne som togs upp, vilket inte heller brukar höra till vanligheterna.

Men det jag vill komma fram till är denna luddiga fråga som man hört så många gånger tidigare "vart är världen på väg?" Men jag tänkte att vi alla kunde diskutera detta lite noggrannare och se vad vi kommer fram till, som världen ser ut idag och om vi kollar tillbaka 20 år har vi ju inte direkt kommit till ett mer positivare samhällsklimat snarare tvärtom, men om vi ser in i framtiden minst 50 år, hur i helvete kommer världen se ut då? Jag törs fan knappt tänka i dom banorna, det känns som att ingen någonstans i världen kommer våga gå utanför sin dörr..

Vart är världen på väg?

Vad är det som har orsakat detta "samhällsklimat"? Kan vi göra något åt det? Är det försent? Har vi någonsin kunnat gjort något åt det för att inte hamna där vi är idag?
Citera
2010-10-29, 18:47
  #2
Medlem
Awesomes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU
Citera
2010-10-29, 18:49
  #3
Avstängd
kaktuskrukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU

Härligt, diskussionen är igång, du har lagt fram ett sett att se på det, vad finns det mer?
Citera
2010-11-04, 06:10
  #4
Medlem
Well, vi kan till exempel kolla på vetenskapliga fakta om det nu är intressant för TS.
Jag vet att konspirationsteorier är mer spännande men sanningen är inte så dum den heller.

Människan blir alltmer human. Våldet minskar i världen, en trend sedan lång tid tillbaka:
http://www.ted.com/talks/steven_pink..._violence.html

Alla människor kommer att få högre levnadsstandard. En kines tjänar lika mycket som en västerlänning år 2050. I alla världens länder är trenden att vi lever längre, blir friskare, mår bättre:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/ha...n_poverty.html

Det bästa vi kan göra för att försäkra att den här utvecklingen håller är att fortsätta utbilda folk, samt lära människor att tänka kritiskt, samt att det är jäkligt skadligt att vara "skeptisk" mot vetenskap/medicin/teknologi.

Det är väldigt viktigt att vi bekämpar religiösa vanföreställningar/pseudovetenskap/konspirationsteorier osv.
Varför det är viktigt att bekämpa dessa:
http://www.ted.com/talks/michael_spe...ce_denial.html
Citera
2010-11-04, 11:03
  #5
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovusLiberRecito
Well, vi kan till exempel kolla på vetenskapliga fakta om det nu är intressant för TS.
Jag vet att konspirationsteorier är mer spännande men sanningen är inte så dum den heller.

Människan blir alltmer human. Våldet minskar i världen, en trend sedan lång tid tillbaka:
http://www.ted.com/talks/steven_pink..._violence.html

Alla människor kommer att få högre levnadsstandard. En kines tjänar lika mycket som en västerlänning år 2050. I alla världens länder är trenden att vi lever längre, blir friskare, mår bättre:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/ha...n_poverty.html

Det bästa vi kan göra för att försäkra att den här utvecklingen håller är att fortsätta utbilda folk, samt lära människor att tänka kritiskt, samt att det är jäkligt skadligt att vara "skeptisk" mot vetenskap/medicin/teknologi.

Det är väldigt viktigt att vi bekämpar religiösa vanföreställningar/pseudovetenskap/konspirationsteorier osv.
Varför det är viktigt att bekämpa dessa:
http://www.ted.com/talks/michael_spe...ce_denial.html


Vilket load of cack. Tror du ens själv på det där? Vad är det för liv du lever, där du inte ens har upptäckt hur fruktansvärd den här planeten är?

Jag föreslår att du surfar in på http://theync.com/ och ser hur vackert allt är. Se hur människorna behandlar varandra med respekt och ödkjukhet.
Citera
2010-11-04, 11:49
  #6
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovusLiberRecito
Well, vi kan till exempel kolla på vetenskapliga fakta om det nu är intressant för TS.
Jag vet att konspirationsteorier är mer spännande men sanningen är inte så dum den heller.

Människan blir alltmer human. Våldet minskar i världen, en trend sedan lång tid tillbaka:
http://www.ted.com/talks/steven_pink..._violence.html

Alla människor kommer att få högre levnadsstandard. En kines tjänar lika mycket som en västerlänning år 2050. I alla världens länder är trenden att vi lever längre, blir friskare, mår bättre:
http://www.ted.com/talks/lang/eng/ha...n_poverty.html

Det bästa vi kan göra för att försäkra att den här utvecklingen håller är att fortsätta utbilda folk, samt lära människor att tänka kritiskt, samt att det är jäkligt skadligt att vara "skeptisk" mot vetenskap/medicin/teknologi.

Det är väldigt viktigt att vi bekämpar religiösa vanföreställningar/pseudovetenskap/konspirationsteorier osv.
Varför det är viktigt att bekämpa dessa:
http://www.ted.com/talks/michael_spe...ce_denial.html
Geeeh, är du på riktigt? Så du menar att våldet i världen m i n s k a r? Det finns ingenting som tyder på detta, och påstår man något annat föreslår jag att t ex läsa tidningen.

Levnadsstandarden kommer i n t e att öka, möjligen kan vi se ett skifte där de s k "hot money" dirigeras in i andra världsdelar(där Kina givetvis har en särställning). Kina lär gå om USA runt 2015. Europa och västvärlden dukar under som ett resultat av de enorma skuldberg som byggts upp. Den genomsnittlige europén blir fattigare.

Tillgången på energi lär bli kritisk och blir framtidens knäckfråga att lösa.

Att sätta sin tilltro bara till vetenskapen är dåraktigt. Den medicinska forskningen styrs och kontrolleras av ett fåtal konglomerat och är allt annat än oberoende. År av forskning, och det finns ännu ingenting som botar en enkel förkylning.

Varför skulle man inte vara skeptisk mot vetenskapen? Man måste se att vetenskapen styrs av särintressen. I över hundra år har vi använt förbränningsmotorer som drivs av kolväten i våra bilar. Snacka om utveckling! Hur var det inte med den s k klimatforskningen(climate gate) och dess faiblesse för att manipulera data(för att bereda vägen för nästa finansiella scam, handeln med utsläppsrätter)? Vetenskap? My ass!

En konspirationsteori är inte någonting statiskt. En konspirationsteori är något som ger en alternativ förklaring på vissa fenomen. För bara ett år sedan var prismanipulationer på guld och silver en konspirationsteori. Idag finns det bevis på att det regelbundet görs. För något år sedan var det en konspirationsteori att hävda att de flesta stora centralbanker är privatägda. I dag ser situationen annorlunda ut.

På senaste tiden är det vi som vaknat upp ur Törnrosasömnen som leder utvecklingen. Det är vi som motsätter oss inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det är vi som är pionärerna i det nya samhället. Det är vi som kapitaliserar på samhällets söderfall.

Stundom(alltmer sällan dock) stöter man på en och annan debunker, men det ser man mer som dödsryckningar från en obsolet ekonomisk- och politisk ordning...
Citera
2010-11-04, 15:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Stundom(alltmer sällan dock) stöter man på en och annan debunker, men det ser man mer som dödsryckningar från en obsolet ekonomisk- och politisk ordning...

Jag föreslår att du kollar mina länkar angående våldet och människans positiva utveckling. Det är fakta att vi lever längre idag än på medeltiden, och att nästkommande generationer väntas leva tills de blir 100 år. Långt mycket färre människor mördas idag rent procentuellt, även om man räknar in båda världskrigen, än hur det såg ut för två tusen år sedan. Och trenden fortsätter.

Mina länkar beskriver också varför människor tror att ovanstående inte är sant eftersom vi jämt läser om våld i tidningarna.

Självklart finns det särintressen och rika företag som försöker framställa dålig vetenskap, men dessa får ingen respons i den vetenskapliga världen, annat än av nyhetsbyråer som vill sälja lösnummer. Liksom all pseudovetenskap.

Sanna konspirationsteorier minsann. En sådan försvinnande liten procent, att man kan ifrågasätta om det inte helt enkelt är bättre att förlita sig på vetenskapliga metoder och fakta istället? Inte minst för alla som felaktigt blivit offer för konspirationsteorier och fått sina liv eller verksamheter förstörda till följd. Jag ser inte det rationella i att stödja en metod som har 99% fel helt enkelt.

Föreslår att ni lär er vad critical thinking ens innebär, då konspirationsteoretiker är proffs på att använda argument of ignorance och liknande. Åtminstone försöka kolla upp källor på allt ni läser. Och kanske rentav röra er lite omkring i världen för att se hur det ser ut på riktigt?

Ni har minst sagt en spännande syn på världen, avundas er verkligen den.

En liten länk för er andra som vill ge verkligheten en chans: http://skeptoid.com/episode_guide.php
Citera
2010-11-04, 15:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Vilket load of cack. Tror du ens själv på det där? Vad är det för liv du lever, där du inte ens har upptäckt hur fruktansvärd den här planeten är?

Jag föreslår att du surfar in på http://theync.com/ och ser hur vackert allt är. Se hur människorna behandlar varandra med respekt och ödkjukhet.

Hahaha, jag väntade mig en länk som kunde presentera statistik och fakta, men fick underhållning istället. Tack för den. Du vet, de finns de som tänder på våldsamt sex och bajs. Kanske en sanning som är jobbig att leva med, men som tur är handlar det om extrema undantag.

Exakt vad är det som är så fel med sekulära samhällen?
Citera
2010-11-05, 10:15
  #9
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Jag föreslår att du kollar mina länkar angående våldet och människans positiva utveckling. Det är fakta att vi lever längre idag än på medeltiden, och att nästkommande generationer väntas leva tills de blir 100 år. Långt mycket färre människor mördas idag rent procentuellt, även om man räknar in båda världskrigen, än hur det såg ut för två tusen år sedan. Och trenden fortsätter.
Nej du Fröken, det där är bara blaj. Man tror att världspopulationen för 2000 år sedan var lite styvt 200 miljoner människor. Bara under de två världskrigen dog mer än 100 miljoner människor.


Citat:
Sanna konspirationsteorier minsann. En sådan försvinnande liten procent, att man kan ifrågasätta om det inte helt enkelt är bättre att förlita sig på vetenskapliga metoder och fakta istället? Inte minst för alla som felaktigt blivit offer för konspirationsteorier och fått sina liv eller verksamheter förstörda till följd. Jag ser inte det rationella i att stödja en metod som har 99% fel helt enkelt.
Alla blir väl salig på sin religion, och det står dig helt fritt att tro på vad du vill. För egen del anser jag konsekvenserna av att blint tro på vetenskapliga metoder vara alltför farliga. I andel som fått sina liv förstörda av mainstreamteorier står sig offren för konspirationsteorier slätt...

Citat:
Föreslår att ni lär er vad critical thinking ens innebär, då konspirationsteoretiker är proffs på att använda argument of ignorance och liknande. Åtminstone försöka kolla upp källor på allt ni läser. Och kanske rentav röra er lite omkring i världen för att se hur det ser ut på riktigt?
Jag ställer dig exakt samma fråga.

Citat:
Ni har minst sagt en spännande syn på världen, avundas er verkligen den.
Jag har en känsla av att du snart är en av oss.
Citera
2010-11-05, 12:57
  #10
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Vart vi är på väg? Käpprätt åt helvete om du frågar mig. På 6000 år har vi utvecklats enormt tekniskt, men inte ett dugg medvetandemässigt. Maktspelen har bara blivit mer intrikata och sofistikerade, annars har inte mycket förändrats.

Vet ni vad Catherine Austin Fitts, en whistle blower från f.d. Bushadministrationen, husbubblan och en av bankerna på Wall Street har att säga om den ekonomiska situationen i USA (som kommer påverka oss också)? Ibland är samvetet större än girigheten. Gissa hur mycket mediautrymme hon har fått? Inget, nej just det.

Hon deklarerar situationen i USA som en finansiell statskupp och beskriver ekonomin med bankerna som styr, som en "tape worm economy". Stora korporationer, styrd av en klick elit, håller i maktpinnen. Allmogen och regeringar har inget att säga till om. Landet har långsamt blivit utsuget på tillgångar, företag och kapital i decennier. Resten av världen är inget undantag. Tvivlar ni, så se er bara omkring och fundera lite hur mycket världen förändrats till det sämre och inte förändrats ett dugg till det bättre. Allt det dåliga händer, för att systemet tillåter och t.o.m. främjar att det händer. I ett system av harmoni, kan man inte manipulera och utöva kontroll med maktverktyg såsom rädsla.

Den största världsreligionen idag är kapitalismen och dess tilltro på pengar. Det fåtal som kontrollerar pengarna är givetvis - och ser sig själva som - gudarna. De har dessvärre noll samvete, makt korrumperar. Målet är total kontroll över fåren, dvs alla vi andra. Gamla DDR och 1984 kommer se ut som larv jämfört med vad de planerar med modern teknik. Men det är för din egen säkerhet, vi lovar.

Kolla upp om RFID-chipet, kolla upp INDECT (öppet EU-projekt!), kolla upp ECHELON. "Mot terrorism". Jojo, men terroristerna har inte skägg och turban, de har kostym och slips.

Samtliga "lyckade" maktsystem har formats som pyramidspel. Nu har man jämfört med tidigare kommit på vilken kraft Lotteriet har. DU kan också bli rik(!), så ingen protesterar, allt är rättvist. Allmogen köper det - gång på gång genom historien och blir vilseledda med bröd och skådespel.

Dags att vakna upp snart kanske och börja gräva hur djupt kaninhålet faktiskt är. Idag en falsk demokrati, idag en union mellan stora företag och stat. Men vänta nu, det är ju definitionen av fascism? Hoppsan...

Problemet är inte alla problem i systemet, det är hela systemet i sig. Det är genomruttet. Och lever man i ett ruttet system, blir man rutten själv. Man anpassar sig.

Vi har intalat oss - och blivit indoktrinerade att anse - att samhället, det är inte vi. Det är dom andra. Och de andra får se till att det ordnar sig. Jag försöker sköta mitt. Det som händer på nyheterna på TV:n, det händer, men ändå inte, det känns så långt borta och är så overkligt. Men samhället är VI och VI är kollektivt ansvariga för det.

Som Jiddu Krishnamurti sagt: "The enemy is not the other. It is you." Och att fungera normalt i ett sjukt samhälle är inte att vara frisk.

Just därför ser det mycket mörkt ut, eftersom den absoluta majoriteten av människor inte kan inse hur uppväxten i det här samhället format dem och hur destruktivt det faktiskt är. Allt är "som vanligt".
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2010-11-05 kl. 13:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback