Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 08:09
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderbra
Kristendomen säger ju att du kommer till "himlen" om du följer de tio budorden.!

Nej, kristendomen säger att du kommer till himlen / Guds rike om du tror på Jesus Kristus Guds son.
Citera
2017-05-03, 12:28
  #122
Medlem
Gubbelisas avatar
Dött och tillbaks, säger att vi måste tro på Gud... jag har frågor

https://www.youtube.com/watch?v=Vn7Su-7B6e8

Satt och kollade på videos likt den här ovan.. personen i videon säger sig ha dött och kommit tillbaka. han fick möta nå änglar som sa åt honom att han inte var klar med jordelivet och måste tillbaka och sprida kunskap för att få folk att komma till himmelriket efter att de dött. annars kommer de till nåt sämre. Lite kort beskrivet, men ungefär. Ni får kolla på videon själva och se vad han säger. Och sen vill jag veta vad ni tänker om detta, ni som tror eller ni som inte tror och även höra lite förklaringar som motiverar hur ni tror och tänker kring just det han säger i videon.

Jag vill tex få förklarat varför det skulle vara så att man måste tjäna ett himmelrike, alltså att man måste tro på gud för att komma till ett himmelrike(eller vad det nu är för nåt man kommer till) ? vad är syftet med det? vad gör det änglarna/gud/jesus om jag bara lever efter att varken tro eller inte tro, utan vara neutral och försöka vara en så god människa som mycket. Men enligt han i videon spelar det ingen roll, för det som spelar roll är hur mycket man tjänar Gud i detta liv, för att få komma till Gud efter att man dött.

Det är denna logik jag inte fattar.. om nu Gud vill ha oss i himmelriket, varför låter han oss inte komma dit oavsett vad vi tror på?
Enligt han i videon har vi alla ett syfte och uppdrag på jorden, för att komma till högre nivåer efter livet. Men jag fattar inte logiken i det. Skulle vilja att nån här förklarar och varför jag nu skulle hamna i en sämre plats(helvetet?) bara för att jag inte vet vad mitt syfte med livet är och hur jag lever det.
Citera
2017-05-03, 13:00
  #123
Medlem
Erikons avatar
Just den katolska kretsen av kristendomen har en mycket bisarr och aggressiv marknadsföring för att locka "nya" medlemmar. Det blir konflikter med ortodoxa kristna som dyrkar idoler över helgon över bilben och påven, Protestanter som dyrkar bibeln över helgon och påven, samt katoliker som bara dyrkar påven, men struntar i bibeln och helgon.

Om du är uppväxt med den protestantiska läran får du en liberal syn på teologi, men en katolik som får lära sig från barn att de är mycket bättre än alla andra och att deras tro är den sanna läran och alla som inte dyrkar den, "även andra kristna" ska fara åt helvete.

Det finns grova pengar att tjäna som katolik på att lura andra katoliker, vilket även han i klippet passar på att utnyttja. Han vet vad han håller på med, och han tjänar snuskigt med cash genom det istället för att ha ett riktigt jobb.
Citera
2017-05-03, 13:09
  #124
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag vill tex få förklarat varför det skulle vara så att man måste tjäna ett himmelrike, alltså att man måste tro på gud för att komma till ett himmelrike(eller vad det nu är för nåt man kommer till) ?


Citat:
vad är syftet med det?

När det formuleras pådyvlande är anledningen oftast existentiell ångest.
Citera
2017-05-03, 13:13
  #125
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Om du är uppväxt med den protestantiska läran får du en liberal syn på teologi,

Inte nödvändigvist. En del av protestantismen har islam-liknande teo-fascism.
Citera
2017-05-03, 13:16
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag vill tex få förklarat varför det skulle vara så att man måste tjäna ett himmelrike, alltså att man måste tro på gud för att komma till ett himmelrike(eller vad det nu är för nåt man kommer till) ? vad är syftet med det? vad gör det änglarna/gud/jesus om jag bara lever efter att varken tro eller inte tro, utan vara neutral och försöka vara en så god människa som mycket. Men enligt han i videon spelar det ingen roll, för det som spelar roll är hur mycket man tjänar Gud i detta liv, för att få komma till Gud efter att man dött.

Det är denna logik jag inte fattar.. om nu Gud vill ha oss i himmelriket, varför låter han oss inte komma dit oavsett vad vi tror på?
Enligt han i videon har vi alla ett syfte och uppdrag på jorden, för att komma till högre nivåer efter livet. Men jag fattar inte logiken i det. Skulle vilja att nån här förklarar och varför jag nu skulle hamna i en sämre plats(helvetet?) bara för att jag inte vet vad mitt syfte med livet är och hur jag lever det.

För det första, dom flesta kommer inte till himlen, bara dom som är utvalda att vara kungar i det himmelska kungariket:

"Och de sjöng en ny sång: Du är värdig att ta boken och bryta dess sigill, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du friköpt åt Gud människor av alla stammar och språk och länder och folk.
Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden.
" (Upp 5:9-10 Bibel2000)

Resten av människorna kommer dessa kungar, tillsammans med Jesus, regera över på jorden.

För det andra existerar inte ett bokstavligt helvete, dom människor som dör och inte godkänns av Gud kommer aldrig mer att uppväckas till liv. Den eviga elden i bibeln symboliserar evig tillintetgörelse/ icke existens. Detta förstår man på grund av att döden kastas i elden:

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. "(Upp 20:14 Bibel2000)

För det tredje, alla människor som vill underordna sig Gud och hans lagar kommer att få uppleva Guds kungarike skapa fred på jorden och ta bort alla sjukdomar och t.o.m. döden:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”"(Upp 21:3-4 Bibel2000)

Men dom som medvetet t.o.m. hädar Gud, kommer att få en evig död:

"och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning... De andra människorna, de som inte dödades av dessa plågor, omvände sig ändå inte från sina händers verk: från att tillbe demoner och gudabilder av guld, silver, brons, sten och trä som varken kan se eller höra eller gå. Och de omvände sig inte från sitt mördande eller sin trolldom eller sin otukt eller sina stölder."(Upp 16:9 9:20-21 Bibel2000)

Om du ville veta vad bibeln säger.
Citera
2017-05-03, 14:05
  #127
Medlem
kalkryggars avatar
Angående videon så finns det två lösningar.

1.
Han är en idiot som är helt komplett förvirrad och därför så är det omöjligt att förstå honom om du besitter förmågan att åtminstone dra enkla logiska sammanhang.

2.
Han inser att det finns gott om idioter och snickrar ihop någonting som han tjänar pengar på. Alltså han saknar moral och är ett svin.

------

Där har du lösningen. Antingen är han en idiot eller så är han ett svin. Förmodligen så är han en blandning av punkt 1 och 2.
Citera
2017-05-04, 13:17
  #128
Medlem
KortStubins avatar
Trådar sammanfogade.
Länk till startinlägget från den infogade tråden:

(FB) Hur kommer man till himlen?

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback