Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-28, 19:20
  #1
Medlem
Tjoho.

Har ett jobbigt problem.

Ja fick tidigare i veckan en bluray spelare. jag har hdmi kabel från den till tvn. Det medföljde endast 2 channel audio sladdar till den, så jag kan inte få igång mitt 5.1 ljud.

var precis på mediamarkt och killen säger till mig att ja ska koppla från min hdmi i blurayn till förstärkarens hdmi BD out för att hdmi gäller både ljud och bild.

DOCK! Blurayspelaren har 1 hdmi ingång. Jag måste ju ha en till TVn också för bilden för både och kan väl inte gå genom min förstärkare? jag får iallafall det inte att funka. Skulle inte förvåna mig om det är jätte enkelt att fixa...

Jag är helt lost just nu, hoppas ja förklarat någorlunda förståeligt.

Vet inte alls hur jag ska lyckas få både hd bilden och sen få igång mitt surround system...

mvh
Citera
2010-10-28, 20:07
  #2
Medlem
-Blomman-s avatar
Om du har en sån utgång på bluray-spelaren så skulle jag föreslå att du köper en optisk kabel för ljudet, dem stöder just upp till 5.1 ljud. Har en sån hemma för att få ljudet från PS3 till hemmabion.
Citera
2010-10-28, 20:12
  #3
Medlem
finns ingen optisk utgång på spelaren :/

jag har fått lite tips...

har hdmi kabel från blurayn till förstärkarens BD HDMI port. sedan därefter en hdmi sladd från HDMI OUT på förstärkaren till TVns HDMI.

då funkar bilden, men jag får inte fram något ljud............jag har inget tålamod för sånt här haha
Citera
2010-10-28, 22:41
  #4
Medlem
Har du ställt in så att ljudet skickas via HDMI på spelaren? Vad har du för förstärkare och BD-spelare?
Citera
2010-10-28, 22:53
  #5
Medlem
skickas inte både bild och ljud automatiskt i hdmi?

har LG BD550 och en SONY förstärkare med Yamaha högtalare till.
Citera
2010-10-28, 23:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackZap
skickas inte både bild och ljud automatiskt i hdmi?

har LG BD550 och en SONY förstärkare med Yamaha högtalare till.
En Sony....? Vad står det i displayen på förstärkaren när du har kopplat spelaren via förstärkare->tv och spelar en film, något speciellt?
Citera
2010-10-28, 23:48
  #7
Medlem
vet inte va modellen heter , kan inte se namnet på den (SONYn)

tja, de står typ Unlock och sen BD på den lilla skärmen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback