2020-09-01, 22:02
Medlem
Gustavoss avatar
Hej jag har en fråga:
Samsung 65 tum UE65KS8005, hur är bildkvaliteten i en sådan TV från 20187 jämfört med UHD-apparater från 2020?
Citera
2020-09-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hej jag har en fråga:
Samsung 65 tum UE65KS8005, hur är bildkvaliteten i en sådan TV från 20187 jämfört med UHD-apparater från 2020?

Oj, bildkvaliteten i apparater från år 20187 kommer nog att vara vida överlägsen dagens paneler!
Citera
2020-09-04, 16:03
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Oj, bildkvaliteten i apparater från år 20187 kommer nog att vara vida överlägsen dagens paneler!

2017 Skulle det stå.
Citera
2020-09-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
2017 Skulle det stå.

Jo jag förstod det. Jag har tyvärr ingen bra input i frågan. Själv gick jag precis från en Samsung 1080p-panel från 2009 till en Sony XH90 från i år och skillnaden är så jävla milsvid att jag knappt trodde det var sant först.

Men i ditt fall så tänker jag att du har en väldigt kompetent tv redan, och att om du är nöjd med bildkvaliteten beror det på hur viktigt vad nya tekniker som tex hdmi 2.1 möjliggör är för dig? Behöver du EARC istället för "bara" ARC? Osv.
Citera
2020-09-07, 12:22
Medlem
Är det vanligt att moderna tv-apparater automatiskt höjer skärmens ljusstyrka när omgivningen är ljus och sänker den när det är mörkt?
Citera
2020-09-07, 12:32
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Är det vanligt att moderna tv-apparater automatiskt höjer skärmens ljusstyrka när omgivningen är ljus och sänker den när det är mörkt?

Funktionen brukar kunna stängas av i menyerna så man kan välja vilket man föredrar.
Citera
2020-09-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Funktionen brukar kunna stängas av i menyerna så man kan välja vilket man föredrar.

Ah ok, vad är meningen med denna funktion? Blir folk bländande om man t.ex. sitter i mörker, och behöver ha en mörk bildskärm då? :P

Förstår dock inte vad som gör saken bättre att ljusstyrkan höjs i ett ljust rum.
Citera
2020-09-07, 13:24
Medlem
Jag var nyligen på Elgiganten och kollade på en Philips 43-tummare, billig variant (3990). Ung manlig säljare påstod då tvärsäkert att jag inte kunde räkna med att denna TV skulle hålla mer än tre, högst fem år. Jag ifrågasatte då om Philips verkligen skulle riskera sitt varumärke genom att släppa ut en så undermålig produkt på marknaden.
Säljaren vidhöll sitt påstående och sa att om jag ville ha en kvalitets-tv som skulle möjligen hålla uppemot tio år skulle jag satsa på t ex en Samsung för nästan 8000 kronor.
Min magkänsla säger mig förstås att säljaren villa pracka på mig en onödigt dyr produkt (TV:n är till min åldriga mor som pga av Comhems släckning av det analoga nätet behöver en modern TV).
Vad säger "TV-proffsen" i denna tråd om detta? Kan Philips verkligen sälja en TV vars livslängd skulle begränsa sig till 3-5 år? Jag är personligen skeptisk, men är tacksam för input.
Citera
2020-09-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag var nyligen på Elgiganten och kollade på en Philips 43-tummare, billig variant (3990). Ung manlig säljare påstod då tvärsäkert att jag inte kunde räkna med att denna TV skulle hålla mer än tre, högst fem år. Jag ifrågasatte då om Philips verkligen skulle riskera sitt varumärke genom att släppa ut en så undermålig produkt på marknaden.
Säljaren vidhöll sitt påstående och sa att om jag ville ha en kvalitets-tv som skulle möjligen hålla uppemot tio år skulle jag satsa på t ex en Samsung för nästan 8000 kronor.
Min magkänsla säger mig förstås att säljaren villa pracka på mig en onödigt dyr produkt (TV:n är till min åldriga mor som pga av Comhems släckning av det analoga nätet behöver en modern TV).
Vad säger "TV-proffsen" i denna tråd om detta? Kan Philips verkligen sälja en TV vars livslängd skulle begränsa sig till 3-5 år? Jag är personligen skeptisk, men är tacksam för input.

Är inget tv-proffs men förstår inte varför den inte skulle hålla såvida man inte misshandlar tv:n rent fysiskt.

Mina föräldrar hade en gammal tjock-tv innan och köpte en Samsung för runt 4000, duger gott!
Citera
2020-09-08, 09:53
Medlem
Går i tankarna om att köpa ny tv, men kan verkligen ingenting. Jag vill helst inte lägga mer än 7000-8000 kr. Tänkte köpa under BF så bör kanske snegla mot de som ligger runt 10k i dagsläget.
Vilken tv skulle ni rekommendera i det prisspannet. Syftet är främst att kolla film och sport. Den kan tyvärr inte vara större än 55"-58" pga tv-bänkens storlek.

Tack på förhand!
Citera
2020-09-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Jag tänker att säljaren inte menade att tv'n direkt går sönder om ca tre år, utan snarare att den inte "håller" ur synvinkeln att den inte är fullpackad med den typen av framtidssäkrad teknik vi entusiaster är ute efter (tex e-arc på hdmi-portarna, hdmi 2.1 istället för 2.0 osv). Och att tv'n därför kommer att kännas daterad snabbare än en dyrare, mer fullspäckad variant. Ur en entusiasts synvinkel alltså.

Men om din mamma som jag förmodar max har en kabelbox eller dylikt inkopplad och inte bryr sig om saker som hemmabiosetups med Dolby Atmos-surround, att spela de nya spelkonsolerna med lägsta möjliga inputlag eller dylikt så kommer hon garanterat att bli nöjd med den billigare varianten.

Jag skulle som sagt bli förvånad om säljaren på riktigt räknar med att apparaten ska sluta fungera om några få år, speciellt en Philips-tv.
Citera
2020-09-08, 21:30
Medlem
Har en fråga angående följande:

Fått erbjudande om att köpa denna tv (Lg oled b7) för 6000 kr som har ca 2,5 år på nacken. https://www.dustin.se/product/5011033287/oled55b7v-55-4k-oled

Hur ställer ni er emot att köpa den begagna LG tvn eller istället satsa på en ny av denna modell.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157167/samsung-55-q60t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe55q60tau

LG b7 har ju väldigt fina betyg och verkar bara en riktig fin tv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in