Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-28, 17:03
  #1
Medlem
Briggerzs avatar
Är i dagsläget 18 pinnar gammal och gick precis ut ur gymnasiet, tänkte läsa upp några betyg på komvux (3 kurser på flex) för att läsa på högskola nästa år. Har varit inskriven hos arbetsförmedlingen i nästan 4 månader och varit på möte samt lämnat in intresseblankett.

Nu fick jag ett brev idag från både csn och AFM, där csn säger att jag är berättigad till ~1050:- för att jag läser "gymnasiekurser". Sedan fick jag en handlingsplan av Arbetsförmedlingen som säger att jag är inskriven i jobbgarantin och att jag kommer få ett brev från försäkringskassan hur mycket pengar jag kommer att få.

Nu undrar jag: kan jag få både pengar från csn och AFM simultant? Jag vill egentligen inte ens ha pengar av skit csn, och jag ska välja bort en av kurserna jag läser på komvux så jag bara läser 2 (som är klara om 8 v). Jag är rädd för att ringa till arbetsförmedlingen och fråga då de kan få reda på att jag kommer att få pengar från csn. Behöver verkligen stöd från arbetsförmedlingen på 2-3k då jag inte kan leva på 1050:-.
Citera
2010-10-28, 17:20
  #2
Medlem
Citat:
Jag är rädd för att ringa till arbetsförmedlingen och fråga då de kan få reda på att jag kommer att få pengar från csn

Sånt kommer alltid fram, pengar betalas inte ut utan att någon märker det. Du kommer att bli återbetalningsskyldig csn om du fifflar med ekobrott, även om detta är ringa. Men är du berättigad till båda så är ju allt frid och fröjd. Jag tycker du ska ringa arbetsförmedlingen och fråga. Det blir bara en jobbig smäll att ta om du inte har rätt till båda stöden
__________________
Senast redigerad av JeffanJeff 2010-10-28 kl. 17:22.
Citera
2010-10-28, 17:25
  #3
Medlem
Briggerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffanJeff
Sånt kommer alltid fram, pengar betalas inte ut utan att någon märker det. Du kommer att bli återbetalningsskyldig csn om du fifflar med ekobrott, även om detta är ringa. Men är du berättigad till båda så är ju allt frid och fröjd. Jag tycker du ska ringa arbetsförmedlingen och fråga. Det blir bara en jobbig smäll att ta om du inte har rätt till båda stöden
Dem kan ju inte bara ge mig pengar som jag inte ens vill ha? Har inte ens ansökt till csn om studiestöd
Citera
2010-10-28, 17:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briggerz
Dem kan ju inte bara ge mig pengar som jag inte ens vill ha? Har inte ens ansökt till csn om studiestöd

Okej, trodde det
Citera
2010-10-28, 17:45
  #5
Medlem
Kan ju tänkas att arbetsförmedlingen inte räknar dig som arbetssökande om du väljer att plugga på komvux och således inte ger dig några pengar. Och då tycker du kanske csn är ok.
Citera
2010-10-28, 17:46
  #6
Medlem
Briggerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Kan ju tänkas att arbetsförmedlingen inte räknar dig som arbetssökande om du väljer att plugga på komvux och således inte ger dig några pengar. Och då tycker du kanske csn är ok.
Jag läser flexkurser hemma och borde stå till arbetsförmedlingens förfogande att söka jobb vid dagarna
Citera
2010-10-28, 21:32
  #7
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briggerz
Jag läser flexkurser hemma och borde stå till arbetsförmedlingens förfogande att söka jobb vid dagarna

Borde och borde, så funkar det inte.

Du studerar x mycket = Du är student = inte till arbetsmarknadens förfogande = inget bidrag från AF.

Citera
2018-03-10, 20:41
  #8
Medlem
Buhos avatar
men det ser ut att snart dem som är arbetslösa under en tid så kan ansöka för körkortet med csn lån:

https://www.csn.se/fragor-och-svar/k...t-hos-csn.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback