2010-10-29, 14:15
Medlem
Hellblaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRelle
Mer märkligt är att TS i så fall tydligen investerat 50kkr för fem år sedan och nu totalt glömt bort det. Kan det kanske vara ett arv eller en gåva som TS glömt eller aldrig fått veta något om? Skulle det i så fall kunna förklara varför TS inte fått info med posten?
Jag skulle råda TS att kontakta banken, om så bara för att slippa grubbla över var pengarna kommer ifrån.

Han skriver i det sjätte inlägget att han får pengar från Riksgälden varje månad. Sen att det är just 50 000, precis just nu? Jag gissar på att han är lätt senil eller bara korkad, men det är obligationer det rör sig om. Sedan fattar jag inte heller varför han inte bara ringde direkt, han har ju skrivit att han inte haft för avsikt att använda pengarna ifall de kommit fel (på grund av moraliska principer eller rädsla för att bli återbetalningsskyldig, välj själv).
Citera
2010-10-29, 14:30
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Nej, man handlar i god tro. Det begreppet är ganska starkt. I alla fall vid ett belopp på 50 000. Om det varit kring miljonen så fungerar det troligen sämre.

Källa på det?
Citera
2010-10-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Källa på det?
http://blog.tomtebo.org/2005/05/11/d...eppet_god_tro/

Lite väl dold i all reklam men ändå.

http://www.internetjuridik.com/jurid...a/god_tro.html

Nästa gång får du googla själv...
Citera
2010-10-29, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarn72
jag får alltid en liten summa varje månad av riksgälden och då står det också att det är från "STATEN" när den kommer och den kommer till samma konto. men det brukar bara vara belopp mellan 300-1500. och dom pengarna kommer alltid oregelbunden
Ja, det är den garanterade återbäringen - eller räntan om man så vill - på premieobligationer. Du har troligen fyllt 18 under tiden 2005 - 2010. Och nu syns dessa insättningar på ditt konto, inte mammas/pappas.
Citera
2010-10-29, 15:09
Medlem
Enligt svensk lag måste är det fängelsestraff om du medvetet vet om att du fått in pengar som inte är dina, och denna tråd ifall utredning skulle då få dig fälld.

Antingen sopar du undan dina spår, rör inte en jävla krona på några år eller så och låtsas som ingetting, få in någon vän eller familj som kan ge / låna dig samma summa så har du något att luta dig emot ifall allt går åt helvete.

Men fan va soft endå, nice!
Citera
2010-10-29, 17:02
Medlem
Skrot-nisses avatar
öppna ett sparkonto med en fin ränta på och lägg in de 50 000 kronorna där? Ja menar det är ju endå pengar du egentligen inte skulle ha. så att spara dom där inne tills dom kommer på sitt fel eller tills du känner att risken för att dom vill ha tillbaka sina pengar inte är så stor längre. Då kan du ju förhoppningsvis få ut lite pengar av räntan beroende på hur lång tid det tar dem.
Citera
2010-10-29, 17:05
Medlem
Ligg lågt och se vad som händer
Citera
2010-10-29, 17:08
Medlem
WaldemarKas avatar
Jag har varit med om något som kan liknas med detta.
På en av mina fonder genom nordea fanns det helt plötsligt 1 000 000 istället för 10 000.
När jag pratade med dem sa de att "är det ett fel som man inte rimligtvis kan upptäcka var fel så har man ingen återbetalningsskyldighet". Tyvärr så var 1 mille lite för mycket för att jag skulle gå på det.
Citera
2010-10-29, 17:18
Medlem
plocka ut skiten åk till till Thailand 3 veckor å ta ditt straff när du kommer hem men kanske är lite drygt om det stämmer att du vunnit pengar
Citera
2010-10-29, 17:49
Medlem
Civile99s avatar
Du har antingen vunnit pengar på dina premieobligationer eller så har obligationer du haft sedan tidigare löpt ut och betalats tillbaka nu.

https://www.riksgalden.se/templates/...t____1302.aspx
Citera
2010-10-29, 18:59
Medlem
Vänta ut dem, vänta ett bra tag.. försök ta ut pengarna! på lite olika bankomater i sverige typ som en roadtrip, om du ska någonstans ska du stanna i varje samhälle och fixa det
Citera
2010-10-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Alla ni som tjatar om "God tro", har inte det tagits bort? Eller är det bara när man köper begagnade saker?

Det gäller bara om man köper begagnade saker som tagits ur den rättmätige ägarens besittning utan hans medgivande, tex inte om han till en början hyrt eller lånat ut saken. I det här fallet är det ytterst aktuellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in