Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-29, 11:18
  #4753
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Precis, för personen är väl bara ett intellektuellt koncept och en föreställning. När vi strippar oss på alla personer, den tänkande - den seende - den observerande osv. finns det bara det stilla, tysta och rena (om man nu kan säga så men det är känslan jag har av tillståndet) kvar. Vad är man när man inte identifierar sig med någon eller någonting?

Kan man strippa sig på observationen med? Ingen person, å ingen observation. Bara varande.

Varandet måste ju uppfattas, kanske av sig själv, men det måste väl finnas en observation för att en upplevelse ska uppstå öht?
Citera
2018-07-29, 16:00
  #4754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Precis, för personen är väl bara ett intellektuellt koncept och en föreställning. När vi strippar oss på alla personer, den tänkande - den seende - den observerande osv. finns det bara det stilla, tysta och rena (om man nu kan säga så men det är känslan jag har av tillståndet) kvar. Vad är man när man inte identifierar sig med någon eller någonting?

Kan man strippa sig på observationen med? Ingen person, å ingen observation. Bara varande.

När man sett igenom all separation, så kvarstår bara alltet.

Upplevelser är en del av alltet, vi är alltet. Den enda identifikation som kvarstår är att vara hela universum.
Citera
2018-08-24, 20:57
  #4755
Medlem
spyder123s avatar
Måste tipsa om denna person som jag tycker förklarar detta tydligare än någon annan jag har stött på. Har länge försökt konkretisera vad "upplysning" egentligen är för något, hur det relaterar till känslor och varför vissa känslor är "falska" såsom ångest medan vissa är "äkta" såsom kärlek. Man har en inneboende uppfattning men den är svår att sätta ord på. Denna person tycker jag dock gör det mycket bra! Har bara 100 subscribers men förtjänar många fler enligt mig. Inget ont om andra youtube-gurus men ibland tycker jag att t.ex. Sadhguru (som verkar vara stor i hela världen men främst i indien) verkar njuta lite för mycket av att vara poppis... men så länge man är medvetet om sitt ego så.

Länk:
https://www.youtube.com/channel/UCom...HM9sWKGpHnIH4g
Citera
2018-09-07, 18:33
  #4756
Medlem
spyder123s avatar
nvm
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-09-07 kl. 18:35.
Citera
2018-09-07, 18:43
  #4757
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Måste tipsa om denna person som jag tycker förklarar detta tydligare än någon annan jag har stött på. Har länge försökt konkretisera vad "upplysning" egentligen är för något, hur det relaterar till känslor och varför vissa känslor är "falska" såsom ångest medan vissa är "äkta" såsom kärlek. Man har en inneboende uppfattning men den är svår att sätta ord på. Denna person tycker jag dock gör det mycket bra! Har bara 100 subscribers men förtjänar många fler enligt mig. Inget ont om andra youtube-gurus men ibland tycker jag att t.ex. Sadhguru (som verkar vara stor i hela världen men främst i indien) verkar njuta lite för mycket av att vara poppis... men så länge man är medvetet om sitt ego så.

Länk:
https://www.youtube.com/channel/UCom...HM9sWKGpHnIH4g
Det var många klipp i den länken - kan du inte välja ut ett specifikt klipp som stämmer väl överens med trådens ämne...?
Citera
2018-09-07, 18:58
  #4758
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det var många klipp i den länken - kan du inte välja ut ett specifikt klipp som stämmer väl överens med trådens ämne...?
Det är ju en videoserie så tanken är väl att man ska börja från botten. De är alla relevanta till denna tråd. Jag tycker alla är lika bra.

En som är kort och rätt "lätt" är denna, som löste en av mina frågeställningar (varför kärlek är en "äkta känsla"). Jag förstår att det inte låter relevant för tråden men det är det faktiskt:
https://www.youtube.com/watch?v=hchyFwnZw0k

Här en annan kortfilm som behandlar det undermedvetna:
https://www.youtube.com/watch?v=_CsweD6vM88
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-09-07 kl. 19:01.
Citera
2018-09-07, 23:36
  #4759
Medlem
Skogismyras avatar
https://youtu.be/pfwB0Nl56ho från 37:07
Citera
2018-09-11, 22:08
  #4760
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
https://youtu.be/pfwB0Nl56ho från 37:07
Oj, jättevackert och bra förklarat.
Citera
2019-02-06, 17:07
  #4761
Medlem
zio86s avatar
Tror mitt ego till visst del dog år 2017. Efter egos död har jag endast tankar vid behov. Normalt är det nu helt tomt i huvudet och upplevs som om jag iakttar mig själv inifrån.
Citera
2019-02-07, 10:37
  #4762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varandet måste ju uppfattas, kanske av sig själv, men det måste väl finnas en observation för att en upplevelse ska uppstå öht?

Våran subjektivitet står för uppfattningen om varandet. Varandet bygger på att någon är. Precis som en observation kräver någon som observerar.

våran identitet skapar vi själva genom att förenkla ner oss själva till en person som vi representerar som i psykologiska sammanhang kallas "Egot"

Det är egot som är den varande i varandet, den observerande i observationen. Stänger vi av den mentala processen som resulterar i egokomplexet stänger vi också av varandet och observationen. Kvar finns bara de uråldriga processer som vi har ärvt av våra biologiska förfäder. Djur behöver också äta knulla oosv, men inte har de någont varande. Att benämna dessa sinnestämningar med ord är att packa om detta till ett koncept som är förklarligt för egot vilket också reducerar bort den främmande kvalitererna av upplevelserna.

Som svar på din fråga så måste det alltid finnas ett ego för att tolka begrepp som har konceptualicerats av samma process som skapar egot. Som "vara" "upplevelser" "Obeservationer"

Du måste gå utanför dessa begreppen för att hitta något djupare och tidigare inom dig.
__________________
Senast redigerad av SnyggLinus 2019-02-07 kl. 10:39.
Citera
2019-02-08, 14:48
  #4763
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Tror mitt ego till visst del dog år 2017. Efter egos död har jag endast tankar vid behov. Normalt är det nu helt tomt i huvudet och upplevs som om jag iakttar mig själv inifrån.

Låter inte fel, något speciellt radikalt som ledde upp till detta eller många års övning?
Citera
2019-02-08, 18:00
  #4764
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Låter inte fel, något speciellt radikalt som ledde upp till detta eller många års övning?

Ja, jag blev svårt psykiskt sjuk sensommaren 2017. Det gjorde så ont att egot kollapsade efter sex månader konstant smärta (vägrade ta medicin eller annan smärtlindrande substans).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback