Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-28, 00:20
  #1
Medlem
Probelimes avatar
Såg nyss Beck. I denna film hade vakterna inga vapen på svenska kärnkraftverk.
Är detta verklighetstroget?

Visst är väl kärnkraftverk skyddsobjekt eller är det bara för al-quaida att åka dit med lite fika och spränga ett kärnkraftverk i morgon?
Citera
2010-10-28, 00:32
  #2
Medlem
Mr.Deagles avatar
Eller så sitter det nån insatsberedd skyddsstyrka någonstans och väntar på att de vanliga vakterna larmar? En fördel är tex att ingen kan ta vakternas vapen genom hot eller liknande och använda mot de.
Citera
2010-10-28, 00:46
  #3
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Deagle
Eller så sitter det nån insatsberedd skyddsstyrka någonstans och väntar på att de vanliga vakterna larmar? En fördel är tex att ingen kan ta vakternas vapen genom hot eller liknande och använda mot de.
Det var det dummaste jag hört på länge. Just därför man är beväpnade, inte kunna hotas.....
Vet du inget om ämnet vapen och militär. var vänlig öppna ej käften.
Citera
2010-10-28, 00:48
  #4
Avstängd
Somalisk-pizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Det var det dummaste jag hört på länge. Just därför man är beväpnade, inte kunna hotas.....
Vet du inget om ämnet vapen och militär. var vänlig öppna ej käften.

Nej, tyvärr har han rätt. Varit flera överfall då de snott vapnen från vakter etc på militära baser.
Citera
2010-10-28, 00:49
  #5
Medlem
Mr.Deagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Det var det dummaste jag hört på länge. Just därför man är beväpnade, inte kunna hotas.....
Vet du inget om ämnet vapen och militär. var vänlig öppna ej käften.

haha så om det kommer en snubbe hållandes en annan med en kniv runt hans hals och säger "ge mig din pistol annars dödar jag honom"? Vad gör vakterna då? skjuter?
nix, de ger honom vapnet för det är de sagda att göra.
Citera
2010-10-28, 01:15
  #6
Medlem
Tibryss avatar
Kärnkraftsverk vaktas av Skyddsvakter, deras beväpning är jag dock osäker på, men en pistol och något eventuellt hårdare vid behov skulle jag gissa på, en pistol 88 och kanske ak4 / 5 är rimligt kan man tycka.
Citera
2010-10-28, 02:17
  #7
Medlem
revodnebs avatar
Jag har jobbat på ett svenskt kärnkraftverk och säkerheten är ett skämt. Mer än så tänker jag inte avslöja.
Citera
2010-10-28, 02:57
  #8
Medlem
HRTs avatar
Man skulle ju kunna tro att infrastruktur och viktiga samhälls anläggningar som kraft och energi borde ha beväpning och skydds åtgärder men de är mer önskvärt än sanning. Men återigen Sverige är naiva om det inte har hänt finns det inte och de som gör hot, risk analyser kan inte tänka frammåt utan tyvärr måste saker ske innan man gör något åt det.
Svenska skyddsvakter på anläggningar, fabriker jobbar ofta obeväpnade under fredstid i krigstid dock är de skyddsvakter och kan tilldelas pistol enbart (civila skyddsvakter)dock kan man tycka att våra kärnkraftverk borde ha en större bevaknings styrka och kanske tom polis eller en liten försvarsgrupp men oftast är det väktare/skyddsvakter med ficklampa o batong. Kommer ihåg för ca 15 år sedan bevakadade jag SAAB robot containers sittandes i en volvo 245 och med en gummibatong, de skulle skickas med båt och skulle bevakas jag frågade efter vad jag skulle göra om något skulle hända och de enda de sa somna inte..mkt har hänt på 15 år men mentaliteten finns kvar. Skrämmande va dåligt förberedda vi är något måste hända så är det alltid innan någon byråkrat jävel skyller ifrån sig och man tar tag i problemet.
Citera
2010-10-28, 09:34
  #9
Medlem
sang-reals avatar
Med vilket lagstöd har civila skyddsvakter pistol??

Jag hittar ingen paragraf som ger dom rätt till att bära vapen.
Citera
2010-10-28, 09:47
  #10
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Med vilket lagstöd har civila skyddsvakter pistol??

Jag hittar ingen paragraf som ger dom rätt till att bära vapen.

"En skyddsvakt får efter medgivande av godkännandemyndigheten
utrustas med skjutvapen enligt rikspolisstyrelsens föreskrifter om
väktares utbildning och utrustning m m (RPS FS 1987:1, FAP 579-2).
Sådant medgivande anges på godkännandet."
__________________
Senast redigerad av Engelbreckt 2010-10-28 kl. 09:50.
Citera
2010-10-28, 09:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Med vilket lagstöd har civila skyddsvakter pistol??

Jag hittar ingen paragraf som ger dom rätt till att bära vapen.

http://www.polisen.se/Global/www%20o...SFS2009_18.pdf

Citat:
18 § En väktare får bära och använda skjutvapen i bevakningen om
förutsättningarna som föreskrivs i bilaga 12 är uppfyllda och om han eller
hon
- fyllt 23 år och har utfört bevakning under minst ett år,
- med godkänt resultat har genomgått föreskriven utbildning i
handhavande av skjutvapen enligt bilaga 11 och
- därefter årligen med godkänt resultat har avlagt ett kompetensprov för
skjutvapnet.
En väktare får när dessa förutsättningar är uppfyllda bära och använda
skjutvapen endast i syfte att skydda sig själv eller annan person mot
brottsligt angrepp som avses i 24 kap. 1 § 1 brottsbalken.
Godkännandemyndigheten ska föra en förteckning över väktare som
genomgått utbildning enligt bilaga 11.

Detta är för väktare, inte skyddsvakter men det är liknande regler när det gäller skjutvapen. Sen har skyddsvakter ytterligare rättigheter som gäller på skyddsobjektet.

Det är ovanligt med beväpnade skyddsvakter och väktare i Sverige. Just på kärnkraftverk har man löst säkerheten på annat sätt (Lager på lager på lager) för att förhindra intrång.

Edit:

Såg ovanstående inlägg. Det är just beskrivningen i FAP:en för väktaren som gäller då. Det enda som står i skyddsvaktens FAP är att denna får ha vapen precis som väktare.

Detta betyder också att en skyddsvakt inte får använda vapnet till annat än skydda sig själv eller annan från våld. Det är alltså inte tillåtet för en skyddsvakt att använda vapnet om någon tränger in på området och försöker komma vidare in, bara om skyddsvakten blir angripen själv och det är förmodligen därför vi inte har beväpnade skyddsvakter på kärnkraftverken.
__________________
Senast redigerad av Kalmar2004 2010-10-28 kl. 09:57.
Citera
2010-10-28, 18:19
  #12
Medlem
HRTs avatar
ja men det finns militära skyddsvakter och civila skyddsvakter som jobbar för auktoriserade bevakningsföretag ett bra ex är arlanda flygplats där går civila skyddsvakter beväpnade likaså på Kockums där man bygger ubåtarna. Volvo flygmotor i Thn har också skyddsvakter men är inte beväpnade dock är det beväpning på arlanda och de är inga militära skyddsvakter.
Väktare, skyddsvakter, ordningsvakter och personskyddsväktare kan få bära skjutvapen efter genom gången has (handhavande av skjutvapen utb) plus att polisen/regeringen fattat att objektet skall skyddklassas långt ifrån alla dessa skyddklassade objekt skyddas med vapen, men krav på skyddsvakter.

Securitas, G4S, SBT, mfl har tillstånd för vapen på vissa objekt efter föreskriven utb och godkännande förstås från myndighet inget konstigt alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback