Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-27, 23:30
  #1
Avstängd
londonpariss avatar
nu ställer jag en dum fråga:

den där wikileak som läcker information om USA, jag fattar inte hur har dom fått tag på informationen?

hur kan usa inte stämma dom för integritets brott?

snälla förklara pedagogiskt.

tack på förhand.
Citera
2010-10-27, 23:32
  #2
Medlem
anooonyms avatar
Det är inte wikileaks som läcker informationen. Det är personer som läcker den, till WL.
Citera
2010-10-27, 23:32
  #3
Medlem
SourTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonparis
nu ställer jag en dum fråga:

den där wikileak som läcker information om USA, jag fattar inte hur har dom fått tag på informationen?

hur kan usa inte stämma dom för integritets brott?

snälla förklara pedagogiskt.

tack på förhand.

Gällande integritetsbrotten är jag inte så inläst men informationen får de genom anonyma källor, det är alltså inte Wikileaks i sig som gräver fram informationen. Den tillhandahålls av någon, som förmodligen har insyn i den organisationen som fallet gäller, och sen får Wikileaks bedöma sanningshalten och försöka säkerställa att informationen inte är felaktig.

EDIT : Var visst tvåa på bollen där.
Citera
2010-10-27, 23:34
  #4
Avstängd
londonpariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SourTimes
Gällande integritetsbrotten är jag inte så inläst men informationen får de genom anonyma källor, det är alltså inte Wikileaks i sig som gräver fram informationen. Den tillhandahålls av någon, som förmodligen har insyn i den organisationen som fallet gäller, och sen får Wikileaks bedöma sanningshalten och försöka säkerställa att informationen inte är felaktig.

EDIT : Var visst tvåa på bollen där.

jo - men hur kan usa inte stämma wikileaks? i usa stämmer dom ju alla för mindre saker.
Citera
2010-10-27, 23:36
  #5
Medlem
SourTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonparis
jo - men hur kan usa inte stämma wikileaks? i usa stämmer dom ju alla för mindre saker.

Har som sagt inte riktig koll på den biten, men det har väl att göra med att de släpper dokumenten genom Sverige som har en lagstiftning som gör detta möjligt. Om någon annan har bättre koll på detta får de gärna förklara var jag har fel eller förtydliga om jag mot förmodan skulle ha rätt
Citera
2010-10-27, 23:42
  #6
Avstängd
londonpariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SourTimes
Har som sagt inte riktig koll på den biten, men det har väl att göra med att de släpper dokumenten genom Sverige som har en lagstiftning som gör detta möjligt. Om någon annan har bättre koll på detta får de gärna förklara var jag har fel eller förtydliga om jag mot förmodan skulle ha rätt

va??? men vad sjukt, då menas det ju att om ngn har fått tag i ett företags hemligheter typ hur man konstruerar coca cola (som företaget ABSOLUT inte lämnar ut receptet till ngn) men om

ngn får tag på receptet och via Sverige mass distribuerar receptet så kan alltstå coca cola inte stämma ansvarig utgivare?

ha,ha,ha om det är så, så kan man ju få tag i företags hemligheter och lämna ut dom via svenskar länkar utan att bli stämd? har jag fattat det rätt?
Citera
2010-10-28, 00:13
  #7
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonparis
va??? men vad sjukt, då menas det ju att om ngn har fått tag i ett företags hemligheter typ hur man konstruerar coca cola (som företaget ABSOLUT inte lämnar ut receptet till ngn) men om

ngn får tag på receptet och via Sverige mass distribuerar receptet så kan alltstå coca cola inte stämma ansvarig utgivare?

ha,ha,ha om det är så, så kan man ju få tag i företags hemligheter och lämna ut dom via svenskar länkar utan att bli stämd? har jag fattat det rätt?
Tror inte upprördheten egentligen handlar så mycket om ”hemligheterna” som läckt, särskilt då det är svårt att klassa vissa mörklagda delar som just hemligheter.
Det är väl snarare så att man med detta läckage drog ned byxorna på propagandamaskineriet och lät den stora publiken få en inblick i delar av den skitiga verkligheten bakom kulisserna, och detta vill naturligtvis varken regissörer, biljettförsäljare eller managers acceptera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback