2010-10-25, 23:45
Bannlyst
Hej.
Skulle överföra pengar till en polare idag (Nordea - Handelsbanken) via internetbanken, jag råkade skriva en nolla som inte skulle vara där mellan clearingnr. och kontonr. Överföringen skedde för någon minut sedan och otroligt nog har pengarna redan överförts (brukar väll göras nästa dag när det är en annan bank?). Som tur var skrev jag mottagarens namn också om det nu spelar nån roll?

Risken att någon har det kontonr bör väll va ganska liten, med tanke på att det är en siffra för mycket?
När jag ringer banken imorgon, kommer jag få tillbaka pengarna eller kommer min polare få pengarna?
Finns det en risk att jag förlorat närmare 10 lax för en nolla?
Kan jag åtgärda det nu på något sätt?

Tack för svar.

/Orolig MrSchniben
Citera
2010-10-25, 23:47
Medlem
Pelicans avatar
Det är lugnt, pengarna kommer absolut inte försvinna eller hamna i orätta händer. Ring banken och förklara situationen så ska du se att du får tillbaka dem ganska snabbt.

I förtsättningen, kontrollera alltid en gång när du skickar så stora summor
Citera
2010-10-25, 23:49
Bannlyst
alltså jag trodde att jag gjorde ett sådant misstag en gång min bank är swedbank och då sade swedbank att de inget kunde göra om pengarna gått in på fel konto, finns ingen lag på det....bara om den som fått pengarna av misstag har ett gott hjärta som lämnar tillbaks pengarna.

men enligt swedbank skulle detta inte gå, om jag skrev in namnet, eftersom namnet inte överenstämmer med konto nr

så din bank suger! om pengarna ändå lyckats överföra så suger din bank rejält. stäm skiten ur dom!
Citera
2010-10-25, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pelican
Det är lugnt, pengarna kommer absolut inte försvinna eller hamna i orätta händer. Ring banken och förklara situationen så ska du se att du får tillbaka dem ganska snabbt.

I förtsättningen, kontrollera alltid en gång när du transfererar så stora summor

Tack för svaret!, kollade faktiskt två gånger innan överföringen men man e lite trött.

/Mindre orolig MrSchniben
Citera
2010-10-26, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonparis
alltså jag trodde att jag gjorde ett sådant misstag en gång min bank är swedbank och då sade swedbank att de inget kunde göra om pengarna gått in på fel konto, finns ingen lag på det....bara om den som fått pengarna av misstag har ett gott hjärta som lämnar tillbaks pengarna.

men enligt swedbank skulle detta inte gå, om jag skrev in namnet, eftersom namnet inte överenstämmer med konto nr

så din bank suger! om pengarna ändå lyckats överföra så suger din bank rejält. stäm skiten ur dom!
Det kanske inte har gått och pengarna går tillbaka automagiskt när de noterar det?

Fast jag tycker det där snacket är rätt löjligt för om de eller något företag eller så gjorde fel så inte fan skulle man få behålla pengarna ..
Citera
2010-10-26, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSchniben
Tack för svaret!, kollade faktiskt två gånger innan överföringen men man e lite trött.

/Mindre orolig MrSchniben
Det skönaste är ju helt klart om man kan få/ha allt i en textfil/e-mail/... och bara kunna kopiera så slipper man oroa sig =P
Citera
2010-10-26, 10:34
Medlem
hmm, om den enda skillnaden är en extra nolla så är det nog ungefär 0% chans att någon annan har just det kontonumret. det är mycket möjligt att pengarna hittar rätt ändå. hör av dig till mottagaren (alltså h*n som ska ha pengarna)
Citera
2010-10-26, 14:43
Medlem
Whiteliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibbolu
hmm, om den enda skillnaden är en extra nolla så är det nog ungefär 0% chans att någon annan har just det kontonumret. det är mycket möjligt att pengarna hittar rätt ändå. hör av dig till mottagaren (alltså h*n som ska ha pengarna)

Precis. Extranollor mellan clearing och kontonr kan jag mkt väl tänka mig att de försvinner bort per automatik.

Det ska bara gå att verifiera en överföring och skicka iväg pengarna förutsatt att det konto man anger faktiskt verkligen finns, det går inte att skicka pengar ut i tomma intet, då säger banken ifrån redan innan verifieringen. Och det är 110% omöjligt att någon har ett kontonr samma som ditt fast med en extra nolla, av många anledningar.

Pengarna har förmodligen redan hittat sina nya ägare imorse.
Citera
2010-10-26, 18:26
Medlem
Tirpitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitelies
Extranollor mellan clearing och kontonr kan jag mkt väl tänka mig att de försvinner bort per automatik.

Bekräftar.
Citera
2010-10-28, 01:39
Medlem
Generellt så fyller Nordeas internetbank ut SHB kontonummer, så nollan kan ibland komma av internetbanken själv.

Swedbank ljuger, eller har ingen koll.

När man har felaktigt överfört till en felaktig mottagare anmäls detta till avsändande bank, banken kontaktar mottagarens bank - och ett brev skickas ut till kontohavaren.

För banken måste ha tillstånd för att återföra pengarna, om ett sådant medgivande inte ges är det polisanmälan -> stöld som gäller, och ja det finns det lag emot!

För övrigt står det i alla kontoavtal, att kunden är skyldig att hålla koll på både utgifter och inkomster på ett konto - och kunna redogöra för dem
allt för att skydda banken
Citera
2010-10-28, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av typat
Generellt så fyller Nordeas internetbank ut SHB kontonummer, så nollan kan ibland komma av internetbanken själv.

Stämmer. Jag ringde Nordea och de sa att systemet lägger till en nolla när man överför till handelsbanken.
Kan också bekräfta att mottagaren fick sina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in