• 1
  • 2
2010-10-25, 19:57
Medlem
addehds avatar
Som topic lyder.

Jag har två banker nu, LF och Avanza. Vilken av dessa banker skall jag ha mina sparpengar på? Antar att det är bättre att ha dem avskiljda från min vardagliga ekonomi så det inte går att komma åt dem lika enkelt.

Kan tilläggas att jag investerar de flesta av mina sparpengar i några fonder och aktier.
Citera
2010-10-25, 20:05
Medlem
stilltons avatar
jag har samma upplägg själv och skaffade avanza just för sparande och aktiehandel.
personligen kör jag ca hälften av sparandet i avanza zero och handlar aktier för resten. allt ligger i en kapitalförsäkring.
Citera
2010-10-25, 20:10
Medlem
addehds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jag har samma upplägg själv och skaffade avanza just för sparande och aktiehandel.
personligen kör jag ca hälften av sparandet i avanza zero och handlar aktier för resten. allt ligger i en kapitalförsäkring.

Har själv ca hälften av sparandet i avanza zero också, samt 2/3 av resten i avanza bank holding aktien. ska nog sälja det dock och bara ha i fonden. är så pass oinsatt så vågar därför inte investera i något annat :/
Citera
2010-10-25, 20:16
Medlem
DollarMakers avatar
rekommenderar Västbanken...
Citera
2010-10-25, 20:27
Medlem
addehds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
rekommenderar Västbanken...

fyndigt känns som hela Västbanken är i Sverige redan.. Kanske kommer en sådan bank för eller senare.
Citera
2010-10-25, 21:48
Medlem
Du har ju 1.25% ränta på Avanza sparkonto + Klarna. Det är väl bättre än vad länsförsäkringar har (0.6-0.65%?)

Men inget av det är ju bäst.

Vill du ha friheten att komma åt dem nästan direkt så kör Hoistspar med 2.6% ränta.
Kan du tänka dig att låsa upp pengarna ett tag kolla sparkontoplus (bluestep.)
Kan du tänka dig att ta en risk mot lite högre ränta ändå kan du spara hos Akelius, men då kan du även bli av med pengarna.
Citera
2010-10-25, 21:52
Medlem
Kolla på http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm för bästa ränta för dina pengar.
Jag har bytt ett par gånger. Kör hoistspar nu som har bäst ränta.
Sen kör jag avanza för fondsparande!
Citera
2010-10-25, 22:05
Medlem
Hänger med lite här och frågar lite.

Har Swedbank, och har precis startat upp Avanza.
Skall månadsspara i Zero och funderar nu på att flytta över pensionsspar och allt till Avanza.
Har en liten summa i aktier samt pensionssparet som i så fall skulle flyttas över.
Bara behålla sparkonto och lönekonto på Swedbank.
All "invest och lek" flyttas över.
Skall man?
Citera
2010-10-25, 22:26
Medlem
Jag hade ju hellre frågat mig varför man skulle ha kvar löne- och sparkonto på Swedbank =P, men så är jag ju kanske dum.

Bra att ha någonstans att gå in om det regnar exempelvis.
Citera
2010-10-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag hade ju hellre frågat mig varför man skulle ha kvar löne- och sparkonto på Swedbank =P, men så är jag ju kanske dum.

Bra att ha någonstans att gå in om det regnar exempelvis.

Så du menar att man skall köra över allt till Avanza?
Eller har du annat förslag gällande lönekonto och spar?
Citera
2010-10-27, 18:50
Medlem
Så, baserat på tystnaden så antar jag att ni rekommenderar att man flyttar pensionsspar och aktier till Avanza?
Citera
2010-10-27, 19:40
Medlem
Jag hade åtminstone haft kvar någon form av konto på en traditionell bank. Finns väl vissa lägen där det kan vara bra att ha ett kontor att gå till. Tänker främst på bank/plusgiro utbetalningar, postväxlar och kontanter.

Kommer du låna av storbanken kommer de vilja ha alla dina affärer om du ska få bra räntor osv, finns mycket att väga in i bilden om huruvida man ska flytta allt eller inte. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna osv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in