Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-06-24, 13:29
  #1
Medlem
anteDs avatar
Hej

Nu när man börjar fylla datorn med bilder från digitalkameran (tror det är ca 4000 än så länge) så vill man ju inte gärna att de skall försvinna vid en krasch eller så.

Därför måste det till lite backup på det hela. Men vad skall man välja för medium till det? En CD-skiva har ju inte allt för många års livslängd egentligen och det vore ju tråkigt om barnen inte får se bilderna när de växer upp.

Så hur skall man bäst gå tillväga om man vill spara sitt data länge? Hela livet helst.
Hårddiskar, band, skivor, flashminnen?

Tips och diskusion mottages tacksamt
Citera
2004-06-24, 13:32
  #2
Medlem
Comps avatar
Band används för det mesta om det ska vara något bättre beständighet (BBC och andra nyhetsmedier använder band). Men även där är det mycket tveksamt om beständigheten verkligen motsvarar förväntningarna.

I dagsläget saknas bättre form av beständighet tyvärr.
Citera
2004-06-24, 13:43
  #3
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Om jag inte missminner mig så är mikrofilm för närvarande det bästa lagringmediumet när det gäller hållbarhets-tid, tror det ligger på ca 1000 år.
Citera
2004-06-24, 13:45
  #4
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Om jag inte missminner mig så är mikrofilm för närvarande det bästa lagringmediumet när det gäller hållbarhets-tid, tror det ligger på ca 1000 år.

Jag tror vi pratar om digitalt lagringsmedia...
Citera
2004-06-24, 13:52
  #5
Medlem
anteDs avatar
Har väl redan accepterat att det inte finns något som håller livet ut, så man får ju antagligen med ett par års mellanrum ta fram alla backuper och kopiera över datat till en ny enhet.

Är det värt att investera i en bandstation eller skall man nöja sig med att bränna nya DVD:er vart 5 år?

Redan nu börjar det ju vara kring 1-2 GB och då har jag bara haft kameran i 9 månader, så man kan ju tänka sig att det kommer att bli en del data genom åren.
Citera
2004-06-24, 13:53
  #6
Medlem
anteDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comp
Jag tror vi pratar om digitalt lagringsmedia...

Precis. Vissa bilder kommer säkert att framkallas oxå, men knappast på microfilm.
Citera
2004-06-24, 13:56
  #7
Medlem
Comps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteD

Är det värt att investera i en bandstation eller skall man nöja sig med att bränna nya DVD:er vart 5 år?


DVD är betydligt mycket sämre än CD dock!

Mitt förslag är - sålla hårt, skaffa en dedikerad hårddisk på 120Gb och Backupa den regelbundet (kanske en annan hårddisk) då kommer du alltid att ha allt tillgängligt och backupat.

.
Citera
2004-06-24, 13:58
  #8
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Jag lägger mina bilder, och annat jag inte vill bli av med, på två olika hårddiskar på två olika datorer. Har ett litet program som syncar katalogerna dagligen.

Jag har även tankar på att köpa en extrern hårddisk och förvara den på något annat ställe än hemma, i fall det börjar brinna eller något liknande.

Jag tror att hårddiskar är det bästa valet, i alla fall för mig som har ganska mycket data jag inte vill bli av med, runt 100Gb and growing.

Ett annat alternativ är att hyra plats på en server som står säkert. Det kostar ett par hundralappar om året.
Citera
2004-06-24, 14:06
  #9
Medlem
Broder Tutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Om jag inte missminner mig så är mikrofilm för närvarande det bästa lagringmediumet när det gäller hållbarhets-tid, tror det ligger på ca 1000 år.

Yes. rajt jo are.
Ska det vara beständigt får det bli mikrofilm (av extremt hög kvalitet) eller pappersremsa (igen!) av syrafattigt arkivbeständigt papper. Vad beträffar mikrofilm hindrar inget att data lagras som bildpunkter vilket ger bra packningstäthet. Det gäller dock att dokumentera lagringsformatet (datastrukturen) ordentligt så att den kan tolkas om hundratals år. Lämpligen lagras block av data som punkter tillsammans med ECC (Error Correction Code) och slutchecksummor. Att återläsa data från mikrofilm är en baggis rent optiskt.

CD- och DVD-media håller inte alls så bra som det var tänkt. Readn nu kan jag se att mina tidigaste brända CD-skivor (på högkvalitativt media) från 1996 börjar degenerera. DVD-media lär ha samma egenskaper eftersom den organiska legeringen påminner om CD-skivans.

Band håller ganska bra med lider av det klassiska problemet (som märks på gamla ljudband) med magnetisk smitta mellan bandvarv på rullarna. Det går att (vilket görs för masterljudband) minska smittan genom att ha pappersband mellan varje varv magnetband.

För att just ta digitalbilder är jag orolig att en hel generations dokumentation kan gå förlorad eftersom det inte är allmänt känt att datamedia degenererar (ganska brutalt). Det blir antagligen svårare för framtiden att ta del av våra bilder än det är för oss att ta del av glasplåtsnegativ från tidigt nittonhundratal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback