2024-09-22, 21:43
Medlem
shariqduponts avatar
Fitta vad längesedan detta var. Ska försöka att uppdatera här lite då och då bara för min egen skull. När jag går tillbaka och läser i denna journal så var jag nästan starkare förut men med lägre kroppsvikt. Då ska ni också veta att jag tränat halvt kontinuerligt de senaste åren.

Idag ligger min kroppsvikt på 76kg.

Har i princip slutat köra bröstövningar för det är enda muskelgruppen som jag inte tappat något. Kör en bröstövning i veckan.

Vill ligga på 4/5 pass varje vecka. Sommaren har dock varit dålig men nu kör vi!

Om 2 veckor ska jag börja köra 5x5 på basövningarna men behöver en till vecka med att träna vanligt för att vänja kroppen. Sommaren har varit katastrofal.

Pass från i onsdags (kört 2 till pass sedan dess men börjar om imorgon igen):

Lutande hantelpress:
16x20kg
10x32,5kg
10x35,5kg

Chins:
KVx10
KVx10
KVx10

Sittande rodd maskin:
10x80kg
10x80kg
10x80kg

Tricepspress med Z-stång:
16x30kg
12x30kg
12x30kg

Skivstångscurl:
10x30kg
10x30kg
10x30kg
Citera
2024-09-25, 23:17
Medlem
shariqduponts avatar
Skriver upp passen från denna vecka för nästa börjar jag med 5x5 i basövningarna.

Knäböj:

16x60kg
12x80kg
6x90kg
6x90kg
8x90kg

Sittande vadpress:
10x40kg
10x40kg
10x40kg

Liggande benlyft:
20xKV
20xKV
20xKV

Crunches:
20xKV
20xKV
20xKV

Kommentar: Tagit lite mått på kroppen också. Mycket bukfett känner jag men rutorna är synliga i vissa ljus. Lite för mycket fett dock, skönt att sommaren är över för det ändamålet.

Satsar på att gå minst 10k steg varje dag också och det fungerar bra.
Citera
2024-09-26, 23:12
Medlem
shariqduponts avatar
Militärpress:
12x40kg
8x50kg
8x50kg
2x60kg (För tungt, trodde jag skulle ta en 4a åtminstone)

Latsdrag:
16x65kg
10x80kg
8x85kg
4x90kg (Lite för tungt)

Hantellyft åt sidan
16x7kg
12x14kg
12x14kg
12x14kg

Hantelrodd
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV

Kommentar: Rätt bra pass. Måste se till att värma upp bättre dock..känns som att jag är på gång med träningen igen!
Citera
2024-09-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shariqdupont
Militärpress:
12x40kg
8x50kg
8x50kg
2x60kg (För tungt, trodde jag skulle ta en 4a åtminstone)

Latsdrag:
16x65kg
10x80kg
8x85kg
4x90kg (Lite för tungt)

Hantellyft åt sidan
16x7kg
12x14kg
12x14kg
12x14kg

Hantelrodd
12x25kg
12x25kg
12x25kg

Hängande benlyft
10xKV
10xKV
10xKV

Kommentar: Rätt bra pass. Måste se till att värma upp bättre dock..känns som att jag är på gång med träningen igen!

Med tanke på din militärpress måste din form på hantellyften åt sidan vara fel, finns inte en chans att du är så stark i den.

Dina Latsdrag ser också ut att vara oproportionerligt starka jämfört med din hantelrodd, ett tips på latsdragen för att mäta din progression är att räkna alla som du klarar till att nudda bröstet för sig, och sedan räkna partial repsen för sig, och dokumentera dom som t.ex. 6 + 5.
Citera
2024-09-27, 15:36
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Med tanke på din militärpress måste din form på hantellyften åt sidan vara fel, finns inte en chans att du är så stark i den.

Dina Latsdrag ser också ut att vara oproportionerligt starka jämfört med din hantelrodd, ett tips på latsdragen för att mäta din progression är att räkna alla som du klarar till att nudda bröstet för sig, och sedan räkna partial repsen för sig, och dokumentera dom som t.ex. 6 + 5.
Haha, ja det stämmer säkert det du säger. Jag brukar t o m köra med 20kg på hantellyft åt sidan ibland. Såklart att det är med fuskig form men brukar få sån ruskig pump! Har du något bra klipp på hur man ska köra hantellyft åt sidan med bra form?

Jag är jäkligt stark i latsdragen, det är nog min starkaste övning på gymmet. Så när jag körde 10x80kg t ex så nuddar jag bröstet på alla förutom sista 2; menar du att jag kanske borde dokumentera som 8+2 då? Kan nog ta betydligt mycket mer i hantelrodden också men har precis börjat köra den övningen så nöter lite teknik också, vill göra det ordentligt!
Citera
2024-09-27, 15:52
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Haha, ja det stämmer säkert det du säger. Jag brukar t o m köra med 20kg på hantellyft åt sidan ibland. Såklart att det är med fuskig form men brukar få sån ruskig pump! Har du något bra klipp på hur man ska köra hantellyft åt sidan med bra form?

Äh "surfa racket" bara, dvs tungt och fusk ned till lätt och strikt. Det behöver inte vara svart eller vitt, man kan göra båda under ett pass. Det är så More Plates More Dates kör och han har bättre axlar än de flesta andra preppare/influencers/fake nattys.
Citera
2024-09-27, 16:29
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Äh "surfa racket" bara, dvs tungt och fusk ned till lätt och strikt. Det behöver inte vara svart eller vitt, man kan göra båda under ett pass. Det är så More Plates More Dates kör och han har bättre axlar än de flesta andra preppare/influencers/fake nattys.
Tack för tipset!! Hade inte hört talas om honom innan. Kikar på en av hans videos nu och får en bra påminnelse om att också foka lite på rear delts. Längesedan jag gjorde det. Finns inga bra kablar i mitt gym men finns en maskin som är OK.

Det är denna video: https://www.youtube.com/watch?v=BlSinvbNqIA
Citera
2024-09-27, 16:56
Medlem
Citat:

Jag är jäkligt stark i latsdragen, det är nog min starkaste övning på gymmet. Så när jag körde 10x80kg t ex så nuddar jag bröstet på alla förutom sista 2; menar du att jag kanske borde dokumentera som 8+2 då? Kan nog ta betydligt mycket mer i hantelrodden också men har precis börjat köra den övningen så nöter lite teknik också, vill göra det ordentligt!

RP har ofta schyssta formcheckar på några sekunder i alla övningar. Bara söka på typ RP lateral raise technique.

Men om det funkar för dig att köra så ska du självklart fortsätta, vet att typ Seth Feroce som exempel kör sjukt tungt i den övningen. Jag brukar alltid köra i kabel från höfthöjd ungefär och strikt, blir lite bättre motståndskurva i kabel och pumpen blir galen varje gång.

Om du klarar 8 ner till bröstet på 80kg är det imponerande på din låga vikt 👍 jag brukar bokföra dom så i min logg ja, för jag kom på efter ett tag att det är omöjligt att se sin progression i den övningen annars om det bara står typ 80 x 10, för det är ju en övning där det verkligen är värt att göra några partials efter man inte klarar att nudda bröstet längre.
Citera
2024-09-27, 22:59
Medlem
shariqduponts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
RP har ofta schyssta formcheckar på några sekunder i alla övningar. Bara söka på typ RP lateral raise technique.

Men om det funkar för dig att köra så ska du självklart fortsätta, vet att typ Seth Feroce som exempel kör sjukt tungt i den övningen. Jag brukar alltid köra i kabel från höfthöjd ungefär och strikt, blir lite bättre motståndskurva i kabel och pumpen blir galen varje gång.

Om du klarar 8 ner till bröstet på 80kg är det imponerande på din låga vikt 👍 jag brukar bokföra dom så i min logg ja, för jag kom på efter ett tag att det är omöjligt att se sin progression i den övningen annars om det bara står typ 80 x 10, för det är ju en övning där det verkligen är värt att göra några partials efter man inte klarar att nudda bröstet längre.
Tack för tipset! Sökte och hittade denna video med honom: https://youtube.com/watch?v=n5dsI9qQXwY

Definitivt en annan teknik än den jag har lärt mig men ska absolut testa. Kabel som du kör kanske också är gytt, var flera år sedan jag testade kabel för den men dags att göra det igen!

Det ska jag börja med då också, brukar skriva i min träningslogg i telefonen om jag fuskar lite men inte hur många reps så det är ju smidigare att skriva på det sättet.
Citera
2024-09-28, 11:24
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Sökte och hittade denna video med honom: https://youtube.com/watch?v=n5dsI9qQXwY

Definitivt en annan teknik än den jag har lärt mig men ska absolut testa. Kabel som du kör kanske också är gytt, var flera år sedan jag testade kabel för den men dags att göra det igen!

Det ska jag börja med då också, brukar skriva i min träningslogg i telefonen om jag fuskar lite men inte hur många reps så det är ju smidigare att skriva på det sättet.

Efter man inte kan nudda bröstet helt längre har man ju typ två reps som nästan nuddar, sen typ två reps till hakan och sen eventuellt två reps tlll typ pannan men det är nog lite svårt att hålla koll på allt det i huvet medan man kör så då hade väl det bästa varit att filma sig själv varje övning men vem vill framstå som ett sånt douche i gymmet äh, huvudsaken är att man kör hårt och har kul 😊👍
Citera
2024-10-05, 02:06
Medlem
shariqduponts avatar
Vikt: 75,5kg

Militärpress
12x40kg
10x50kg
3x60kg
3x60kg
3x60kg

Latsdrag
16x65kg
6x85kg
6x85kg
6x85kg
(Kommer köra 8x80kg nästa, då blir det lite fusk. Nu nuddade jag bröstet på varje)

Hantellyft åt sidan
16x7kg
12x18kg
12x18kg
12x18kg
12x5kg (dropset)

Hantelrodd
12x25kg
12x25kg
12x25kg
(Ökar vikt nästa gång)

Körde även pushdowns, hammercurls och hängande benlyft men orkar ej logga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in