Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-25, 01:01
  #1
Avstängd
Nicke1s avatar
Hade en när jag var liten men den rymde från sitt terrarie , var spårlöst borta i ett halvår eller lite mer än så för att bara en dag dyka upp igen. Tror den höll till inne i något av rörsystemen i köket eller badrummet. Skänkte bort den sen vilket jag ångrar
Någon som har erfarenheter av varaner.
Dom blir ju väldigt stora , men måste man mata dom med levande föda?
Citera
2010-10-25, 12:19
  #2
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Hade en när jag var liten men den rymde från sitt terrarie , var spårlöst borta i ett halvår eller lite mer än så för att bara en dag dyka upp igen. Tror den höll till inne i något av rörsystemen i köket eller badrummet. Skänkte bort den sen vilket jag ångrar
Någon som har erfarenheter av varaner.
Dom blir ju väldigt stora , men måste man mata dom med levande föda?

Stora? Jämför du stäppvaran med bandvaran? Det är stor variation mellan arterna. Vissa mer klättrande än andra. De äter levande föda. Man får även räkna med att de inte går att hantera utan tjocka handskar. Starka käkar och snärtiga svansar.
Vissa arter enklare än andra att hålla. De flesta är dock utrymmeskrävande och värmeälskare.
Citera
2010-10-25, 13:36
  #3
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Stora? Jämför du stäppvaran med bandvaran? Det är stor variation mellan arterna. Vissa mer klättrande än andra. De äter levande föda. Man får även räkna med att de inte går att hantera utan tjocka handskar. Starka käkar och snärtiga svansar.
Vissa arter enklare än andra att hålla. De flesta är dock utrymmeskrävande och värmeälskare.


Födan måste inte vad jag vet vara levande, utan man kan ge döda råttor/möss till den. Finns videos om detta på youtube och det ör såvitt jag vet olagligt i Sverige att ge levande gnagare som föda. När de är yngre äter de insekter som enklast ges levande.


Tror en degus är lite enklare att hantera om man vill ha en köttätande drake, men varaner funkar med men som du skriver så krävs det stora utrymmen, en bandvaran behöver i stort sett ett eget rum.
Citera
2010-10-25, 13:38
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Stora? Jämför du stäppvaran med bandvaran? Det är stor variation mellan arterna. Vissa mer klättrande än andra. De äter levande föda. Man får även räkna med att de inte går att hantera utan tjocka handskar. Starka käkar och snärtiga svansar.
Vissa arter enklare än andra att hålla. De flesta är dock utrymmeskrävande och värmeälskare.
Är det egentligen tillåtet att ha en Bandvaran som husdjur?
Citera
2010-10-25, 14:12
  #5
Medlem
Zanizailas avatar
Tydligen, för det finns folk på repti som har det.
Citera
2010-10-25, 18:44
  #6
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Födan måste inte vad jag vet vara levande, utan man kan ge döda råttor/möss till den. Finns videos om detta på youtube och det ör såvitt jag vet olagligt i Sverige att ge levande gnagare som föda. När de är yngre äter de insekter som enklast ges levande.


Tror en degus är lite enklare att hantera om man vill ha en köttätande drake, men varaner funkar med men som du skriver så krävs det stora utrymmen, en bandvaran behöver i stort sett ett eget rum.

Vissa varaner har svårt att smälta gnagare då det inte är så naturlig föda för dom. Insekter är bättre. Visst funkar det säkert att ge död föda men om det inte gör det har man tyvärr inget val. Då kan ju dock levande kyckling vara bättre eftersom de gör minimal skada vid angrepp jämfört med en arg råtta.
Youtube ska inte användas som källa. Finns filmer där man matar spindlar med musungar och ormar med köttfärs.

Men degus....Är inte det egentligen bara mat till ormarna



Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är det egentligen tillåtet att ha en Bandvaran som husdjur?

jo då men de kräver väldigt med plats och är svåra att hantera. Dessutom farliga eftersom de är så stora. Inget för nOObs.....

Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Tydligen, för det finns folk på repti som har det.

Finns ju venomoider till salu där också och det är inte så lagligt heller. Likaså rackhållning av djur.
__________________
Senast redigerad av rednandslimy 2010-10-25 kl. 18:48.
Citera
2010-10-25, 23:43
  #7
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Vissa varaner har svårt att smälta gnagare då det inte är så naturlig föda för dom. Insekter är bättre. Visst funkar det säkert att ge död föda men om det inte gör det har man tyvärr inget val. Då kan ju dock levande kyckling vara bättre eftersom de gör minimal skada vid angrepp jämfört med en arg råtta.
Youtube ska inte användas som källa. Finns filmer där man matar spindlar med musungar och ormar med köttfärs.

Men degus....Är inte det egentligen bara mat till ormarna





jo då men de kräver väldigt med plats och är svåra att hantera. Dessutom farliga eftersom de är så stora. Inget för nOObs.....



Finns ju venomoider till salu där också och det är inte så lagligt heller. Likaså rackhållning av djur.


aj då, jag skrev degus menade tegus.


Här är jordbruksverkets syn på det hela ( angående levande föda)

http://www.jordbruksverket.se/formed...c80006648.html

Om din reptil inte klarar av att äta dödföda, så kan det bero på att den är stressad eller att dess miljö inte är tillräckligt bra alt så är den inte ens hungrig. Kontakta din veterinär för närmare rådgivning.
Citera
2010-10-26, 09:07
  #8
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
aj då, jag skrev degus menade tegus.


Här är jordbruksverkets syn på det hela ( angående levande föda)

http://www.jordbruksverket.se/formed...c80006648.html

Om din reptil inte klarar av att äta dödföda, så kan det bero på att den är stressad eller att dess miljö inte är tillräckligt bra alt så är den inte ens hungrig. Kontakta din veterinär för närmare rådgivning.

Nja. Nog finns det djur som mår bra men ändå inte äter dött. I naturen äter de flesta ormar/ödlor helst levande. Dock kan man lura många djur genom att värma upp djuret lite eller skaka det framför så den ser levande ut.
Citera
2010-10-26, 13:49
  #9
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Nja. Nog finns det djur som mår bra men ändå inte äter dött. I naturen äter de flesta ormar/ödlor helst levande. Dock kan man lura många djur genom att värma upp djuret lite eller skaka det framför så den ser levande ut.


Du ska alltid tina upp de döda djuren så att inte ormen/ödlan får det svårare med matsmältningen. Om du har glömt detta förstår jag att de inte ville äta.

Reptiler äter dött så du skall inte ge levande föda, detta enligt bl a rekomendationer från jordbruksverket.

Som någon annan skrev, så är repitler i ungefär lika stort behov av levande föda som katter och hundar, förmodligen ännu mindre då de inte har någon större stimulans av detta som t ex en katt kan få av själva jakten. Katter kan döda smådjur enbart för att det är "roligt" något jag aldrig sett med en orm.
Citera
2010-10-26, 15:08
  #10
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du ska alltid tina upp de döda djuren så att inte ormen/ödlan får det svårare med matsmältningen. Om du har glömt detta förstår jag att de inte ville äta. Reptiler äter dött så du skall inte ge levande föda, detta enligt bl a rekomendationer från jordbruksverket.

Som någon annan skrev, så är repitler i ungefär lika stort behov av levande föda som katter och hundar, förmodligen ännu mindre då de inte har någon större stimulans av detta som t ex en katt kan få av själva jakten. Katter kan döda smådjur enbart för att det är "roligt" något jag aldrig sett med en orm.

Helt dum i huvudet är jag inte. Men ormar som jagar med hjälp av "värmegropar" kan triggas enklare om "bytet" värms lite extra än vanlig rumstemp. Annars kan de få svårare att se maten.
Jag tinar maten innan utfodrning. Dock inte i mikrovågsugn som jag hört vissa gjort ( det gör de bara en gång )
Citera
2017-09-13, 23:56
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Jag hade 2 stäppvaraner när jag var 20, skulle bara kört en, då de var omöjliga att tämja. jag matade dem med levande pinkies. De hade ett enormt terrarium, Innan dess hade jag en grön leguan (också stort men han hade fri lejd i mitt rum med, jag hade tom ett vattenfall i hans terrarium, och han var supertam) och två leopardgeckos. och innan det en tigersalamander. Man bör "jobba" sig upp till varaner. I framtiden ska jag ha en black throat eller en tegu.
Citera
2017-09-14, 16:55
  #12
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
......


Tror en degus är lite enklare att hantera om man vill ha en köttätande drake, men varaner funkar med men som du skriver så krävs det stora utrymmen, en bandvaran behöver i stort sett ett eget rum.

Degus är en gnagare, släkt m bl.a. Chinchilla, och den är inte en köttätare utan lever på grönsaker, hö, grenar och liknande. Visserligen har den stora vassa framtänder som den kan bitas ordentligt med men den biter inte för att få loss kött att äta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback