• 1
  • 2
2010-10-24, 18:29
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Fast då kommer jag börja plugga igen till hösten. Blir lite dåligt med tid att båda jobba och hinna ta körkortet innan skolan börjar igen. Fast jag antar att det är det enda alternativet i min situation?

Extraknäck medan pluggar på högskolan. Sen tar du körkortet på sommarlovet efter första året? Finns alltid dötid på högskolan, omtentaveckor och mastiga jullov m.m. där du kan få in nåt extraknäck.
Citera
2010-10-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Wow. Det var någ den mastigaste körkortssumman jag sett. Så länge TS lär sig köra med sina föräldrar och bara tar nån enstaka körlektion för att finjustera åkandet lär det knappast gå över 6k. Tror mitt hamnade på drygt 5-6k allt som allt, med enbart 5 lektioner.

Prostituera dig, sälj droger, lemonadstånd, hjälp folk med deras dataproblem, spela poker...

Tack för tipsen. Poker, droger, och dataproblem får dock gå bort. Svårt att vara prostituerad som kille samt att det förmodligen inte är någon som vill köpa lemonad på vintern. Men annars var det bra.
Citera
2010-10-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Wow. Det var någ den mastigaste körkortssumman jag sett. Så länge TS lär sig köra med sina föräldrar och bara tar nån enstaka körlektion för att finjustera åkandet lär det knappast gå över 6k. Tror mitt hamnade på drygt 5-6k allt som allt, med enbart 5 lektioner.

Ja du, det är inte speciellt kul. Kan dock säga att min morbrors lapp gick på 50.000+! Mitt är så dyrt för att inga av mina föräldrar har haft möjlighet att köra med mig privat, så alla mina pengar har gått till mer än 25 körlektioner. Efter alla dessa lektioner insåg jag att i princip all andra körskolor i mn stad var mycket billigare
Citera
2010-10-24, 18:40
Medlem
Forbliranonyms avatar
Hjälper inte dina föräldrar dig med körkortet? Om du kör lite själv så behöver det inte bli så dyrt, mitt kostade typ 5000 bara.
Citera
2010-10-25, 23:01
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Är 18 år och studerar sista året på gymnasiet. Har flyttat hemifrån och lever på socialbidrag och studiebidrag. Skulle dock behöva pengar till körkort innan sommaren.
Varför måste du skaffa körkort nästa sommar? Är det något särskilt du behöver det till som t.ex jobb? Själv tog jag det när jag var 22 år och hade jobbat ihop till det men hade inte så stort behov eftersom jag bor i en storstad med bra förbindelser.
Citera
2010-10-26, 12:23
Medlem
Väntar på att en av mina förälder ska bli godkända av transportstyrelsen.
Sen blir det privatköra nästan varje dag.
Har lagt ut ca 6.5 k för 10 lektioner, teorikurs samt riskettan.

Hoppas det det ska räcka. Bara halkbanan, kunskapsprovet samt uppkörningen som är kvar att betala sen.
Citera
2010-10-26, 14:42
Medlem
SingleStars avatar
Skaffa löfte om jobb när du har fått körkort och använd det som säkerhet när du ansöker om lån på banken för att kunna ta körkort.
Citera
2010-10-26, 16:51
Medlem
SparkMans avatar
Kör du privat mycket i början så behövs det inte många lektioner. Nu är det visserligen många nya kurser som inte fanns för några år sedan så det kan vara något dyrare. Men mitt kostade ca:
Inskrivning ca 1000kr
12 lektioner á 320kr
Halkbana ca 2100kr
Teori + uppkörning ca 1200kr

Har du även snälla föräldrar som är något ekonomiskt lagda så kommer de säkerligen betala en stor del (om inte hela) körkortet åt dig. Annars är det bara för dig att be om transporthjälp titt som tätt tills de inser att du behöver körkort och föreslår att betala det för dig
Citera
2010-10-26, 17:45
Varför går du på soc istället för att bo hos dina föräldrar?
Citera
2010-10-26, 17:50
Medlem
Du får nog vänta tills du fyller tjugo och kan lyfta studiebidrag, varje jobb du tar lagligt kommer dras på ditt sos tills du är självförsörjande.
Alternativet är jobba svart, fast åker du dit kan du få problem med ditt sos-bidrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in