Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-10-24, 08:27
  #1
Medlem
Jag tänkte kolla om det är någon som har ett trevligt recept på fattiga riddare!

Själv har jag bara haft 1 recept att köra med, vilket är det gamla vanliga
Just därför jag vill få lite tips på andra recept
Citera
2010-10-24, 08:55
  #2
Medlem
Cutehulus avatar
har ingen vad det gamla vanliga är, men jag brukar doppa formbröd i pankaksmet. Sen steker jag i smör med lite socker och kanel
Citera
2010-10-24, 10:04
  #3
Avstängd
Talismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vafa-an
Jag tänkte kolla om det är någon som har ett trevligt recept på fattiga riddare!

Själv har jag bara haft 1 recept att köra med, vilket är det gamla vanliga
Just därför jag vill få lite tips på andra recept


http://www.tasteline.com/ReceptSok/fattiga%20riddare
Citera
2010-10-24, 11:21
  #4
Medlem
sparrdals avatar
Turkiska fattiga riddare
Vita människors fattiga riddare är najs på sitt sätt. Turrars fattiga riddare är najs på ett annat sätt:

Kläck några ägg, salt och vispa i sedvanlig ordning.

Nu till det viktigaste brödet. Det får INTE vara formfranska. Detta är mycket viktigt

Det måste vara vetebaserad bröd, helst en bondbröd typ grekisk eller italiensk. Helst 1-2 dagar gammal oxå

Skiva brödskivorna i normaltjocklek. Doppa brödet i ägget och stekt brödskivorna gyllenbruna i mycket smör (helst blandat med lite olja).

Ätes sedan som frukost med en kopp svart te. Om man behagar kan man ha tomater, gurka, svensk ost eller fårost och svarta oliver till.

Dem turkiska fattiga riddarna som blir över förvarar man dem öppet för att kunna ätas under dagen som mellanmål.
Citera
2010-10-24, 15:43
  #5
Medlem
klybans avatar
Mina fattigariddare brukar göras på pannkakssmet som har vaniljsocker och kanel.
Och dessa doppas i vetebröd(gärna med massa kardemumma i ) som helst ska vara 4-5 dagar.
Alltså rätt hårda, så de suger upp massor av smet.

Detta brukar jag köra vispade frysta jordgubbar till detta.
Citera
2010-10-24, 19:15
  #6
Medlem
CimGoodFellas avatar
Slår ett slag för Stuffed French Toast. Recept
Citera
2010-10-24, 20:18
  #7
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Turkiska fattiga riddare
Vita människors fattiga riddare är najs på sitt sätt. Turrars fattiga riddare är najs på ett annat sätt:

Kläck några ägg, salt och vispa i sedvanlig ordning.

Nu till det viktigaste brödet. Det får INTE vara formfranska. Detta är mycket viktigt

Det måste vara vetebaserad bröd, helst en bondbröd typ grekisk eller italiensk. Helst 1-2 dagar gammal oxå

Skiva brödskivorna i normaltjocklek. Doppa brödet i ägget och stekt brödskivorna gyllenbruna i mycket smör (helst blandat med lite olja).

Ätes sedan som frukost med en kopp svart te. Om man behagar kan man ha tomater, gurka, svensk ost eller fårost och svarta oliver till.

Dem turkiska fattiga riddarna som blir över förvarar man dem öppet för att kunna ätas under dagen som mellanmål.

Är inte det french toast om man bara doppar bröd i ägg?
Citera
2010-10-24, 23:03
  #8
Medlem
tant-astrids avatar
gjorde med färskt fullkorns bröd det blev misslyckat skum smak
smakade för mycket socker med då jag vände dom indränkta skivorna i det
Citera
2010-10-25, 01:13
  #9
Medlem
Fjoddes avatar
Ett enkelt sätt är att stansa ur tårtbottnar (sånna man köper på ica), doppa dem snabbt i vaniljsås (kan man också köpa på ica), strö kanel och socker på, stek gyllenbruna i smör.

Servera med glass och någonting kreativt med äpplen.

Awesome.
Citera
2010-10-25, 07:21
  #10
Medlem
Hispers avatar
Inlägg raderat, OT


/Mod
Citera
2010-10-25, 19:03
  #11
Medlem
Mandingos avatar
kanske inte ska kallas fattiga riddare, men när jag gör picata milanese brukar jag ta den överblivna smeten och låta ett par brödskivor suga upp den...

dvs: ägg, parmesan, s&p, basilika...
Citera
2010-10-25, 19:22
  #12
Medlem
SportquattroS1s avatar
Skiva en halvtorr kanellängd och doppa i pannkakssmet, stek i smör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback