• 1
  • 2
2010-10-24, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Ja, det här är inte det lättaste, att hitta ett moderkort med rätt processorsocket, expansionsbussar, rambussar, et cetera.

En Athlon på 2.1Ghz säger du, tyvärr räcker kanske inte den informationen, men högst troligt är att du behöver ett moderkort med processorsocket av typen Socket A. Dessvärre slutade de tillverkas helt för ett antal år sedan och kan vara riktigt knepiga att hitta. Om du sedan faktiskt skulle hitta ett, så lär det inte kosta 500kr är jag rädd. De är i det närmaste rariteter nu för tiden, tyvärr.

Aj aj det var ju inte kul att höra jaa då får den stå som den är förutom att jag ska testa o byta strömförsörjningen imorgon annars får det va som det orkar inte hålla på med skitet längre blir snart galen att allt funkar och låter som det ska men att skärmen inte reagerar
Köpte den 2006 så den har väl gjort sitt antar jag

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/p...86/loc:0&cc=se

en sån är det iallafall

Så ja nu jävlar har jag hittat produktinformation om datorn en sån här är det exakt

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_t3510_se__418600

går alltså inte att hitta moderkort till en sån?
Senast redigerad av samko18 2010-10-24 kl. 01:02.
Citera
2010-10-24, 04:47
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samko18
går alltså inte att hitta moderkort till en sån?
Du skall alltså ha ett moderkort med Socket AM2 eller Socket 939 (more or less identiska processorer, men givetvis ändå inte när det väl kommer till kritan), vilken som passar din processor framgick tyvärr inte av produktspecifikationen till din dator. Inte blir det bättre av att de har lika många pinnar och är "fysiskt kompatibla" med varandra heller, men likheterna till trots är AM2-processorer inkompatibla med Socket 939 och vice versa.

Tyvärr är inte heller Socket AM2 eller 939 helt lätta att hitta, men bra mycket lättare att hitta ett moderkort med Socket A i alla fall.

----[ EDIT ]---------------------

Såg att din dator hade DDR2-minnen. Endast AM2-processorerna är kompatibla med DDR2-minnen, så det är ett moderkort med Socket AM2 du ska ha.

----[ EDIT #2 ]------------------

Ajajaj, det där blev lite FÖR pundigt. Jag redigerade nog sönder mitt inlägg rätt bra, för nu när jag läser det igen hittar jag saker som... Jag skiter i detta, jag omformulerar mig väldigt simpelt bara:

Moderkort med Socket AM2 är lättare att hitta än moderkort med Socket A. Du behöver ett moderkort med Socket AM2.

(Sömn är helt klart överskattat)
Senast redigerad av Solus 2010-10-24 kl. 05:07.
Citera
2010-10-24, 14:20
Medlem
Tack så jätte mycket Solus för din hjälp Ska försöka hitta ett och kolla om det funkar om inte så skiter jag i det Tack än en gång
Citera
2010-11-28, 06:34
Medlem
Först och främst ber jag om ursäkt att jag bumpar den här tråden igen sen vill jag bara säga tack för hjälpen än en gång

Jag tror jag har hittat ett moderkort till min dator nu och ville bara kolla en sista gång om det kommer passa min dator och då tänker jag på Solus inlägg om att jag behöver ett moderkort med Socket AM2

http://www.dustinhome.se/pd_5010257099.aspx

Och som jag har sagt innan så behöver det absolut inte vara något extremt utan bara det flyter på som det gjorde med det gamla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in