Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-01, 12:24
Medlem
proconsuls avatar
[quote=tantvrist]
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Kött"lägren" skapas inte för att ha ihjäl djur, de skapades för att försörja människor.

(För att hålla det on topic.)

Helt rätt, och en bra invändning mot trådfrågan. Två helt skilda saker faktiskt om man ser till syftet med verksamheterna. Likheterna mellan dem är som jag ser det lidandet. Och synen på andra varelser, oavsett om de är judar, homosexuella eller kossor. Jag ser inte det som om djurens uppgift här på jorden skulle vara att förse oss med mat.
Det finns en stor skillnad när det gäller människan och rovdjuret, människan kan välja att inte äta kött, rovdjuret kan inte det. Rovdjuret är utelämnat åt sina instinkter och sin drift, människan kan välja sätta sej över det och välja och det är väl det som definierar oss som människor i stor grad, förmågan att välja och gå bortom sina djuriska instinkter.
Citera
2010-11-01, 13:59
Medlem
tantvrists avatar
[quote=proconsul]
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist

(För att hålla det on topic.)

Helt rätt, och en bra invändning mot trådfrågan. Två helt skilda saker faktiskt om man ser till syftet med verksamheterna. Likheterna mellan dem är som jag ser det lidandet. Och synen på andra varelser, oavsett om de är judar, homosexuella eller kossor. Jag ser inte det som om djurens uppgift här på jorden skulle vara att förse oss med mat.
Det finns en stor skillnad när det gäller människan och rovdjuret, människan kan välja att inte äta kött, rovdjuret kan inte det. Rovdjuret är utelämnat åt sina instinkter och sin drift, människan kan välja sätta sej över det och välja och det är väl det som definierar oss som människor i stor grad, förmågan att välja och gå bortom sina djuriska instinkter.
Men varför skulle man vilja välja bort kött öht? Jag vet, "vi kan välja bort det som förnuftiga varelser" men hur förnuftigt är det att välja bort en livstil inom födan som har påverkat våra framgångar och utveckling så otroligt mycket? Och så är det gott.
Jag ser det heller inte som kossors uppgift är att vara föda, men de är bytesdjur. Människan må vara kapabla att äta grönsaker men vi är allätare av en anledning. Att balansera dieten och inte äta enbart kött eller enbart grönsaker.

Likheten med Auschwitz skulle då vara att det finns inburade djur som dör.
Citera
2010-11-01, 14:20
Medlem
Bewkillys avatar
Människan har ingen rätt till detta beteende men det finns inget fel i det heller. Anledningen till att vi gör det är för att vi kan, och för att vi känner att vi behöver.
Visst, människan kanske bara är ett intelligent djur men för mig personligen så gör det ingen som helst skillnad. Vi har vunnit den långa kampen mot de andra djuren som pågått så länge och nu får vi vårt pris...

Vae victis!
Citera
2010-11-01, 17:36
Medlem
therebells avatar
Likheterna är skrämmande lika; ty det är förvisso, djur det handlar om, men vi människor är ju själva djur! genom denna industriella köttproduktion, gör det oss till en mera överlägsen "ras" än djuren. För att det inte skall klassas som ett nytt Auschwitz måste djuren få uppleva den respekt och omtanke som alla individer förtjänar... Men detta är omöjligt i ett konsumtionssamhälle, där priset är avgörande, därefter sämre förutsättningar för djuren. Djuren är levande varelser, som kan känna smärta och har känslor, likt oss människor.
Citera
2010-11-01, 17:50
Medlem
proconsuls avatar
[quote=tantvrist]
Citat:
Men varför skulle man vilja välja bort kött öht? Jag vet, "vi kan välja bort det som förnuftiga varelser" men hur förnuftigt är det att välja bort en livstil inom födan som har påverkat våra framgångar och utveckling så otroligt mycket? Och så är det gott.
Jag ser det heller inte som kossors uppgift är att vara föda, men de är bytesdjur. Människan må vara kapabla att äta grönsaker men vi är allätare av en anledning. Att balansera dieten och inte äta enbart kött eller enbart grönsaker.

Man ska välja bort kött eftersom köttindustrin orsakar ett enormt lidande för djuren.
Om du föder upp en egen ko som får ett drägligt och värdigt liv och sedan skjuter den i huvudet är det lite en annan sak. Det är ju den industriella produktionen av djurkött som är problemet.
Dessutom är industriell djurproduktion en betydende orsak till miljöförstöringen så av den anledningen är det också en god ide att sluta med köttätandet.
Citera
2010-11-02, 01:16
Medlem
tantvrists avatar
[quote=proconsul]
Citat:

Man ska välja bort kött eftersom köttindustrin orsakar ett enormt lidande för djuren.
Om du föder upp en egen ko som får ett drägligt och värdigt liv och sedan skjuter den i huvudet är det lite en annan sak. Det är ju den industriella produktionen av djurkött som är problemet.
Dessutom är industriell djurproduktion en betydende orsak till miljöförstöringen så av den anledningen är det också en god ide att sluta med köttätandet.
Snarare en god anledning att tänka om i planeringen av produktionen snarare än att avsluta den.

I vårt enorma konsumtionssamhälle går det inte att ge alla djur ett "värdigt" liv. Alltså är produktionen nödvändig för att tillfredsställa konsumenterna. Att vilja avsluta alla köttproduktioner och på så sätt få människor att käka kaninmat är orealistiskt, tycker snarare att du ska vädja till saker för att förbättra produktionen då konsumtionen alltid kommer att finnas där.
Citera
2010-11-04, 00:17
Medlem
DemocracyNows avatar
[quote=tantvrist]
Citat:

De hypoteser som du pratar om berör inte vårt köttätande i sig utan det ökade energiintag som det medförde. Nu för tiden klarar vi oss fint utan kött på grund av att vår matindustri har gjort det möjligt för oss att leva utav växter utan att riskera svält.

Faktum är att köttindustrin om något, på grund av dess ineffektivitet, är orsaken till den svält som fortfarande finns och följaktligen de risker det medför för vår arts generella intellekt. Det krävs väl ungefär tio portioner växter för att producera en portion kött.
Senast redigerad av DemocracyNow 2010-11-04 kl. 00:25.
Citera
2010-11-04, 01:09
Medlem
Brukspartiets avatar
Ja denna förintelse av djur kan liknas auswitch

den är heller inte rättfärdigad då vi knappast behöver denna slakt.
(Vi kan helt leva på jorden m.m. och jorden skulle må enormt mycket bättre av det)
Citera
2010-11-04, 21:37
Medlem
tantvrists avatar
[quote=DemocracyNow]
Citat:

De hypoteser som du pratar om berör inte vårt köttätande i sig utan det ökade energiintag som det medförde. Nu för tiden klarar vi oss fint utan kött på grund av att vår matindustri har gjort det möjligt för oss att leva utav växter utan att riskera svält.

Faktum är att köttindustrin om något, på grund av dess ineffektivitet, är orsaken till den svält som fortfarande finns och följaktligen de risker det medför för vår arts generella intellekt. Det krävs väl ungefär tio portioner växter för att producera en portion kött.
Den enda skillnaden är att det också krävs enorma odlingar etc. Som Soja-fälten, tycker du att det är en positiv sak?

Och vadfan, jag kommer tillbaka till detta igen då jag aldrig riktigt uppfattat något svar, varför ska du hålla på och väga lite blad, olika syror och blandningar i växter hit och dit och ha långa tal om hur man kan väga upp köttet med växter för att jag ska låta bli att äta en rostbiff? Förihelvete, jag vill inte ha syrorna. Jag vill ha köttet och det kommer du aldrig kunna ändra hos mig eller någon annan.
Citera
2010-11-04, 22:16
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Den enda skillnaden är att det också krävs enorma odlingar etc. Som Soja-fälten, tycker du att det är en positiv sak?

Nej, det kommer inte att krävas större odlingar, tvärtom, en demontering av köttindustrin skulle frigöra enorma mängder mat på grund av dess ineffektivitet.

Citat:
Och vadfan, jag kommer tillbaka till detta igen då jag aldrig riktigt uppfattat något svar, varför ska du hålla på och väga lite blad, olika syror och blandningar i växter hit och dit och ha långa tal om hur man kan väga upp köttet med växter för att jag ska låta bli att äta en rostbiff? Förihelvete, jag vill inte ha syrorna. Jag vill ha köttet och det kommer du aldrig kunna ändra hos mig eller någon annan.

Jag har väl någon förhoppning om att du och alla andra ska inse att en värld utan köttindustrin skulle vara en bättre värld för oss alla och att ni värderar det högre än ett smakligt mål mat. Jag kanske hoppas för mycket.
Citera
2010-11-06, 18:23
Medlem
tantvrists avatar
[quote=DemocracyNow]

Enorma mängder mat... Du menar enorma mängder salladsblad? Fyfan.

En värld utan köttindustrin skulle vara en tråkig, smaklös och äcklig värld.

Allt för att "mjö mjö mjö, den här bönan innehåller lika mycket 'jag är en mes som tycker synd om djur'-syror som köttet ger dig blablabla midre lidande i världen mjö mjö mjö"

Ett ord: Käften

Detta är en evighetsduskution som aldrig tar slut för ert sorgliga blödiga livsstils sätt.

Jag tänker inte svara på mer, jag orkar inte och är trött på veganer/ vegeterianer. Vänstervridna hippies hela bunten...
Citera
2010-11-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Likheterna är skrämmande lika; ty det är förvisso, djur det handlar om, men vi människor är ju själva djur! genom denna industriella köttproduktion, gör det oss till en mera överlägsen "ras" än djuren. För att det inte skall klassas som ett nytt Auschwitz måste djuren få uppleva den respekt och omtanke som alla individer förtjänar... Men detta är omöjligt i ett konsumtionssamhälle, där priset är avgörande, därefter sämre förutsättningar för djuren. Djuren är levande varelser, som kan känna smärta och har känslor, likt oss människor.
Likheterna (kul ordvits) är inte speciellt stora, först förintelsen var plundring av andra i sin samma art.
Slakteri är framavlade djur av annan art som man tjänar pengar på, inte plundring då man ser till att ersätta dessa med andra djur. Visst är Homo Sapiens en överlägsen art, s.k topp predator, det är inget att hymla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in