• 1
  • 2
2010-10-23, 12:10
Medlem
Swashbucklers avatar
Jag har funderat kring dagens köttproduktion och hur det fungerar på en industriell skala och likheterna till förintelsen. Det finns väldiga likheter i min mening, det är samma tänk på vi och dem som något skilt baserat på att vi på något sätt är bättre, att människor skulle vara något annat än smarta djur, vilket känns väldigt arrogant.

Tanken är säkert inte ny, och själv är jag köttätare och har inga direkta planer på att sluta, men det tyder bara på en moralisk relativism hos mig själv som jag har börjat få svårt att ignorera. En sak jag har kommit fram till är att jag skulle vilja göra är att börja jag för att på så sätt veta exakt var köttet kommer ifrån och inte lämna ansvaret för gärningarna på någon annan.

Innan har tanken mer varit att för att bli vegetarian måste man anse att det är fel att döda människor och på så sätt begränsa sitt eventuella handlingsutrymme (vill bara påpeka att jag inte är för mord i allmänhet men att det ibland är motiverat). Problemet jag har är snarare skalan och det opersonliga sättet som dagens köttindustrin fungerar.

Som kanske är brukligt på en forum del som denna, vet jag inte riktigt var jag vill komma men det vore intressant att höra från andra för att om möjligt få mer klarhet i mina egna resonemang.
Citera
2010-10-23, 12:31
Medlem
tantvrists avatar
De är djur, liksom oss, men man måste kunna skilja på människor och djur. För att inte vara en rasist så ska vi nog låta kossorna integreras i samhället och försöka få ut minkarna på arbetsmarknaden Vi vill ju inte vara opersonliga

Eller inte...
Det ligger i människans natur att utnyttja andra varelser för vår egen tillfredställelse och behov. Varför skulle man bryta sättet vi lever på? För att djuren är gulliga och det är dumt och elakt att äta dem?
Citera
2010-10-23, 12:50
Medlem
Swashbucklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
De är djur, liksom oss, men man måste kunna skilja på människor och djur. För att inte vara en rasist så ska vi nog låta kossorna integreras i samhället och försöka få ut minkarna på arbetsmarknaden Vi vill ju inte vara opersonliga

Eller inte...
Det ligger i människans natur att utnyttja andra varelser för vår egen tillfredställelse och behov. Varför skulle man bryta sättet vi lever på? För att djuren är gulliga och det är dumt och elakt att äta dem?

Jag tror vi blir tvungna att integrera kossorna, visst ligger det i människan natur att utnyttja så mycket som går, men jag tror vi blir tvungna att tänka om vi lever inte separerat från naturen även om vi tillåtit oss att tro det. Jag ser att vi blir tvungna att ändra oss om vi inte vill leva som råttor på en soptipp i framtiden.
Citera
2010-10-23, 12:54
Medlem
adequates avatar
Citat:

Eller inte...
Sättet på vilket vi lever. Autistisk språkfascism åsido: Empati och etiskt handlande ligger också i människans natur. Vi behöver inte välja den del av vår natur som får oss att utsätta andra sentienta varelser för onödigt lidande.
Citera
2010-10-23, 13:24
Medlem
tigervits avatar
Köttindustrin är plågeri från början till slut och det är därför man väljer ekologiskt och närproducerat eftersom det innefattar helt andra krav på hur djuren ska ha det.

Älgkött eller ekokött är det bästa kött du kan välja.
Citera
2010-10-23, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swashbuckler
Det finns väldiga likheter i min mening, det är samma tänk på vi och dem som något skilt baserat på att vi på något sätt är bättre, att människor skulle vara något annat än smarta djur, vilket känns väldigt arrogant.
om vi bara är djur, varför skulle vi då bry oss om att vi dödar andra djur? djur bryr sig inte om att de dödar andra djur, vilket bevisar att vi inte är djur, för att vi bryr oss. vi är speciella.

idén att vi skulle vara bara djur baseras på evolutionsteorin och evolutionsteorin är vad som ledde till den verkliga auschwitz...
Citera
2010-10-23, 13:52
Medlem
Swashbucklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om vi bara är djur, varför skulle vi då bry oss om att vi dödar andra djur? djur bryr sig inte om att de dödar andra djur, vilket bevisar att vi inte är djur, för att vi bryr oss. vi är speciella.

idén att vi skulle vara bara djur baseras på evolutionsteorin och evolutionsteorin är vad som ledde till den verkliga auschwitz...

På vilket sätt bryr vi oss? Tycker mest att vi ser till att bry oss om våran egen grupp och resten får ytterst liten empati och fungerar på sätt som de flesta andra arter.

Sen håller jag inte med om att evolutionsteorin ledde till förintelsen på annat sätt än att det användes som en ursäkt för att skapa ett vi och dem tänk.
Senast redigerad av Swashbuckler 2010-10-23 kl. 13:55.
Citera
2010-10-23, 13:53
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

Skön logik. Men borde inte i så fall det faktum att du, precis som djur, inte bryr dig om att du dödar andra djur, bevisa att du är ett djur?
Citera
2010-10-23, 15:33
Bannlyst
Citat:

Det ligger i människans natur att utnyttja andra varelser för vår egen tillfredställelse och behov. Varför skulle man bryta sättet vi lever på?

Det ekar ur bibeln idag. Nej, ett sadant utnyttjande ligger inte i människans natur: det finns andra orsaker till att vi är som vi är idag. Det har funnits folkslag med en helt annan inställning till naturen. Indianerna t ex, men dom utrotades ocksa - med prästerskapets välsignelse. ( Det gäller att fylla jorden med dom "gudsfruktiga". )
Citera
2010-10-23, 16:26
Medlem
proconsuls avatar
Jag kan ju bara tala för mej själv, men jag anser att allt som lever har lika stor rätt till sitt liv som jag har. Allt som är fött på den här planeten har lika stor rätt till den och till att ha sitt liv ifred.

Att föda upp djur och döda dem i en industriell skala är värre än förintelsen eftersom det är en never ending story. Förintelsen hade ju slutat den dag alla oönskade element var utrotade, köttindustrin kommer aldrig att sluta. Om inte människor ger allt levande den rätten de ger sej själva, rätten till ett värdigt liv.
Människan är det sista "djuret" på planeten, vi har funnits här kortast tid men ändå har vi utropat oss till universums härskare.
Citera
2010-10-23, 16:31
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Människan är det sista "djuret" på planeten, vi har funnits här kortast tid men ändå har vi utropat oss till universums härskare.

Nädå, många arter är betydligt yngre än oss och den steglösa artbildningen fortgår naturligtvis som vanligt. Att vi utropat oss till "härskare" beror endast på att vi haft möjligheten.
Citera
2010-10-23, 16:48
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag ser nästan inga likheter med Förintelsen. Utveckla, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in