• 1
  • 2
2010-10-23, 18:42
Medlem
Nej nej, automatiskt på båda.. Tror inte mac-filtret är på, på routern eftersom om jag bara kör på modemet till den andra datorn, direkt ansluter den så.. Då fungerar det inte , men det gör det på den andra datorn.. Och internetinställningarna är exakt likadana på bägge datorerna.. Funderar på att formatera datorn, kanske borde lösa problemet.. Annars vet jag inte vad det kan vara för något. Den fungerade datorn får en vanlig ipadress, 83.248.1**.*** ^^ den andra får bara 0.0.0.0, när jag försöker "reparera" så står det att "IP-adressen ej kunde förnyas" .
Citera
2010-10-23, 21:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDetektiv
Den fungerade datorn får en vanlig ipadress, 83.248.1**.*** ^^ den andra får bara 0.0.0.0, när jag försöker "reparera" så står det att "IP-adressen ej kunde förnyas" .
Konstig ip adress du får på datorn !? normalt sett brukar det bli en 192.168.x.x adress.
1.Är du säker på att du har en router och inte en switch ?
2.Du har inte kopplat modemet till ett LAN uttag istället för WAN uttaget ?
Citera
2010-10-24, 00:32
Medlem
1.Är du säker på att du har en router och inte en switch ?
Svar: Ja, 100% säker på att det är en router ^^
2.Du har inte kopplat modemet till ett LAN uttag istället för WAN uttaget ?
Svar: Modemet är inkopplat till WAN.

Nu har jag formaterat datorn, alla drivrutiner har hittats och installerats förutom nätverkets.

Det står "Ethernet driver", sedan en sån gul utropstecken.
Jag gjorde så den hittade mitt nätverkskort, så är det ett uttropstecken där med på den.

Mitt nätverkskort heter :
D-Link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter Rev.C

Tror ni att ni kan försöka hitta drivrutiner åt mig?
Det är till Windows Xp jag behöver det.
Citera
2010-10-24, 11:41
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Mitt nätverkskort heter :
D-Link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter Rev.CTror ni att ni kan försöka hitta drivrutiner åt mig?
Det är till Windows Xp jag behöver det.

http://www.dlink.co.uk/cs/Satellite?...GB%2FDLWrapper

1.Vad händer om du pingar localhost ?
2.Vilka lysdioder lyser bak på nätverkskortet och ändras dom ifall du drar ur nätverkssladden
Citera
2010-10-24, 13:03
Medlem
MrTambourineMans avatar
Citat:
Nej nej, automatiskt på båda.. Tror inte mac-filtret är på, på routern eftersom om jag bara kör på modemet till den andra datorn, direkt ansluter den så.. Då fungerar det inte , men det gör det på den andra datorn.. Och internetinställningarna är exakt likadana på bägge datorerna.. Funderar på att formatera datorn, kanske borde lösa problemet.. Annars vet jag inte vad det kan vara för något. Den fungerade datorn får en vanlig ipadress, 83.248.1**.*** ^^ den andra får bara 0.0.0.0, när jag försöker "reparera" så står det att "IP-adressen ej kunde förnyas" .
83.248.1**.*** är ju en publik ip-adress, den måste du ha fått när du kopplade in datorn direkt i modemet va? Om du får en sån adress på en dator som är kopplad till routern så är något galet (felkopplat troligen).
Citera
2010-10-24, 13:17
Medlem
Jag har formaterat datorn, laddat ner drivrutinen och allt fungerar perfekt får samma skit igen "Begräsat" ,, Ip adressen e 169.254.20.2 på den "nya" datorn.. Ska testa ansluta direkt via modement nu och testa.
Citera
2010-10-24, 13:21
Medlem
Fungerar fortfarande inte direkt via modemet till datorn, kommer upp sån "Begränsad tjänst" igen .
Citera
2010-10-24, 14:24
Medlem
Får jag också tilllägga att det är en Philips ADSL Modem Routerm, modell CGA5722.. Lite konstig router må jag säga eftersom det finns ADSL anslutning, från vanliga modemet är det WAN, den ska in där, fast för liten så den gick in i en av LANens anslutningar.. Fungerar bra ändå fast ej på den andra datorn.
Citera
2010-10-24, 14:49
Medlem
Andreasvbs avatar
Haha, för liten?

Det låter inte som 8P8C (RJ-45) som används för Ethernet.
Kolla så det inte är en telefonkontakt, http://sv.wikipedia.org/wiki/Modularkontakt

Det är ju ett modem, så den har en telefonkontakt, men du ska inte koppla in den i LAN-porten (RJ-45).

Du ska ta en Ethernet-kabel och koppla mellan dina enheter, dock inte via WAN-porten (RJ-11?).
Senast redigerad av Andreasvb 2010-10-24 kl. 14:57.
Citera
2010-10-24, 19:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Får jag också tilllägga att det är en Philips ADSL Modem Routerm, modell CGA5722.. Lite konstig router må jag säga eftersom det finns ADSL anslutning, från vanliga modemet är det WAN, den ska in där, fast för liten så den gick in i en av LANens anslutningar.. Fungerar bra ändå fast ej på den andra datorn.
Du kan inte koppla ihop två ADSL modem sätt telefonsladden i adsl routern istället för modemet och du har löst dina problem...
Citera
2010-10-25, 07:17
Medlem
Haha, jag har testat med det där också.. Fast jag har comhem, och deras modem.. Där det finns ett internet uttag.. Och har 2 datorer, darför fixade jag en "router" ( trodde :S :P ) .. Och alla vet att med comhems så får du deras modem du ska skruva in en grej från väggkontakten..

Fast istället så snackade jag med en, han ska fixa en normal router där jag kan stoppa in ethernet kablen från modemet till WAN intaget på en normal router.. Då borde allt lösa sig.. Förhoppningsvis ! Eftersom var uppe med datorn hos en annan & allt fungerade perfekt där .

Så det är "routerns" fel .. :P , mitt misstag :O! Förlåt alla för allt besvär och jag tackar så mycket att ni har hjälpt och visat intresse för att hjälpa mig

Jag återkommer om det blir andra problem med en ROUTER ingen ADSL grej ;D
Citera
2010-10-25, 18:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Ja fixa en "normal" router så fungerar det säkert...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in