Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-14, 20:34
  #91537
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tycker dock att den långe och gänglige White stämmer dåligt med "elefant-vittnesbörden" som mördare.

Den civilanställda kvinnan på SÄPO ser en man i T-shirt i mars 1986. Tio år senare känner hon via TV igen mannen som Anthony White. Bara tidsrymden gör att man måste vara skeptisk till att göra en riktig identifiering, inte minst med tanke på att AW var en för henne okänd person. Detta innebär inte med automatik att hon medvetet ljuger, men tidsaspekten och det faktum att hon vill hjälpa till gör att utpekandet bör bedömas med försiktighet.
Citera
2018-01-14, 20:35
  #91538
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Senatens kontrollkommitte brukade komma ikapp ganska bra. Så när Aldrich Ames trots en utmärkt befattning inte upptäcker en helt unik stämpling mot en västlig demokratiskt vald ledare så det istället ett skugg CIA som är i görningen. Tror du verkligen att Bill Casey skulle låta någon verka bakom hans rygg?

Nu är det du som framstår som okunnig.
Vid tiden för MOP så stod USA inför skranket vid ICJ i Haag. Där USA försökte försvara sig med att senaten, som formellt är det beslutande organet, inte hade insyn i aktiviteterna som organisationer under departementen engagerade sig i.
Jag tror inte statens representant nödvändigt ljög, det var måhända så det var organiserat i en hel del upplägg, så länge man tänkte sig att okunskapen är ursäktlig.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-01-14 kl. 20:38.
Citera
2018-01-14, 20:54
  #91539
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja eller åtminstone keps. Säger han "stickad" keps?

Nu när du säger det blir jag osäker, det kanske är en trådsanning. Ska kolla igenom vittnesmålen "med lupp" men hinner måhända inte ikväll.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-01-14 kl. 21:14.
Citera
2018-01-14, 20:58
  #91540
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Också Björkman ser gärningsmännen bredvid personen som gick i mitten

"Björkman upfattar personerna framför sig som att det var en man som gick närmast husen och som höll om en kvinna som gick i mitten"

källa: sida 1 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...dMUGt4Vzg/view
Bevisligen minns Björkman händelsen spegelvänd. Han påstår även att GM är vänsterhänt.

Vilken tur att vi har fler vittnen som kan hjälpa oss få en bättre bild av händelseförloppet, precis som med antalet skott.
Men vissa väljer tydligen att bara läsa de vittnesmål som stämmer in på den egna teorin...
Vilka vittnen ? Också Inge M säger Lisbet gick på insidan, närmast huskroppen. Så det är ett faktum. Två skott mot Olof är också ett faktum.

F: Ja. Men kvinnan går mellan huskroppen och mannen då ?
M: Ja, hon gick på insidan av trottoaren.

källa: sida 17 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...J1WVNuOXc/view[/quote]

Och det står helt klart,

"Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som om de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vande sig mot maken for att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftig blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brand" til på ryggen"

källa: https://drive.google.com/file/d/0Bxu...BQQ19nbUk/view
__________________
Senast redigerad av 299792458 2018-01-14 kl. 21:15.
Citera
2018-01-14, 21:08
  #91541
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bevisligen minns Björkman händelsen spegelvänd. Han påstår även att GM är vänsterhänt.

Vilken tur att vi har fler vittnen som kan hjälpa oss få en bättre bild av händelseförloppet, precis som med antalet skott.
Men vissa väljer tydligen att bara läsa de vittnesmål som stämmer in på den egna teorin...

Fast jag tänker att Björkman måhända ser sällskapet som siluetter mot Dekorimas fönster, om GM i något läge står i sidled mot AB är det svårt att se om det är högra eller vänstra armen som sträcks ut vid skottet?
Björkman uppfattar Olof som kvinnan, inte pågrund av att minnet är spegelvänt utan för attden person som sedanskjuter ser, från Björkmans sida, ut att lägga armen om personen i mitten. Fast GM kanske inte lade armen om OP, han kanske vänder sig och tar upp armen för att ta sikte för att fyra av?

Björkman säger själv (sid 109) att han i sin fantasi dragit slutsatsen att GM sköt med vänster hand, han har alltså inte bevittnat det.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-01-14 kl. 21:25.
Citera
2018-01-14, 21:18
  #91542
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det är samma fenomen med Inge Morelius, sida 356: http://www.itdemokrati.nu/page36z.html
I.M. säger: "Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån".
Samtliga privatspanare tar bort ordet "bredvid" och då blir händelseförloppet något helt annat.

IM påstås ju genom vittnesmålet vara det enda vittnet som stöder iden om att GM väntade in LOP. Fast enligt det citatet ser det ut som han sett någon som gått ikapp LOP.
Citera
2018-01-14, 21:33
  #91543
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tänker i så fall mer på mannen i beige, som LP beskriver som lång och smal.
Personen i ljusare kläder som var 10 meter från mordplatsen och forflyttar sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan ?

kalla: sida 9 och 10 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...REekVWeW8/view
Citera
2018-01-14, 21:34
  #91544
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu när du säger det blir jag osäker, det kanske är en trådsanning. Ska kolla igenom vittnesmålen "med lupp" men hinner måhända inte ikväll.

Nej, Björkman är den som säger att GM hade en stickad huvudbonad. Jeppson säger att han tror GM bar en keps i det första förhöret. I det andra uppger han att det var en keps, men tror den var mörk eftersom han inte lade märke till den (huvudbonaden) särskilt. Jeppson framstår som tämligen vag beträffande GMs klädsel. Han uppger ett jackliknande plag men ingen specifik längd.
Citera
2018-01-14, 21:39
  #91545
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
IM påstås ju genom vittnesmålet vara det enda vittnet som stöder iden om att GM väntade in LOP. Fast enligt det citatet ser det ut som han sett någon som gått ikapp LOP.
GM väntade tills de gick förbi och gick så ikapp dom.
Citera
2018-01-14, 21:41
  #91546
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Personen i ljusare kläder som var 10 meter från mordplatsen och forflyttar sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan ?

kalla: sida 9 och 10 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...REekVWeW8/view

Ljungqvist uppger att GM saknade huvudbonad, men var mörkhårig. Kanske han hade så tjockt hår så det såg ut som en mössa?
Men han verkar sett samma om LP som Delsborn gjort, Delsborn uppger hon irrade något på platsen, som sökande hjälp, Ljungqvist säger "steppade".
Citera
2018-01-14, 21:48
  #91547
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det har jag svårt att tänka mig. Konstigt också att vare sig Leif Ljungqvist eller Jan Andersson verkar uppfatta att det är Olof Palme som är skjuten. LAC-bandet spelar i samtalet på LLs mobiltelefon av en sort som brukade vara placerad mellan sätena i framsätet.

Konfunderad över att inte hört detta uttalande tidigare under många lyssingar på LAC-bandet. Måste vara brusreduceringen som gett denna förbättring. Blir att lyssna igenom bandet igen för att se om någon info kan spåras.

Det är klarlagt att åtminstone J-ÅS var framme vid LLs bil ovh pratade med dem. Är det han som yttrar "Olof Palme"? Hade denne först varit framme vid offret?
En som känner igen OP före GS får det bekräftat är vårdare CE.
Om han gjorde det senare kanske någon annan på platsen gjort det också innan OP blev alldeles nerbäddad?

Ja, jag är också konfunderad. Jag har lyssnat på samtal 7 jag vet inte hur många gånger och jag har alltid hört "Palme har fallit". Efter att ha hört detta nya brusreducerade "band" undrar jag hur jag ens kunnat höra de orden. Det är tydligt "kan du hoppa in", som sägs.

Håller med. Har alltid varit av åsikten att mer info finns i bakgrundsrösterna.
Citera
2018-01-14, 21:51
  #91548
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vilka vittnen ? Också Inge M säger Lisbet gick på insidan, närmast huskroppen. Så det är ett faktum. Två skott mot Olof är också ett faktum.

F: Ja. Men kvinnan går mellan huskroppen och mannen då ?
M: Ja, hon gick på insidan av trottoaren.

källa: sida 17 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...J1WVNuOXc/view

Och det står helt klart,

"Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som om de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vande sig mot maken for att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftig blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brand" til på ryggen"

källa: https://drive.google.com/file/d/0Bxu...BQQ19nbUk/view[/quote]

Du misstar dig på hennes berättelse.

Hon hör 2 skott, men efter det första hinner hon reagera och hör då det andra, alltså ytterligare 1.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback