Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-17, 19:28
  #6013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Ted Gärdestad då? Det är mitt favoritspår...

Mer allvarligt, Utredaren, lite kritik för du tåla. Personangrepp kan du bara bortse ifrån. Mina synpunkter, att din teori inte förklarar mordets efterspel, lyckades du inte förklara särskilt bra. Det är min invändning mot dina teorier. I övrigt kan jag bara bedöma trovärdigheten i alla de olika spåren då så mycket fakta saknas. Då hamnar ett krig in Angola inte särskilt långt upp.

Men jag läser dina inlägg med intresse, de är välskrivna och välformulerade. Fortsätt gärna.

När det gäller desinformation tror jag Utredaren och Uddis sitter på samma avdelning på Säpo, kanske t o m äter lunch tillsammans och skrattar åt alla vilsna själar på FB.

God Jul!

Jovisst tål jag kritik och kommer väl ihåg åtminstone ett tillfälle då Rattelsnake korrigerade mig angående var man hittade en av kulorna tex.

Tack för att du alltid har tagit avstånd från personangrepp vare sig det gäller mig eller någon annan.

När det gäller efterspelet så håller jag med dig om att Diamantspåret inte borde ge det efterspel som verkar ha utspelats åtminstone i flera olika avseenden.

Efterspelet är för mig ett "litet mysterium" i vissa avseenden och då särskilt Säpos agerande.

Om uddis bjuder på lunch så äter jag gärna gratis. Jag har iofs ätit med fd Säpo-poliser tidigare på mitt arbete men då har jag fått betala själv, men jag arbetar inte på Säpo. Nu har Maxestrella, uddis och deras eventuella husryssar fått något att fundera på.
Citera
2009-12-18, 05:34
  #6014
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Skulle vara intresserad av att ta del av uppgifterna som säger att Sonny besökte Östling under mordkvällen. Att de delvis tillhörde samma kretsar visste jag men inte detta. Det är sprängstoff om det kan styrkas.
Gränsen mellan potenitiella GM och de som sköter utredningen blir ju då hårfin!

Svara gärna via PM!

Gomorron Uddis,

Sonny är väl den som senare undersöker palmekulorna,i GK:s rapport är han då liktydlig med Per A osom då var avdelningsdirektör på FMV och polisman A är då Östling ,i så fall så står det i GK rapport sid 323(SOU1999:88)

citat:

Per A, vid förhörstillfället avdelningsdirektör vid FMV, uppgav
följande. Han hade känt polisman A sedan 1982 eller 1983. De träffades
vid vapentester i samarbete mellan försvaret och polisen. De var
bägge intresserade av skytte och vapen och träffades fortfarande.
Polisman A var numera agent för en vapenfirma från vilken FMV
köpte vapen. Före 1986 hade han varit hemma hos polisman A tre, fyra
gånger, i samband med skjutövningar. (Per A nämnde i sammanhanget
bl.a. namnet på den f.d. militären.) Av polisman A:s poliskollegor hade
Per A träffat polisman F några gånger. – Han hade fått höra att A låg på
sjukhus med brusten blindtarm. Han kände en person vars far dött i den
åkomman och visste att det var allvarligt samt beslöt därför att besöka
polisman A och överlämna en chokladask på fredagen den 28 februari
efter arbetets slut. När han kom – oanmäld – till sjukhuset fick han veta
att A skrivits ut samma dag. Han ringde då A och frågade om han fick
komma och hälsa på. Polisman A, som normalt var framåt och högljudd
”lät som ett litet barn egentligen”. Per A kom dit vid sex-tiden
och de satt och pratade någon timma. Polisman A var ensam. På fråga
uppgav Per A att A rörde sig ”väldigt dåligt”. Skälet till att polisman A
hade lämnat sjukhuset trots att han var så dålig var att han inte trivdes
med miljön, personalen osv. – Per A hade besökt kontoret på
Regeringsgatan, troligen dock efter detta tillfälle. Han trodde att det var
den f.d. militären som stod för den lägenheten. Den var liten och deras
firma växte snart ur den. – Efter besöket hade Per A åkt direkt hem;
han bodde då fortfarande hos sin mamma. – Via försvaret, som hade
kontaktats av polisen, blev han omedelbart efter mordet tillfrågad om
han kunde hjälpa till att identifiera mordkulan. På söndagmorgonen
hämtades han av en polisbil och sammanträffade med Vincent Lange.
Han kom fram till att det var en Winchester Western, kaliber .38 eller
.357. Efter att ha fått upplysningar om kulans vikt förstod han att det
var en .357 Magnum, på räfflorna kunde man se att det var en Smith &
Wesson eller någon av kopiorna. Sedan hörde han ingenting på många
herrans år, förrän han kallades för en provskjutning av sin Smith &
Wesson. Det var således det andra tillfället han hade haft med mordutredningen
att göra (och detta förhör var det tredje). – Per A trodde
definitivt inte att polisman A har med mordet att göra. De hade aldrig
pratat politik.
Av de uppgifter som de hörda sammantaget lämnade framgick
vidare att polisman A betraktades som särpräglad, i olika hänseenden
324 Polisspåret SOU 1999:88
extrem och upptagen av sitt vapenintresse. Samtliga tillfrågades om
polisman A:s politiska åsikter, vilka beskrevs som högerorienterade.
Beträffande vapeninnehav m.m. har utredningen gett följande resultat.
En uppgiftslämnare berättade vid ett förhör i juni 1986 om ett besök i
polisman A:s hem, som han gjort å yrkets vägnar. Bland diverse uppslagna
böcker fanns ”Mein Kampf”. Bostaden var särpräglad. Under ett
följande besök gjorde polisman A utfall mot Olof Palme. Uppgiftslämnaren
beskrev polisman A som helt oberäknelig, han växlade från
total affekt till total avslappning på några sekunder. Uppgiftslämnaren
hade funnit situationen olustig och associerat till mordet.


Jag blir konfunderad över varför du skriver detta,vem har du då lyssnat till?

Sonny har tvingats eränna att det finns fler vapen än S&W men man skall då vara klar över att det är i praktiken kloner av S&W tillverkade på licens. Dock har han dessutom blivit överbevisad om att en vanlig 38:a kan modifieras att avlossa den aktuella 357 ammunitionen. Man får väl också anse det klarlagt att Sonnys värmeutvidgningsteori är värklighetsfrämmande.


Återigen GK rapport s 325 SOU1999:88

citat:
I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma
angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden
för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M.
Vapnet var troligen en ombyggd 38:a med 2 1/2 tums pipa. Tipset är
utrett och polisman A har lämnat upplysningar i uppslaget.
Citera
2009-12-18, 05:47
  #6015
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Så fort jag tar upp exvis Stig Bergling KGB-agent eller vad jag misstänker KGB-inblandning via Säpo i utredningen av mordet på Sveriges statsminister så formligen exploderar tråden i en intensiv argumentation mot mina inlägg mm.

Jag tror inte ett ögonblick att KGB ligger bakom mordet och därför är jag "förbryllad" och undrar vad som ligger bakom dessa angrepp på min person och mina teorier.

Gomorron Utredaren,ja man får tåla både det ena och det andra här på FB,men det ingår väl lite som när man fiskar, att det ibland blir bottennapp

Jag undrar lite över dina tankebanor och skulle önska om du kunde utveckla din kommentar om varför SÄPO skulle gå in istället för knarkspan då de bevakade Sigge.

Din kommentar:Fråga 2. Om "Knarkspan" avbröt sin spaning på order före mordet och spaningen fortsatte i annan regi och troligast Säpo så bör den fortsatta spaningen ha att göra med mordet på något sätt.


Ja angående Bergling har jag en hypotes och det är ju att KGB vet nåt om det som hände på kvällen,förmodligen vad SÄPO gjorde och inte gjorde(alltså om mitt antagande att LOP faktiskt hade livvaktsskydd och att mannarna sas rymde fältet efter skottet eftersom de inte skulle vara där) att de då hotade SÄPO med att läcka det de visste om de inte fick Bergling,han smet ju ca.ett år efter mordet och satt då på info som KGB var intresserade av.

Med tanke på bergling spå borde vi ha dödsstraff.Det var ju så att vi från Sverige under kalla kriget skickade Balter ,som tidigare flytt från Baltikum,för att bedriva underrättelser men de flesta bara försvann och man insåg senare att det måste sippra info om dem från Sverige och förmodligen var det Bergling då han satt på expeditionen.Men det fanns ju då misstankar om att Bergling ju inte var ensam.Undrar bara vem/vilka det är nu som lämnar info.
__________________
Senast redigerad av zorze 2009-12-18 kl. 06:11.
Citera
2009-12-18, 11:38
  #6016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron Utredaren,ja man får tåla både det ena och det andra här på FB,men det ingår väl lite som när man fiskar, att det ibland blir bottennapp

Jag undrar lite över dina tankebanor och skulle önska om du kunde utveckla din kommentar om varför SÄPO skulle gå in istället för knarkspan då de bevakade Sigge.

Din kommentar:Fråga 2. Om "Knarkspan" avbröt sin spaning på order före mordet och spaningen fortsatte i annan regi och troligast Säpo så bör den fortsatta spaningen ha att göra med mordet på något sätt.


Ja angående Bergling har jag en hypotes och det är ju att KGB vet nåt om det som hände på kvällen,förmodligen vad SÄPO gjorde och inte gjorde(alltså om mitt antagande att LOP faktiskt hade livvaktsskydd och att mannarna sas rymde fältet efter skottet eftersom de inte skulle vara där) att de då hotade SÄPO med att läcka det de visste om de inte fick Bergling,han smet ju ca.ett år efter mordet och satt då på info som KGB var intresserade av.

Med tanke på bergling spå borde vi ha dödsstraff.Det var ju så att vi från Sverige under kalla kriget skickade Balter ,som tidigare flytt från Baltikum,för att bedriva underrättelser men de flesta bara försvann och man insåg senare att det måste sippra info om dem från Sverige och förmodligen var det Bergling då han satt på expeditionen.Men det fanns ju då misstankar om att Bergling ju inte var ensam.Undrar bara vem/vilka det är nu som lämnar info.

Hej zorze

För att förstå detta att Säpo bryr sig om en amfetaminhandlare så får man nog acceptera att åtminstone delar av statsmakten var uppriktigt intresserad av att bekämpa narkotikahandeln och därmed spanade mot Sigge.

En del kommer att skrika högt men sanningen var den att IB och Säpo bekämpade KGBs handel med narkotika och kvinnohandel som exempelvis pedofilbordellen i bordellhärvan, då dessa var säkerhetsrisker. Detta förstår man av att noggrannt läsa om Donald Forsberg och det han skriver i debattartikeln "Mystiken kring Olof Palme". Se länk:

http://www.helagotland.se/ledare/art...95#fank3278818

Jag har utvecklat detta i några inlägg och kommer väl inte så mycket mer där.

Spaning mot Sigge
https://www.flashback.org/showpost....postcount=4618

Tore Forsbergspåret
https://www.flashback.org/showpost....postcount=2043

Reflektion som svar på Scarfoots inlägg
https://www.flashback.org/showpost....postcount=4277

När det gäller Stig Bergling så finns det all anledning att anta att SB rapporterade till sina uppdragsgivare i Sovjetunionen om alla de operationer som han kunde och då särskilt IB.

Nu tycker jag väl att Stig Bergling är lite OT så jag lägger en spoiler om det:


Jag har den uppfattningen att utländska underrättelsetjänster och då inte bara FSB är mycket verksamma i Sverige och har infiltrerat svensk samhällsliv och ser väl det som en av orsakerna till att tex Donald Forsberg smutskastas i sin inlägg på Hela Gotland samtidigt som ingen kan förneka att han har förstahandskunskaper om spaningen mot Sigge Cedergren vid tiden för Palmemordet.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2009-12-18 kl. 12:21.
Citera
2009-12-18, 12:56
  #6017
Medlem
Maxestrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron Uddis,

Sonny är väl den som senare undersöker palmekulorna,i GK:s rapport är han då liktydlig med Per A osom då var avdelningsdirektör på FMV och polisman A är då Östling ,i så fall så står det i GK rapport sid 323(SOU1999:88)

Hej Uddis(s) och Zorze!

Läs inlägg 5911 och 5915 så kommer spörsmålen kring detta att klarna.
__________________
Senast redigerad av Maxestrella 2009-12-18 kl. 13:32.
Citera
2009-12-18, 13:15
  #6018
Medlem
Maxestrellas avatar
De namn som jag lyckats identifiera från Granskningskommissionens yttrande (1999), under "Polisspåret", och som är betecknade med pseudonymer/förkortningar, är:

A-Carl-Gustav Östling
B-Stellan Åkerbring
C-Stefan Svensson
D-Thomas Piltz
E-Leif Tell
F-Claes Djurfeldt
G- ? (någon som vet?)
Polisman I - Bo Asplund
Polisman L - Bror Perä
Löjtnant X - Ingvar Grundborg
Per J - Per Jörlin
Per K - Per-Ola Karlsson
Per A - Per Arvidsson
Y - Carl Lundström
__________________
Senast redigerad av Maxestrella 2009-12-18 kl. 13:24.
Citera
2009-12-18, 17:08
  #6019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Gomorron Utredaren,ja man får tåla både det ena och det andra här på FB,men det ingår väl lite som när man fiskar, att det ibland blir bottennapp

Jag undrar lite över dina tankebanor och skulle önska om du kunde utveckla din kommentar om varför SÄPO skulle gå in istället för knarkspan då de bevakade Sigge.

Din kommentar:Fråga 2. Om "Knarkspan" avbröt sin spaning på order före mordet och spaningen fortsatte i annan regi och troligast Säpo så bör den fortsatta spaningen ha att göra med mordet på något sätt.


Ja angående Bergling har jag en hypotes och det är ju att KGB vet nåt om det som hände på kvällen,förmodligen vad SÄPO gjorde och inte gjorde(alltså om mitt antagande att LOP faktiskt hade livvaktsskydd och att mannarna sas rymde fältet efter skottet eftersom de inte skulle vara där) att de då hotade SÄPO med att läcka det de visste om de inte fick Bergling,han smet ju ca.ett år efter mordet och satt då på info som KGB var intresserade av.

Med tanke på bergling spå borde vi ha dödsstraff.Det var ju så att vi från Sverige under kalla kriget skickade Balter ,som tidigare flytt från Baltikum,för att bedriva underrättelser men de flesta bara försvann och man insåg senare att det måste sippra info om dem från Sverige och förmodligen var det Bergling då han satt på expeditionen.Men det fanns ju då misstankar om att Bergling ju inte var ensam.Undrar bara vem/vilka det är nu som lämnar info.
Svenskarna skickade agenter till Baltikum fram till tidigt 50-tal och då var väl Bergling i folkskolan? Det där var om jag minns saken rätt ett samarbete med MI5 och den som avslöjade det var väl allas vår Kim Philby? Fast Wennerström kan säkert också sålt detta till ryssen eftersom han var aktiv under denna tid. Svårt att tro att Bergling hade något med detta att göra då han redan satt inne.
Citera
2009-12-18, 18:25
  #6020
Medlem
Förtydligande: Bergling kan inte haft så mycket att göra med Palmemordet heller eftersom han var avslöjad och redan satt inne.
Citera
2009-12-19, 09:12
  #6021
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Förtydligande: Bergling kan inte haft så mycket att göra med Palmemordet heller eftersom han var avslöjad och redan satt inne.

Svenskarna skickade agenter till Baltikum fram till tidigt 50-tal och då var väl Bergling i folkskolan? Det där var om jag minns saken rätt ett samarbete med MI5 och den som avslöjade det var väl allas vår Kim Philby? Fast Wennerström kan säkert också sålt detta till ryssen eftersom han var aktiv under denna tid. Svårt att tro att Bergling hade något med detta att göra då han redan satt inne.

Gomorron Dakuwanga,ja jag vill också vara tydlig att jag tror heller inte att Bergling har något med mordet på OP att göra.Däremot slängde jag in en brasklapp om att ryssarna kan ha haft ett finger med på detta sätt då Bergling "rymde".Men detta är som sagt inget för denna tråd att diskutera.

Ja vad fick jag att Bergling hade att göra med Balterna som försvann då vi sände dem till att spionera i gamla hemlandet??....Antagligen kan det ha varit Wennerström.Jag kan bara skylla på att min hjärna så tidigt på morgonen tagit använt överskottsinfo och blandat.Ber om ursäkt.

Jag tror heller inte att KGB har med mordet att göra,OP var viktigare för dem levande än död i det säkerhetspolitiska läget som var i mitten på 80-talet.Bland annat med tanke på de diskussioner OP förde om kärnvapenfri zon ,som flitigt applåderades i Kreml.

Det säkerhetspolitiska läget/spelet är däremot något som jag tror är en av delkomponenterna som gjorde att någon/några beslutade att avrätta OP.
__________________
Senast redigerad av zorze 2009-12-19 kl. 09:22.
Citera
2009-12-19, 09:29
  #6022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Svenskarna skickade agenter till Baltikum fram till tidigt 50-tal och då var väl Bergling i folkskolan? Det där var om jag minns saken rätt ett samarbete med MI5 och den som avslöjade det var väl allas vår Kim Philby? Fast Wennerström kan säkert också sålt detta till ryssen eftersom han var aktiv under denna tid. Svårt att tro att Bergling hade något med detta att göra då han redan satt inne.

Gomorron Dakuwanga,ja jag vill också vara tydlig att jag tror heller inte att Bergling har något med mordet på OP att göra.Däremot slängde jag in en brasklapp om att ryssarna kan ha haft ett finger med på detta sätt då Bergling "rymde".Men detta är som sagt inget för denna tråd att diskutera.

Ja vad fick jag att Bergling hade att göra med Balterna som försvann då vi sände dem till att spionera i gamla hemlandet??....Antagligen kan det ha varit Wennerström.Jag kan bara skylla på att min hjärna så tidigt på morgonen tagit använt överskottsinfo och blandat.Ber om ursäkt.

Jag tror heller inte att KGB har med mordet att göra,OP var viktigare för dem levande än död i det säkerhetspolitiska läget som var i mitten på 80-talet.Bland annat med tanke på de diskussioner OP förde om kärnvapenfri zon ,som flitigt applåderades i Kreml.
Det jag tycker är intressant är IB och vad man här kallar stay behind eller Krigs-IB som den gamle ÖB Synnergren kallade det för. Grupper som såvitt jag förstår opererade helt utanför politisk kontroll. SÄPO sa att Palmes telefon ej var avlyssnad, men de var ju ej den enda svenska underrättelseorganisationen.

Krigs-IB som väl är detsamma som stay behind och som såvitt jag förstår var styrt av försvarsstaben.

IB-Jobbade nära tillsammans med sossarna, Birger Elmer var en pålitlig sosse, och ägnade sig åt att spionera på meningsmotståndare under förevändingen att de var säkerhetsrisker. IB hade också ett nära samarbete med militären.

Kanske någon vänlig själ kan reda ut begreppen angående IB och Krigs-IB och vem som gjorde vad? Gärna med källhänvisningar om så är möjligt.
Citera
2009-12-19, 10:03
  #6023
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Det jag tycker är intressant är IB och vad man här kallar stay behind eller Krigs-IB som den gamle ÖB Synnergren kallade det för. Grupper som såvitt jag förstår opererade helt utanför politisk kontroll. SÄPO sa att Palmes telefon ej var avlyssnad, men de var ju ej den enda svenska underrättelseorganisationen.

Krigs-IB som väl är detsamma som stay behind och som såvitt jag förstår var styrt av försvarsstaben.

IB-Jobbade nära tillsammans med sossarna, Birger Elmer var en pålitlig sosse, och ägnade sig åt att spionera på meningsmotståndare under förevändingen att de var säkerhetsrisker. IB hade också ett nära samarbete med militären.

Kanske någon vänlig själ kan reda ut begreppen angående IB och Krigs-IB och vem som gjorde vad? Gärna med källhänvisningar om så är möjligt.

Hej Dak......
Det är också min Hypotes.Om du tar och läser mina källhänvisningar på länktråden kopplad till denna tråd så kommer mycket att klarna.Läs spec.de länkar som finns på Bankrättsföreningen.Där redogörs SAP kopplingar till IB,SAPO,Stay Behind och CIA.

Gå till länksamlingen via följande:

https://www.flashback.org/showthrea...=865951&page=2

Sedan så kan du ta del av Tinfilbob hans länkhänvisningar,de tar upp mkt info runt detsamma och andra bra hänvisningar.
__________________
Senast redigerad av zorze 2009-12-19 kl. 10:10.
Citera
2009-12-19, 14:51
  #6024
Medlem
Om Palmemordet

Trots alla underliga, mystiska och specifika uppgifter som framkommit i anledning av Palmemordet så sitter Palmegruppens chef Stig Edqvist i TV4 och påstår att det fortfarande är Christer Pettersson som gäller.
Detta för att annars förlorar Lisbeth Palme sin trovärdigher som kronvittne. Är detta ett logiskt sätt att resonera? Sannolikt tittade hon åt fel håll för att kunna se gärningsmannen och riktade blicken åt Anders Björkman som har beskrivits som en "festprisse".
Mats Frank alias frankett
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback