Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-09, 10:04
  #26185
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Hur då? Kopplingen till Palmemordet är inte alldeles blottlagd här, uppfattar jag.
Vem vet egentligen, i sann mening, vad Olof Palme litade på och inte? Hans upplevelser och åsikter om SÄPO utåt – behöver ju s.a.s. inte vara med verkligheten överensstämmande. Inte för att OP körde med en dubbelagenda eller så, likväl är det vanskligt att kategoriskt avgöra hur hans tillit var förhandenvarande när han levde.

Kopplingen mellan Palmemordet och SÄPO kan ju vara både "polisspåret" och "landsförrädarspåret". Eller så klantade sig SÄPO så mycket vid tiden för mordet, att man har valt att mörka en massa saker för att rädda sitt eget skinn. I boken "Fallet Ströberg" av Pelle Berglund framför polska officerare informationen att konspirationen mot Ströberg var iscensatt av KGB/GRU och i grunden riktad mot SÄPO:s kontraspionage som uppenbarligen svalde betet och gick i fällan. Men om denna information talade militärtoppar, SÄPO och svenskt åklagarväsende i form av den famöse KG Svensson väldigt tyst. Det är sånt som kallas för justitiemord. Jag tror att ev. utredningen av palmemordet har ett liknande upplägg. Det är inte tänkt att mordet skall uppklaras "för då skakas Sverige i sina grundvalar".
__________________
Senast redigerad av Flaxx08 2012-04-09 kl. 10:07.
Citera
2012-04-09, 10:11
  #26186
Medlem
hehehos avatar
pusselbit:

vet från säker källa att ett staybehindnätverk än idag rekryterar för fullt via frimurarna.
Citera
2012-04-09, 10:15
  #26187
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Kopplingen mellan Palmemordet och SÄPO kan ju vara både "polisspåret" och "landsförrädarspåret". Eller så klantade sig SÄPO så mycket vid tiden för mordet, att man har valt att mörka en massa saker för att rädda sitt eget skinn. I boken "Fallet Ströberg" av Pelle Berglund framför polska officerare informationen att konspirationen mot Ströberg var iscensatt av KGB/GRU och i grunden riktad mot SÄPO:s kontraspionage som uppenbarligen svalde betet och gick i fällan. Men om denna information talade militärtoppar, SÄPO och svenskt åklagarväsende i form av den famöse KG Svensson väldigt tyst. Det är sånt som kallas för justitiemord. Jag tror att ev. utredningen av palmemordet har ett liknande upplägg. Det är inte tänkt att mordet skall uppklaras "för då skakas Sverige i sina grundvalar".


på högre nivåer är det svängdörrar mellan Säpo och "IB". Allt blir personberoende när man kommer in bit upp i hierarkin. Alla man litar på får vara med i hemliga klubben, oavsett vad som står i pappret att man skall göra.
Citera
2012-04-09, 10:21
  #26188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det du skriver här stämmer in bra på Guillous kontakter med KGB. Frågan är vilka svenskar han lämnade ut uppgifter om till Gergel under deras fyra år av återkommande kontakter.

Detta är en sak som inte skall blandas samman med spioneri men som de med politisk agenda och själva skumma metoder gärna vill. Massor av olika grupperingar vill skaffa sig goda kontakter med journalister, företagsintressen, lobbygrupper, polisen, främmande stater etc och journalister har alltid odlat olika källor. Det verkar som att vissa menar att man bara får ha kontakter med vissa medan andra skall betraktas sim oberörbara. Så är det naturligtvis bara i länder som Nordkorea där det noga kontrolleras vilka kontakter journalister får ha. Naturligtvis skapar det utrymme för olika påtryckningsgrupper att dra nytta av det. Handlar det om Sovjet kallar man det Inflytelseagenter för att det skall låta mera dramatiskt. Exempelvis att sprida skit om olika meningsmotståndare eller läcka/skapa affärer är ett sätt att använda det. Det är så det fungerar i ett demokratiskt land med fri press. I fallet med JG:s kontakter med Sovjetföreträdare skedde det öppet och JG rapporterade till Säpo på hög nivå om sina kontakter och det finns inget som över huvud taget visar att JG stod i deras sold att förråda fosterlandet eller lämnar ut några hemligheter. Dock är det nog så att enligt Ekberg och hans likar var JG en förrädare per definition bara genom sina demokratiska politiska åsikter vänsterut och stöd till Palestiniernas sak. Allt varje liten detalj skall därför tolkas som exempel på detta förräderi som de säkert ansåg förtjäna döden. Det är så en ickedemokrat tänker. Att Reinfelt eller Palme förtjänar att dö för att de har en annan åsikt. Det är i själva verket just sådana synsätt som är farliga och skall bekämpas i en demokratisk stat och då kan en aktiv i en vänsterrörelse både ha kontakter med t ex ambassadfolk från olika intressegrupper och hålla koll på antidemokratiska element i den egna rörelsen kanske med oegentliga kontakter och rapportera det till den egna underrättelsetjänsten.

Just därför insåg åtminstone någon att personligt motiverade hatiska infitratörer som Ekberg var ganska värdelösa och att man behövde kontakter med en mera balanserad bild inifrån och en sann demokratisk uppfattning.
Citera
2012-04-09, 10:23
  #26189
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag förstår att det är Total förvirring för dig när ingen vill stå för dessa töntar. IB var dels så hemligt att man täckanställdes på andra ställen och dels ville väl ingen offentligt stå bakom skitstövlarna när de skyfflades runt. Donald F har också sagt sig jobba för Säpo när det passade. Senast han talade med pressen ställde dock bland annat Ekberg upp som referens att han i själva verket hela tiden varit på den militära sidan som han själv. Vad skall man tro? Vojne vojne...


Vet du vad. Bobo. Jag har under hela min uppväxt nästan skämts över att vara svensk. Sverige med sin eftergiftspolitik mot nazi-Tyskland under andra världskriget. Jag är så glad över att jag idag vet att det under kalla kriget fanns många svenskar som "under täcket" arbetade mot Sovjet under kalla kriget. Jag fattar inte hur du kan ha något problem med det? Hade du själv velat ha sovjetiska parader på Stockholms gator eller vad? Sedan kan man ju alltid diskutera den OFFICIELLT förda neutralitetspolitiken och varför svenska statsmakterna så envist höll fast vid den lögnen inför svenska folket. De enda som grundlurades av den officiella bilden av svensk neutralitet och alliansfrihet var ju vi vanliga, dödliga svenskar, knappast NATO eller Warsawapakten.
Citera
2012-04-09, 10:24
  #26190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Får tillägga att Guillou aldrig medgivit att han lämnat uppgifter om någon till KGB. Men hans hemliga kontakter med världens värsta mördarorganisation är suspekt.

Inte alls... i en demokratisk stat förekommer mycket allvarligare saker som sammanblandning av vinstintressen och säkerhetspolitik. Det är en journalists jobb att ha olika kontakter och gränsen passeras först vid medverkan till brott.
Citera
2012-04-09, 10:27
  #26191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Kopplingen mellan Palmemordet och SÄPO kan ju vara både "polisspåret" och "landsförrädarspåret". Eller så klantade sig SÄPO så mycket vid tiden för mordet, att man har valt att mörka en massa saker för att rädda sitt eget skinn. I boken "Fallet Ströberg" av Pelle Berglund framför polska officerare informationen att konspirationen mot Ströberg var iscensatt av KGB/GRU och i grunden riktad mot SÄPO:s kontraspionage som uppenbarligen svalde betet och gick i fällan. Men om denna information talade militärtoppar, SÄPO och svenskt åklagarväsende i form av den famöse KG Svensson väldigt tyst. Det är sånt som kallas för justitiemord. Jag tror att ev. utredningen av palmemordet har ett liknande upplägg. Det är inte tänkt att mordet skall uppklaras "för då skakas Sverige i sina grundvalar".
Som bekant finns det just ett antal kopplingar om man så vill. Framför allt i åtanke av att den här tråd(diskussion)en ligger inom ramen för konspirationer och alternativa teorier (och inte kriminalhistoria). En gammal surdeg detta med SÄPO. Hur är det egentligen möjligt att säga något nytt i den (konspirations)historien?

KGB- alternativt CIA-kopplingar tror jag personligen inte på i ärendet.

Din avslutningsmening "Det är inte tänkt att mordet skall uppklaras 'för då skakas Sverige i sina grundvalar'." är en eterisk klassiker. Till saken hör ju, utan gensägelse, att Sverige hur därmed än må förhålla sig just redan i somlig mening är skakat i sina grundvalar, eller har varit. Vad blir skillnaden?
I dag ett kvarts centennium senare kanske det rent av är så att tiden är mogen för ett avtäckande av den obehagliga sanningen? ...
Citera
2012-04-09, 10:31
  #26192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
pusselbit:

vet från säker källa att ett staybehindnätverk än idag rekryterar för fullt via frimurarna.
Fråga:

Hur kan den pusselbiten vara Palmemords-kompatibel?
Citera
2012-04-09, 10:37
  #26193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
ÖB Synnergren i samråd med SÄPO bedömde att Gunnar Ekberg var utsatt för ett allvarligt hot efter Guillous avslöjande. Hur är det möjligt att Boboslacke kan tycka att det är helt okej att maoisten (och kommunisten?) Guillou avslöjar en svensk agent på fältuppdrag av svensk militär och SÄPO och därmed riskerar dennes liv? Sen är det ju VÄLDIGT konstigt att fransmannen Guillou fick svensk medborgarskap efter spiondomen. Guillou borde rimligen ha utvisats istället för att belönas.

Du avslöjar din hemvist så tydligt det kan ske. Din åsikt hör en mycket marginell grupp i samhället till där i princip alla står nära objektet i fråga. Det finns inget otillåtet i att vara Maoist i ett demokratiskt samhälle och det är kanske en demokratisk plikt att avslöja en i sig olaglig och svulstig verksamhet som sysslade med politisk registrering och förföljelse där folk med "fel" åsikt istället för det som var uppdraget som i sig kan vara ett hot mot ett demokratiskt samhälle.

De som avslöjade betalade ett pris i form av ett lagligt straff men du menar att de också skall berövas medborgarskap och all heder för all evighet. Det var ju ett väldigt demokratiskt synsätt

Tur att ingen av er hamnade vid grytorna. Vilket stasikontrollerat samhälle skulle vi haft då? Ni känner säkert att en som Palme med diplomatiska kontakter med Israels fiender och Sovjet förtjänade döden och att det var er plikt att ingripa. Demokrater kan ju bara de som har mörkblå och bruna skjortor vara. Alla andra skall dömas utan rättegångar och bevis.
Citera
2012-04-09, 10:42
  #26194
Avstängd
Flaxx08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Som bekant finns det just ett antal kopplingar om man så vill. Framför allt i åtanke av att den här tråd(diskussion)en ligger inom ramen för konspirationer och alternativa teorier (och inte kriminalhistoria). En gammal surdeg detta med SÄPO. Hur är det egentligen möjligt att säga något nytt i den (konspirations)historien?

KGB- alternativt CIA-kopplingar tror jag personligen inte på i ärendet.

Din avslutningsmening "Det är inte tänkt att mordet skall uppklaras 'för då skakas Sverige i sina grundvalar'." är en eterisk klassiker. Till saken hör ju, utan gensägelse, att Sverige hur därmed än må förhålla sig just redan i somlig mening är skakat i sina grundvalar, eller har varit. Vad blir skillnaden?
I dag ett kvarts centennium senare kanske det rent av är så att tiden är mogen för ett avtäckande av den obehagliga sanningen? ...

Jag tror inte heller på kopplingar till varken KGB eller CIA. NATO och Warsawapakten visste med all säkerhet vart på "neutralitetsskalan" de hade Sverige och Palme under alla dessa år. Så Jallais "Sosusteori" avskriver jag personligen direkt. Jag tror att det var ett antal "toppar" från svenskt näringsliv, polis, rättsväsende och militär inblandade i både mord och mörkläggning och det är väl själva problemet.
Citera
2012-04-09, 10:44
  #26195
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Fråga:

Hur kan den pusselbiten vara Palmemords-kompatibel?

Tja, tex genom att staybehind är en av de huvudmisstänkta i MOP. Om man då vet att de är relaterade till FM idag nu så kan de ha varit det då 1986, och då kan man göra nätverksanalys på personer via frimurarnas matriklar som är offentliga.


1 av 1000 sätt det kan användas som pusselbit.
Citera
2012-04-09, 10:50
  #26196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det närmaste jag kan komma när det gäller Barbro med anknytning till FRO är Barbro Kristina Sagnell (f af Geijerstam) (1927-06-29 – 2000-08-30) som var gift (1963) med John Rune Sagnell (1924-04-30 – 2010-05-17). Båda radioamatörer och aktiva i FRO. Bodde på Gammelgårdsvägen 4A, Stora Essingen – med lustig antenn på skorstenen. (Barbro 58 år vid mordet). Hmmm.... gled jag nu ut på de tunnaste av isar?!

Barbro Wass i Contra verkade vara mest intresserad av familjepolitik. Det fanns ingen Barbro Wass i Stockholm den aktuella tiden tycker jag mig kunna se.

Nej och jag tror inte att Barbro var någon marginell person med uttalade extrema eller utstickande åsikter offentligt. Troligen med jobb som medgav resor i sådant fall och på en viss nivår. Egen företagare eller täckanställd.

Får man gå efter Jallais böcker så skall det vara så att där finns direkta kopplingar till AGAG och företrädare för vapenindustrin och enligt Frånstets beskrivning bör de haft kunskaper inom teknisk spaning.

Lämpligt att leta inom t ex Telia med relaterade verksamheter, Eriksson, försvarsindustrin, FMV etc...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback