Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-09, 15:20
  #20317
Medlem
hweyls avatar
Jallai intervjuar Olof Frånstedt – fortsättning

Om vi återgår till mordet. Hur tror du att det har gått till?

Om man ska spekulera och det är bara grundat på en känsla jag har. Den här gruppen som vandrade omkring med walkietalkies omkring mordplatsen, både före och efter, hade kapacitet att begå ett mord. Dom är vad jag förstår inte identifierade. Det tycker jag är ett öppet sår, men det är ju Holmér och Ebbe Carlsson som är ansvariga för det. Möjligen efter anvisningar från politiskt håll.

Men du menar att dom här personerna finns fortfarande i Sverige?

Nu är det klart att dom går väl omkring med slokhatt och rullkrycka, men någon måste ha överlevt.

Som kan berätta historien?

Ja. Det finns fortfarande, som jag menar, människor som vet, men man har ju lyckats i olika varv lägga locket på och dom fick ju god hjälp genom att Lisbeth Palme inte på något sätt medverkade i utredningen. Hon kan ha varit inblandad själv, inte i mordet men kunnig om vad som varit och att det skulle stoppas alltihopa. För normalt skulle ju en förtvivlad änka göra vad hon kunde för att komma åt mördaren på ett ärligt sätt och inte obstruera rättsprocessen. Hennes beteende vid konfrontationen eller identifierings*ohörbart* var ju inte heller särskilt upplysande.
Citera
2011-08-09, 15:50
  #20318
Medlem
bartrams avatar
Några frågor till anhängare av AJ-spåret resp anhängare av Sydafrikaspåret-Diamantspåret:


1. Varför tror ni på resp spår?

2. Varför är det andra spåret trams-desinfo?. Det är jag speciellt intresserad av. Vad jag har sett i inläggen har avfärdanden skett på, som jag ser det, på ganska lösa boliner
Citera
2011-08-09, 16:08
  #20319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Några frågor till anhängare av AJ-spåret resp anhängare av Sydafrikaspåret-Diamantspåret:


1. Varför tror ni på resp spår?

2. Varför är det andra spåret trams-desinfo?. Det är jag speciellt intresserad av. Vad jag har sett i inläggen har avfärdanden skett på, som jag ser det, på ganska lösa boliner

1. Svarat på flera gånger.

2. Det finns ingen substans eller läggs fram konkreta bevis för AJ säger. Det främsta kännetecknet för att AJ fabulerar är att han hittar på ett motiv att det felaktigt tros att OP skulle vara landsförrädare/spion och sedan beskyller AJ och Olof Frånstedt oidentifierade personer inom militären för att ha detta motiv och dödat OP.

Om de har konkreta bevis för något sådant varför vänder de sig inte till PU och Palmeåklagare Kerstin Skarp ?

AJ har fått den direkta frågan från en (Donald Forsberg fd IB-agent) av dom som han + uddis(s) och Olof Frånstedt misstänkliggör.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...landsf-rr-deri

Citat:
Hur mycket man än misstänkte Palme för än det ena, än det andra, och om än den ena, än den andre, hade för avsikt att ta ner Palme, så hann Chrille före. Det är kanske den detaljen som har ställt till det..Vem/vilka av oss var det som gjorde det?

Permalänk | Anmäl#27 Donald Forsberg, 2011-04-26, 15:44

Ännu har inget svar givits.

Nej Olof Frånstedt. Gör som jag meddela PU namnen så att det utreds och hur det gick till annars verkar det mer som ni försöker skydda attentatsmännen från Säpo och Sydafrika.

Du skall få samma erbjudande som jag givit LGWP.

Vilken dag i veckan som helst ställer jag upp i direktsänd TV på en diskussion med dig så kan vi jämföra våra två spår. Du med Staybehind och SSI och jag med Diamantspåret. Jag tar med rankinglistor från det militära och anställningsbetyg från samma arbetsplats som din Säpopolis med revolvern som dödade Olof Palme och så beställer vi ut domstolsprotokoll från hans ansökan till jourdomaren i Stockholm. För det har du väl inte glömt. Vi skall nog få med Skandia som intressent på ett hörn också

Det du det kommer att skaka Sverige i grundvalen.
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2011-08-09 kl. 16:33.
Citera
2011-08-09, 16:45
  #20320
Medlem
hweyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
1. Varför tror ni på resp spår?

2. Varför är det andra spåret trams-desinfo?. Det är jag speciellt intresserad av. Vad jag har sett i inläggen har avfärdanden skett på, som jag ser det, på ganska lösa boliner

1. Stay behind är för det första ett relativt nytt spår som inte utretts i samma omfattning som t.ex. polis- eller sydafrikaspåret. Att en person i ledande befattning som Frånstedt tänker i de banorna gör det inte mindre intressant. Dessutom finns det åtminstone tre till synes oberoende uppslag som pekar i samma riktning: Lingärdes pm, NATO-protokollet och "Agent" F:s berättelse. Stay behind låter kanske überkonspiratoriskt, men tack vare Holmström m.fl. vet vi att en sådan organisation verkade i hemlighet under kalla kriget med stora resurser till förfogande. I takt med att fler uppgifter avslöjas finns en möjlighet att köra spåret i botten, om viljan därtill finns vill säga. Till syvende och sist kokar allt ner till Ockhams rakkniv och de inrikespolitiska spänningar som fanns i Sverige på 80-talet. Kurdjakt, mörkläggning, CP-rättegången m.m. får en enkel förklaring om det är inhemska intressen som ska skyddas.

2. Det går inte att avgöra om Utredarens diamantspår är nonsen eller har substans, för vi har blott hans ord att gå på. Han säger sig ha träffat GM och hållit i mordvapnet. Om det stämmer, kan man fråga sig varför mordet inte redan är uppklarat. Vilka intressen obstruerar? Eftersom Apartheidregimen sedan länge är borta, kan det knappast vara känsligt för svensk utrikespolitik. Snarare vore det bekvämt att skylla ett mord på en regim som inte längre existerar. Att en svensk statsminister föll offer för kampen om Namibias naturtillgångar förefaller osannolikt. Jag avfärdar inte hans spår som trams - har ingen kompetens att bedöma det - men jag är långt ifrån övertygad. Att det sedan inte verkar ligga i hans intresse att övertyga oss - han skriver ju för de redan invigda - ökar inte hans trovärdighet.
Citera
2011-08-09, 17:14
  #20321
Avstängd
Acechs avatar
Lösningen?

Lingärdes PM + Jallai, eventuellt - Sydafrika + Nato-pappret

Det finns så mycket som tyder på det, kopplat till motiv (cui bono), vittnesuppgifter samt kanske mest komprometterande den uppenbara mörkläggning som skett (den sprack tydligast i rättegången mot CP samt Ölvebros insatser mot Borgnäs) att man skulle kunna skriva en bok om det.

Och det ska jag kanske också

Att identifiera allt som inte stämmer med teorin som desinformation är dock i min mening felaktigt. Givetvis finns det alltid i brottsutredningar (speciellt av denna storlek) spår, rykten, tips, berättelser, motivbilder och vittnesmål som helt enkelt inte har med saken att göra. Jag tror att det var GW som sa att om mordet någon gång knäcks kommer vi att inse att 99 procent av det jobb Palmeutredningen gjort har varit värdelöst. Inget nyhet för oss
__________________
Senast redigerad av Acech 2011-08-09 kl. 17:20.
Citera
2011-08-09, 17:24
  #20322
Medlem
bartrams avatar
varför inte ta med Sydafrika också. En teori är ju att OP medverkat till att smuggla upparbetat uran till Indien för att få Boforsordern och vidareslussat pengarna till ANC.
Citera
2011-08-09, 17:28
  #20323
Avstängd
Acechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
varför inte ta med Sydafrika också. En teori är ju att OP medverkat till att smuggla upparbetat uran till Indien för att få Boforsordern och vidareslussat pengarna till ANC.

Det är mer än en teori, två tunga källor aspirerar på att bekräfta den!

(i mitt förra inlägg syftade ordet "eventuellt" på Minus-tecknet och inte på Jallai. Jag utesluter alltså inte Sydafrika)
Citera
2011-08-09, 17:53
  #20324
Avstängd
Acechs avatar
Lånade Wingrens VG-bok idag...ja, vad ska man säga? En hel del skitsnack givetvis men kul att få läsa nya infallsvinklar.

VG verkar ha varit totalt urflippad.
Citera
2011-08-09, 18:16
  #20325
Medlem
Kavrings avatar
Utredaren :

Har din man någon koppling till SADF - South African Defence Force?
Citera
2011-08-09, 18:53
  #20326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Utredaren :

Har din man någon koppling till SADF - South African Defence Force?

Den man vars namn jag lämnade till PU har tjänstjort i Namibia 1975 och det kan ha varit antingen den relativt nybildade 32 Battalion eller som den också kallades Buffalo Battalion som tillhörde SADF.

http://en.wikipedia.org/wiki/32_Battalion_(South_Africa)

eller


Koeveot eller som de då kallades K-units då de tillhörde den sk "Operation K". De var ett polisförband och tillhörde den sydafrikanska säkerhetspolisen.

En av de mer kända befälhavarna för Koevot var Eugene de Kock som syns i den här videon.

http://www.youtube.com/verify_age?ne...%3DHmzO_S8zuJg

http://en.wikipedia.org/wiki/Koevoet
Citera
2011-08-09, 19:05
  #20327
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Den man vars namn jag lämnade till PU har tjänstjort i Namibia 1975 och det kan ha varit antingen den relativt nybildade 32 Battalion eller som den också kallades Buffalo Battalion som tillhörde SADF.

http://en.wikipedia.org/wiki/32_Battalion_(South_Africa)

eller


Koeveot eller som de då kallades K-units då de tillhörde den sk "Operation K". De var ett polisförband och tillhörde den sydafrikanska säkerhetspolisen.

En av de mer kända befälhavarna för Koevot var Eugene de Kock som syns i den här videon.

http://www.youtube.com/verify_age?ne...%3DHmzO_S8zuJg

http://en.wikipedia.org/wiki/Koevoet


Har han ett typiskt svenskt namn? Vet du om han gick under ett annat namn i Sydafrika? Hade han gradbeteckningen "sergant"?
Citera
2011-08-09, 19:07
  #20328
Avstängd
Acechs avatar
Uddis beskriver som bekant ett 'blamegame' mellan olika falanger inom det svenska underättelse-komplexet. En intressant följdfråga är ju: Pågår denna match även i tråden? ;)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback